Gå til innhold

Hvorfor så mange unge konservative menn konverterer til katolisismen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tror den virkelige grunnen er at mange menn i dag mangler mening i livet. Nietzsche skrev den berømte linjen "Gud er død". Og det handlet om hvordan sekulære europeere i hovedsak hadde kvittet seg med kristendommen, men ikke erstattet det religionen ga dem, nemlig en etisk ramme og en mening i livet. Hvis en kristen spør, hva gjør jeg dette for? Svaret er alltid "for å tjene Gud". Men ateisten må skape et nytt svar.

Jeg tror mange unge menn i dag har mistet mening i livet. Vi har sett en dramatisk økning i sekularismen. Og jeg tror selv kristne sliter med å holde fast ved budskapet i kristendommen i denne stadig mer håpløse, men også ekstremt vitenskapelige verdenen. Det er derfor folk som Jordan Peterson har blitt så populær. Han snakker utrettelig om Nietzsche og dette tapet av mening blant folk.

Katolisismen er også unik fra protestantismen ved at den har en farsfigur ala prester, biskoper og paven. Den er knyttet til fascismen på den måten at fascismen skal være sentrert rundt en mektig maskulin figur som vil løse våre problemer, slik Gud gjør. Så jeg tror interessen for katolisismen er grunnen til at de samme mennene stemmer på Trump. De mangler mening i livet, og de klarer ikke å løse det. Så de søker en mektig kraft som kan.

Anonymkode: 3f8ce...ae4

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror den virkelige grunnen er at mange menn i dag mangler mening i livet. Nietzsche skrev den berømte linjen "Gud er død". Og det handlet om hvordan sekulære europeere i hovedsak hadde kvittet seg med kristendommen, men ikke erstattet det religionen ga dem, nemlig en etisk ramme og en mening i livet. Hvis en kristen spør, hva gjør jeg dette for? Svaret er alltid "for å tjene Gud". Men ateisten må skape et nytt svar.

Jeg tror mange unge menn i dag har mistet mening i livet. Vi har sett en dramatisk økning i sekularismen. Og jeg tror selv kristne sliter med å holde fast ved budskapet i kristendommen i denne stadig mer håpløse, men også ekstremt vitenskapelige verdenen. Det er derfor folk som Jordan Peterson har blitt så populær. Han snakker utrettelig om Nietzsche og dette tapet av mening blant folk.

Katolisismen er også unik fra protestantismen ved at den har en farsfigur ala prester, biskoper og paven. Den er knyttet til fascismen på den måten at fascismen skal være sentrert rundt en mektig maskulin figur som vil løse våre problemer, slik Gud gjør. Så jeg tror interessen for katolisismen er grunnen til at de samme mennene stemmer på Trump. De mangler mening i livet, og de klarer ikke å løse det. Så de søker en mektig kraft som kan.

Har du noen link som viser at konservative menn konverterer til katolisismen i stor grad?

Anonymkode: b0f9f...71c

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Har du noen link som viser at konservative menn konverterer til katolisismen i stor grad?

Anonymkode: b0f9f...71c

https://www.washingtonpost.com/nation/2024/07/29/jd-vance-religion-catholic-republican-vp/

Jeg har lagt merke til at menn som Jordan Peterson og Wolfgang Wee i Norge har enkelte underlige forestillinger. Peterson er opptatt av bibelske fortellinger og tillegger dem enorm betydning selv om ingen ting tyder på at han tror på Gud.

Wee har noen gammel- pietistiske holdninger. Han kommer hele tiden tilbake til at kvinner skal ha få partnere. Han er opphengt i at menn ikke skal runke (!?) Han har en "non fap" greie gående. Det skal visst være veldig bra for karakteren sove med hendene oppå dyna. 

Jeg liker å høre begge på podcast, men får lyst til å spole noen ganger.

Endret av Grendel

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...