Gå til innhold

Hvor ofte syns du man skal kunne unne seg mat ute?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nicklusheletida
laban skrev (3 timer siden):

Jeg bryr meg ikke om andres prioriteringer, så lenge de forstår sammenhengen. Jeg har liten sympati for folk som klager over dårlig råd hvis de samtidig "unner seg" mat ute eller bestilt hjem ofte. Men folk er forskjellige, og andre må få bruke sine egne penger akkurat som de vil. 

Vi er to godt voksne i husstanden og har følgende typiske forbruk: Kaffe på kafé: Ganske mange søndager i året. Noen ganger supplert med én kanelbolle el.l., det er ikke jeg som spiser den. Middag på en restaurant i nærmiljoet: Ca. én gang annenhver måned, det er fordi dette stedet endelig har lagt seg på et konsept med familievennlig/enkel meny og respektable priser. Vi ønsker å beholde den der, og da må vi støtte den. Middag på dyrere/"finere" steder: Noen ganger i året, typisk hvis noen har bursdag og/eller ett av våre voksne barn kan være med. Bestilt mat hjem eller takeaway: Nesten aldri. Vi har testet noen slike tilbud i bydelen, men ikke blitt hekta på noen av dem.

Derimot bruker vi penger på feriereiser - ikke spesielt eksotisk, ofte til et naboland. Da blir det oftere kaffe, is etc. ute. Men vi prioriterer gjerne å bo i leilighet, slik at vi ikke er nødt til å spise nesten alle måltider ute. 

Dette høres ut omtrent som oss. 

Nicklusheletida
påskelilje skrev (2 timer siden):

Jeg kjøper mat i kantina omtrent hver dag jeg er på jobb - ca 45-55 kroner. Som regel salat med brød, men innimellom varmmat. 

Vi kjøper take away 2-3 ganger i måneden (som regel sushi eller pizza).

Vi går svært sjelden på restaurant; 1-2 ganger i året, utenom ferier. På ferier blir det jo noen ganger.

Kafé er vi heller ikke så ofte på - altså sitte ned og drikke kaffe og spise bolle/kake, kanskje 3-4 ganger i året, men altfor ofte kjøper vi bolle når vi er på farten.... 😳

Jeg nyter den økonomiske friheten jeg har nå til å sløse litt med penger til slike ting jfr slik vi hadde det da alle tre barna bodde hjemme 😁

Det var en dyr kantine. Vi har så billig mat i kantina, at det ikke er særlig lønnsomt å ta med matpakke. 

AnonymBruker skrev (På 27.8.2024 den 19.25):

Med mat så mener jeg, lunsj, middag, McDonalds, resturant.

Men ikke kaffe og bolle

Kanskje svarte ene med hva du syns og den andre e med hva du gjør selv?

Anonymkode: df48c...05d

Dette har jeg ingen mening om.

Annonse

Nicklusheletida skrev (12 timer siden):

Det var en dyr kantine. Vi har så billig mat i kantina, at det ikke er særlig lønnsomt å ta med matpakke. 

påskelilje skrev (24 minutter siden):

Det er kanskje det? Har ikke hatt annen kantine enn det.

Vi som ikke er vant til subsidiert kantine synes det høres billig ut ☺️

påskelilje skrev (På 28.8.2024 den 8.50):

Jeg kjøper mat i kantina omtrent hver dag jeg er på jobb - ca 45-55 kroner. Som regel salat med brød, men innimellom varmmat. 

Nicklusheletida skrev (På 28.8.2024 den 11.17):

Ekstra skrev (På 28.8.2024 den 23.23):

Vi som ikke er vant til subsidiert kantine synes det høres billig ut ☺️

Rundt 50-lappen for salat eller en liten varmrett er vanlig pris i kantina på min jobb. Det er mange som har med matpakke, men jeg synes det er hyggelig å kjøpe mat de tre dagene jeg er på kontoret i uka. 

morsan skrev (10 minutter siden):

Rundt 50-lappen for salat eller en liten varmrett er vanlig pris i kantina på min jobb. Det er mange som har med matpakke, men jeg synes det er hyggelig å kjøpe mat de tre dagene jeg er på kontoret i uka. 

Her jeg jobber har vi to kantiner. Den ene er sgs dobbelt så dyr som den andre. Frks koster en vaffel med syltetøy 20 kr på den billigste og 60 kr på den dyreste - og en salat (uten brød) ca 120 kr på den dyreste mot ca 50 kr på den billigste. 
Jeg unner meg en liten pizzabit til 40 kr en gang i blandt (en gang i mnd?) på den billigste kantina. 

Endret av Emoji

Hvor ofte syns du man skal kunne unne seg mat ute?  

Dette er overskriften.  Jeg har ingen meninger om hva "man"  unner seg, utenom meg selv.  Det er noe asketisk over å diskutere kantinemat som noe "man" unner seg.  Jeg "unner" meg å spise mat, hjemme, på jobb og ellers utenfor jobb og hjemme.

Annonse

Emoji skrev (30 minutter siden):

Her jeg jobber har vi to kantiner. Den ene er sgs dobbelt så dyr som den andre. Frks koster en vaffel med syltetøy 20 kr på den billigste og 60 kr på den dyreste - og en salat (uten brød) ca 120 kr på den dyreste mot ca 50 kr på den billigste. 
Jeg unner meg en liten pizzabit til 40 kr en gang i blandt (en gang i mnd?) på den billigste kantina. 

Så rart med så stor prisforskjell på en og samme arbeidsplass!

Jeg trives lite med å gå ut og spise, så jeg unngår det om jeg kan (privat). Jeg blir utmattet av bråket fra alle folkene og musikken. Men er kanskje ute en gang privat, og et par ganger i året betaler ulike offentlige utvalg/verv; det teller kanskje ikke, men det gjør at jeg ikke ønsker å gå oftere ut privat.

Vi bestiller takeaway minst mulig, i hvert fall til begge to. Jeg blir ofte skuffet over det vi får servert, sammenlignet med det jeg ser for meg. Vi velger istedenfor å legge mer penger i hjemmelaget mat, ofte laget fra bunnen av, men ikke nødvendigvis.

Derimot, maten vi får på jobb, som trekkes direkte av lønnen, er utrolig god. Alle får det samme. Ingen fet og salt mat som på restaurant - mulig det er derfor jeg trives bedre med egen mat.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...