Gå til innhold

Ikke lenger råd til å spandere på seg fersk fisk til middag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg fikk nesten sjokk i dag på Kiwi. Ferske torskefileter kostet 299,- kroner kiloen og fersk laks 344,- kr. (Entrecote kostet 399,- pr kilo.) Nå er det vel bare fiskepinner og fiskekaker som gjelder, eller brødskive, i disse trange tider.

Er det noen som fortsatt har råd til å unne seg fersk fisk til middag med disse prisene, eller?

Anonymkode: 70038...c81

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg fikk nesten sjokk i dag på Kiwi. Ferske torskefileter kostet 299,- kroner kiloen og fersk laks 344,- kr. (Entrecote kostet 399,- pr kilo.) Nå er det vel bare fiskepinner og fiskekaker som gjelder, eller brødskive, i disse trange tider.

Er det noen som fortsatt har råd til å unne seg fersk fisk til middag med disse prisene, eller?

Kjøp frossen fisk, det er i alle fall rimeligere. 

UtakknemligDiva

Kritiserer ikke dere her nå. 
Men ser dere ikke hvor dumme vi er? Det var en gang mulig å ikke tenke så ekstremt på pengeboka. Men tiden «tvinger» oss. Det finnes garantert en måte å fremdeles leve et godt liv, men vi er for dumme til å se det. 
Ellers er det at vi er så dumme at vi må ha en jobb der lønnen er bestemt av andre. Du har noen som er så rike at de ikke vet hva de skal gjøre med pengen, så er det vi andre som er så dumme at vi må ha timelønn. 
Vet ikke med dere. Men jeg føler meg slik. 
Hvor kommer denne dumskapen fra? Er det foreldrene våre vi skal være sinte på? 
Jeg vet heller ikke om jeg eller dere klarer mer eller mindre enn hva vi/dere tror. 
Jeg bare føler meg helt ekstremt dum, fordi jeg ikke har master/profesjon, klarer å finne opp noe. Og når jeg er såpass dum så føler jeg heller ikke at jeg fortjener så veldig mye. Enda verre er det med de dumme som tror de er verdens gave.

Endret av UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fisk til én middag er vel ca 200 gram, altså ca. 60 kroner, er det så ille? Alle har vel ikke råd til det, men mange kan knipe litt på brus og andre unødvendige ting for å ha råd til litt fersk kjøtt eller fisk. Dessuten finnes mye frossenfisk som også er god og rimeligere.

Annonse

UtakknemligDiva skrev (17 minutter siden):

Men ser dere ikke hvor dumme vi er? Det var en gang mulig å ikke tenke så ekstremt på pengeboka. Men tiden «tvinger» oss. Det finnes garantert en måte å fremdeles leve et godt liv, men vi er for dumme til å se det. 

Jeg tror kanskje ikke jeg forstår hva du mener - det er vel ingen som har påstått at vi ikke kan leve et godt liv, selv om prisen på ferskvarer har gått kraftig opp? 

UtakknemligDiva skrev (22 minutter siden):

Ellers er det at vi er så dumme at vi må ha en jobb der lønnen er bestemt av andre. Du har noen som er så rike at de ikke vet hva de skal gjøre med pengen, så er det vi andre som er så dumme at vi må ha timelønn. 
Vet ikke med dere. Men jeg føler meg slik. 
Hvor kommer denne dumskapen fra? Er det foreldrene våre vi skal være sinte på? 

Det finnes kanskje land der nesten alle kan drive egen næring, men det er ikke mulig i det systemet vi har i Norge. Det er vel noen litt kjedelige aspekter ved å være "lønnsmottaker", men her i landet kan man i hvert fall ikke miste jobben fordi den nye sjefen har en dårlig dag eller ikke liker trynet ditt. Jeg synes det å slippe risikoen og ansvaret for en virksomhet, er verd ulempene ved å være ansatt et sted og ikke kunne bestemme min egen lønn. Den er for øvrig fastsatt pr måned/år, ikke pr time, uten at det betyr så mye.

Foreldrene mine var klare på at vi måtte ta utdannelse, men ellers fikk jeg og søsteren min stor frihet til å gjøre egne valg. Ingen av oss har følt oss dumme selv om vi ikke er styrtrike. Det har aldri falt meg inn å bebreide foreldrene mine for mine egne feiltrinn eller dumheter. 

Arbeidslivet kan komme til å forandre seg mye i årene som kommer. Det blir uten meg, men du er fortsatt ung, hvis jeg husker riktig. Da har du mange muligheter til å gjøre valg og ta sjanser som føles riktige for deg. Ikke fortell deg selv at du er dum, det er ikke bare saldoen på bankkontoen som forteller hva slags evner man har. 

Jeg pleier å kjøpe lettsaltet torskefilet hver tirsdag på Meny (da er det fisketirsdag med 30% rabatt). Da koster det ca 160 kr/kg, og en porsjon på 250 gram koster 40 kroner. Pleier å lage gulrotstuing (et par gulrøtter, hvit saus som egentlig bare er mel, smør og melk) til, og det blir alt i alt ikke så dyrt.

Men ellers er jeg enig. Det er helt absurd hvor dyrt fersk fisk har blitt.

ISW skrev (1 time siden):

Jeg pleier å kjøpe lettsaltet torskefilet hver tirsdag på Meny (da er det fisketirsdag med 30% rabatt). Da koster det ca 160 kr/kg, og en porsjon på 250 gram koster 40 kroner. Pleier å lage gulrotstuing (et par gulrøtter, hvit saus som egentlig bare er mel, smør og melk) til, og det blir alt i alt ikke så dyrt.

Men ellers er jeg enig. Det er helt absurd hvor dyrt fersk fisk har blitt.

Min mann har vokst opp i et «fiskevær» og blir sur når han ser hvor dyr fisken har blitt. Før fikk man nætmest slengt fisk etter seg, det var liksom ikke «fin nok» mat. 

En kollega ble oppfostret på hvalkjøtt fordi det var billig mat den gangen.

Vi pleier å kjøpe de fryste sei og torske-blokkene på Coop extra, tror seien koster rundt en 50 lapp for 650 gr. Han er sær på fisk da han har jobbet med fisk i mange år, men disse blokkene skryter han av.

Vi har også pleid å kjøpe first price laksefilet, men er usikker på hva den koster nå (lenge siden).

AnonymBruker
Emoji skrev (11 minutter siden):

Vi har også pleid å kjøpe first price laksefilet, men er usikker på hva den koster nå (lenge siden).

Den er dyr, samme med det andre billigmerket, det på x eller noe. Husker frossen laks 4 pk kosta 49.90 før. Nå er det mellom 20 og 30 kroner mer.

Anonymkode: 5a36a...f18

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...