Gå til innhold

Hvor ofte syns du man skal kunne unne seg mat ute?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Med mat så mener jeg, lunsj, middag, McDonalds, resturant.

Men ikke kaffe og bolle

Kanskje svarte ene med hva du syns og den andre e med hva du gjør selv?

Anonymkode: df48c...05d

"Unne seg", sier du, betyr det at du lurer på hvor ofte en bør skjemme seg bort med å spise ute?

I Norge har vi jo tradisjon for å lage mat hjemme og også å invitere til middag hjemme hos oss selv, men sånn er det jo ikke overalt. Da vi bodde i Italia en kort periode ble vi ofte invitert til middag ute på en restaurant, gjerne drevet av venner eller familie, der de som inviterte noen ganger tok regningen, andre ganger ikke. Når vi var hjemme hos folk fikk vi som regel servert mat lagd av lokale restauranter, og disse folkene ville nok svart deg "så ofte som mulig". 

Jeg derimot, er vokst opp i norsk rural mat- og selskapskultur, der vi spiste ute maks 3-4 ganger pr år (typ 17. mai og noen bursdager/feiringer). Selskap hadde man hjemme og maten lagde man selv, også festmaten. Etter videregående flyttet jeg fra dette stedet, og har fått mer urbane vaner. Jeg spiser ganske mye ute, men merker at jeg blir matlei og ikke helt setter pris på den gode maten jeg får servert dersom jeg spiser ute for ofte. Jeg merker også at jeg spiser mer mat når jeg spiser ute, og maten er så og si a l l t i d både fetere og saltere enn det jeg lager selv (og vet er sunt), og mengden er større. Av den grunn hadde nok vekten min gått voldsom opp om jeg skulle spise ute for ofte, og helsen ville vært dårligere ivaretatt.

Som du kanskje skjønner er jeg ikke en av dem som går for salat når jeg spiser ute. Jeg er heller ikke en som tenker at det gode er å spise ute så ofte man vil og har råd. Både for helsens og opplevelsens del er det best å sise ute sånn passelig mye ;)  

Endret av Kayia

Annonse

AnonymBruker

Jeg spiste ute 2 ganger i uka fra 06 til pandemien kom. Egon, Kina restaurant og italiensk restaurant. Dette pga ett familiemedlem som ikke kunne lage mat selv lenger grunnet delvis lammelse. Vedkommende spiste Fjordland de andre dagene og det er jo ikke akuratt knallgodt. Da pandemien kom ble det stop og jeg gikk ned mange kilo. 

Anonymkode: 1dadd...4b1

Her er jeg helt enig med Nicklus, det er jo håpløst å svare på da det kommer an på flere ting. :) Hos oss går det litt i perioder, noen ganger kan vi spise ute flere ganger i løpet av et par uker, men sånn fra nå og over vinteren så spiser vi stort sett bare hjemme (ev. borte i selskap). Den beste maten lager vi jo egentlig selv, synes vi da. ;)

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men ikke kaffe og bolle

Det avhenger jo helt av om man liker å spise ute eller ikke. 

Jeg spiser nesten aldri ute annet enn i jobbsammenheng, trives mye bedre med å lage mat hjemme. Men jeg drikker kaffe latte nesten hver dag på kaffebar - enten på jobb eller på vei hjem. Kaster bort godt med penger på det 🙂

Å spise på restaurant er noe av det beste jeg vet. Så jeg gjør det gjerne så ofte jeg har tid og råd og helse til (det er jo gjerne snakk om mye fet og samt mat + alkohol). Tidligere spiste jeg veldig mye på restaurant i jobbsammenheng, men nå er det mye sjeldnere siden jeg ikke har den jobben lenger og pga barn.

Jeg er også glad i fast food. Hadde lenge en vane med å gå på McDonald’s rett etter hver time hos psykolog, men den tiden er forbi.

Men jeg skal på restaurant på torsdag! 

Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men ikke kaffe og bolle

Som andre her sier avhenger det jo av økonomisk mulighet, tid, lyst, og sikkert et par andre ting. 

Jeg og ei venninne går ut på restaurant to ganger i året, og det er når vi har bursdag. Jeg og mannen bestiller take away ca en gang i måneden, og det kan være "gatekjøkkenmat" eller kinesisk. Mer fantasi har vi ikke. Når jeg er bortreist på ferie blir det utespising hver dag. 

Ingenting, synes jeg. Altså man må jo endelig bruke penger på restaurant om man har råd til det og føler at gevinsten av det er stor men noen menneskerett er det ikke. 

Hvorfor teller ikke kaffe og bolle? Det teller da også, både økonomisk og helsemessig. 

Synes folk flest unner seg ting både av aktiviteter, tid, mat og diverse og legger det frem som om de med dette såvidt oppfylte minstekravet for livskvalitet. Har ikke forståelse for at folk tenker at de må unne seg brus, snacks, restaurant, polvarer, reiser, ditten og datten bare fordi det er helg, sommer, bursdag eller hva det måtte være. De blir både fete og kravstore, spør du meg. 

Jobben vår er å utfylle bestemte roller og fungere i disse. Det er ingen som må ha restaurant eller hjemmesnacks for å oppfylle rollene sine. Tar hensyn til barns behov. Da gir det mening, hvis de får noe ut av det. Vi voksne skal ikke kreve noe. Det blir bare dumt. 

Endret av krøll9
AnonymBruker
Vendi skrev (55 minutter siden):

Som andre her sier avhenger det jo av økonomisk mulighet, tid, lyst, og sikkert et par andre ting. 

Jeg og ei venninne går ut på restaurant to ganger i året, og det er når vi har bursdag. Jeg og mannen bestiller take away ca en gang i måneden, og det kan være "gatekjøkkenmat" eller kinesisk. Mer fantasi har vi ikke. Når jeg er bortreist på ferie blir det utespising hver dag. 

Spiser så og si aldri ute. Max 1 gang i året, og da er det take away. 

Anonymkode: 36818...484

Annonse

Nicklusheletida skrev (3 timer siden):

Dette blir et helt umulig spørsmål. Det kommer an på inntekter og utgifter. Det kommer an på prioriteringer. Hva annet ønsker man å bruke penger på ? 

Skriver under på dette. Det er umulig å svare på spørsmålet når man verken vet hva TS har råd til eller hva TS liker/ønsker å gjøre. 

Forøvrig synes jeg @Kayia har gitt en god beskrivelse av matkultur mv. som jeg kjenner meg igjen i. 

frosken skrev (1 time siden):

Men jeg drikker kaffe latte nesten hver dag på kaffebar - enten på jobb eller på vei hjem. Kaster bort godt med penger på det 🙂

Dette er et godt eksempel på at svaret på spørsmålet i trådstart avhenger av prioriteringer og ønsker :) For jeg kjøper latte på kaffebar nokså sjelden og synes at tilnærmet daglig innkjøp av det er «for» bortkastede penger :D 

AnonymBruker
UtakknemligDiva skrev (10 minutter siden):

Unne seg? Kaller du det å unne seg? Passe stusselig. 

Jeg har ikke svar på spørsmålet. Burde ikke være en prioritet dersom man sliter med å betale regningene. Men ellers har det ingenting å si. 

"Unne seg". Ja litt rart. Men jeg kan lage bedre mat hjemme til 1/3 av prisen?

Anonymkode: 64507...848

Jeg bryr meg ikke om andres prioriteringer, så lenge de forstår sammenhengen. Jeg har liten sympati for folk som klager over dårlig råd hvis de samtidig "unner seg" mat ute eller bestilt hjem ofte. Men folk er forskjellige, og andre må få bruke sine egne penger akkurat som de vil. 

Vi er to godt voksne i husstanden og har følgende typiske forbruk: Kaffe på kafé: Ganske mange søndager i året. Noen ganger supplert med én kanelbolle el.l., det er ikke jeg som spiser den. Middag på en restaurant i nærmiljoet: Ca. én gang annenhver måned, det er fordi dette stedet endelig har lagt seg på et konsept med familievennlig/enkel meny og respektable priser. Vi ønsker å beholde den der, og da må vi støtte den. Middag på dyrere/"finere" steder: Noen ganger i året, typisk hvis noen har bursdag og/eller ett av våre voksne barn kan være med. Bestilt mat hjem eller takeaway: Nesten aldri. Vi har testet noen slike tilbud i bydelen, men ikke blitt hekta på noen av dem.

Derimot bruker vi penger på feriereiser - ikke spesielt eksotisk, ofte til et naboland. Da blir det oftere kaffe, is etc. ute. Men vi prioriterer gjerne å bo i leilighet, slik at vi ikke er nødt til å spise nesten alle måltider ute. 

Endret av laban
Stikkelsbær

Spiser ute 10-12 ganger i året. Mest pizza/hamburger hvis vi allikevel er på handletur eller lignende. Men også f.eks. skrei og fårikål når det er sesong for det, og det er vanskelig å lage passelige porsjoner når vi er bare to personer.

påskelilje

Jeg kjøper mat i kantina omtrent hver dag jeg er på jobb - ca 45-55 kroner. Som regel salat med brød, men innimellom varmmat. 

Vi kjøper take away 2-3 ganger i måneden (som regel sushi eller pizza).

Vi går svært sjelden på restaurant; 1-2 ganger i året, utenom ferier. På ferier blir det jo noen ganger.

Kafé er vi heller ikke så ofte på - altså sitte ned og drikke kaffe og spise bolle/kake, kanskje 3-4 ganger i året, men altfor ofte kjøper vi bolle når vi er på farten.... 😳

Jeg nyter den økonomiske friheten jeg har nå til å sløse litt med penger til slike ting jfr slik vi hadde det da alle tre barna bodde hjemme 😁

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...