Gå til innhold

Er det blitt for lett å bli ufør idag?

Anbefalte innlegg

erik123 skrev (3 timer siden):

Mange greier å jobbe, må ta seg samen. Det er for mye latskap. 

Du sier du har hatt alvorlige depresjoner og dårlig psykisk og fysisk helse lenge. Hadde du greid å jobbe når det stod på som verst?

Fortsetter under...

AnonymBruker

Enig. Jeg jobber 100%. Det må du også gjøre. Du må ta deg sammen og ikke være lat. Pensjonist er ikke en unnskyldning, mange pensjonister som jobber (det er ikke hat mot pensjonister, men en faktaopplysning - og faktisk ros til pensjonister).

Anonymkode: 2bbfb...b3b

AnonymBruker

Mener du at personer som er uføre på grunn av uhelbredelig kreft, ALS, multihandikap osv., også kan anses som late?

Anonymkode: b9e77...232

Jeg har ikke lest gjennom tråden. Skulle imidlertid ønske at overskriften hadde vært mer av typen. "Gis det for få muligheter til deltakelse i arbeidslivet for mennesker med moderate funksjonsnedsettelser?", alternativt "Gis unge voksne med psykiske vansker gode nok muligheter til deltakelse i ordinært arbeidsliv?". 

Tror vi bør sørge for at unge mennesker som er i risiko for å ikke komme inn i arbeidslivet, gis betydelig større muligheter enn de får i dag. For en del år siden hadde NAV en ordning de kalte opprettede arbeidsplasser i det offentlige for unge med psykiske vansker. Unge voksne ble ansatt i ordinære stillinger, fikk normal lønn - og så fikk arbeidsgiver refundert lønnsutgiftene fra NAV.  Det var en forutsetning at arbeidsgiver hadde et reelt behov for en ansatt. Jeg tenker at det vil være hensiktsmessig å opprette slike stillinger med f.eks. tre års varighet og på den måten unngå at folk aldri kommer i gang med et voksenliv og ordinær jobb. For samfunnet vil dette lønne seg på lengre sikt. 

frosken skrev (3 minutter siden):

Unge voksne ble ansatt i ordinære stillinger, fikk normal lønn - og så fikk arbeidsgiver refundert lønnsutgiftene fra NAV.

Hvem er det som vil jobbe på en plass hvor arbeidsgiver får penger fordi man er så dårlig til å jobbe?

Endret av Everybody
Everybody skrev (Akkurat nå):

Hvem er det som vil jobbe på en plass hvor arbeidsgiver får penger fordi man er så dårlig til å jobbe?

Det er ikke snakk om at folk er dårlige til å jobbe. Det er snakk om at de kanskje ikke ville være de som får jobbene som 50 andre unge mennesker også søker på. 

Annonse

AnonymBruker

Det er like sårende det du sier om uføre som det de sier til deg om pensjonister. Tror både uføre og pensjonister kan føle på et snev av mindreverd og går lett i forsvar. Eller går i angrep som noen her. Vi trenger vel alle både respekt og forståelse for hvor vi står i livet. Og det er vel slik at vi står oss selv nærmest og kanskje trenger å ta et steg tilbake og prøve å forstå den andres ståsted. Ikke så lett når det er sterke følelse i sving som kanskje egentlig bunner i noe helt annet en det saken gjelder. Ofte handler sinne om frykt, maktesløshet, å føle seg tråkket på osv. Men dessverre er det også noen som føler på forakt for andre grupper i samfunnet. De bør ta et lite oppgjør med seg selv.  

Anonymkode: 2ca48...877

erik123 skrev (1 minutt siden):

Vi ser uføre som går lange turer i fjellet og maler hus, så de er ikke så ufør. Mange later som de er syke. 

Du skrev tidligere at du ikke hadde fordommer mot uføre. Det du sier her beviser at du har fordommer. Massevis av dem. 

Vhanja skrev (Akkurat nå):

Du skrev tidligere at du ikke hadde fordommer mot uføre. Det du sier her beviser at du har fordommer. Massevis av dem. 

Jeg har ikke fordommer, jeg har minst av alle. Men folk her inne har fordommer mot eldre mennesker, som har slitt hele livet. Det er ikke kritikk men fakta. 

erik123 skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke fordommer, jeg har minst av alle. Men folk her inne har fordommer mot eldre mennesker, som har slitt hele livet. Det er ikke kritikk men fakta. 

Jeg tror du mangler litt evne til selvkritikk og se deg selv og hva du skriver utenfra. 

erik123 skrev (46 minutter siden):

Vi ser uføre som går lange turer i fjellet og maler hus, så de er ikke så ufør. Mange later som de er syke. 

Det å male hus og gå lange turer i fjellet er ikke det samme som å fungere i en jobb. Noen av de som er uføre kunne kanskje jobbet litt her og der, men ingen arbeidsgivere vil ha ustabile arbeidstakere, da taper de penger. Ingen vil ha noen som jobber i 2 uker og er sykemeldt i 2 måneder. Skjønner?

Endret av Everybody

Annonse

hattifnattus
Everybody skrev (4 minutter siden):

Det å male hus og gå lange turer i fjellet er ikke det samme som å fungere i en jobb. Noen av de som er uføre kunne kanskje jobbet litt her og der, men ingen arbeidsgivere vil ha ustabile arbeidstakere, da taper de penger. Ingen vil ha noen som jobber i 2 uker og er sykemeldt i 2 måneder. Skjønner?

Fjellturer og male hus er jo en utrolig dårlig sammenligning med å jobbe.

Man ser ikke den som har gått turen etterpå hvor mye det kan ha kostet og gått utover kropp og energi resten av dagen og de nærmeste dagene, eller om turen er noe de får beskjed fra legen/behandler om å gjøre fordi kroppen trenger å regelmessig holdes i gang. Uføre skal ikke måtte isolere seg fra alt av liv utenfor husets fire vegger fordi det er fornærmende ovenfor de som jobber å se en syk person komme seg ut iblant.

Angående å male hus så tok det min samboer og meg noen  timer over et par- tre dager å male en relativt stor enebolig, og det er flere år til neste gang det trengs å gjøres, så det er på ingen måte sammenlignbart med arbeidslivet heller, for der kan man velge å male etter dagsform, ta pauser så hyppig man trenger osv. 

Jeg husker pappa som var ufør pga leddgikt og operasjoner som var gått galt pga legefeil. Han kunne dra i butikken eller til og med på hytta der han gjorde småting som å sette poteter eller plukke multebær, men ingen så hvordan han vred seg i smerter store deler av natta og brukte 3-4 timer hver eneste morgen bare på å få kroppen såppass fungerende at han kunne stå opp. 

Everybody skrev (10 minutter siden):

Skjønner det, jeg tenker på de som er uføre men som kunne vært i full jobb. Det er noen av de og. Ikke alle er for dårlige til å jobbe. Og det vet du godt. Noen får uføretrygd alt for lett. 

På engelske handicaptoaletter står det "Not all disabilities are visible". Jeg synes det er fornuftig å skrive det og det er en god beskrivelse/påminnelse.

Jeg synes det blir en generalisering å si at "fordi du greier ditt og datt, så kan du også jobbe". Jeg mener en del av skylda her må samfunnet ta fordi arbeidslivet for mange har blitt altfor tøft. Jeg merker det selv, ikke at jeg har en fysisk krevende jobb, men jeg skal mentalt holde orden på 20 ting på en gang. Hvis du gjør noe bra, så er belønningen du får at du får mer å gjøre. Satt litt på spissen selvsagt, men jeg forstår veldig godt at mange faller utenfor. Norsk arbeidsliv har fått mer og mer karakter av å skulle være en slags elite. Det er ikke rom for alle. Og folk faller utenfor. 

Om dette kalles uføretrygd, AAP, sykmeldinger eller arbeidsledighet, ser jeg litt på som det samme. Jeg tror ikke så mange av de som mottar trygd i dag er slabbedasker. Mange vil nok også jobbe, men faller utenfor et utrolig krevende arbeidsliv. Ikke fysisk som i gamle dager, men prestasjonsjag og resultatkrav.

Endret av ISW
erik123 skrev (17 minutter siden):

Det gjelder vel mest deg. Du tar ikke noe selvkritikk. Bare måker på med tullprat. 

Kan du sitere deg jeg har skrevet som du anser som tullprat? Kan du også sitere et eksempel hvor jeg ikke tar selvkritikk?

AnonymBruker
erik123 skrev (På 9.9.2024 den 11.14):

Skjønner det, jeg tenker på de som er uføre men som kunne vært i full jobb. Det er noen av de og. Ikke alle er for dårlige til å jobbe. Og det vet du godt. Noen får uføretrygd alt for lett. 

Vet du hva som må til? Det må bli flere jobber der folk kan få bruke så lang tid de vil på en jobb, og uten folk rundt seg. For eks vasskejobb på en skole, der du ikke må bli ferdig til et visst klokkesett.  Marerittet med en jobb kan være  frykten for at man ikke skal få sove pga kollegaer som ikke forstår dine søvnproblemer. Frykten for å føle seg dum og treg pga søvnmangel. Med jobber, slik det fantes før, kan flere trolig greie å gå i jobb. I dag er det blitt så komplisert alt, alle skal inn i et mønster som kan være svært vanskelig for en del mennesker.  Dessuten må ikke samfunnet ta bort jobbene til all slags maksiner og roboter. La det være jobber som både syke og friske kan klare. Vi lever i en helt ny tid som er for komplisert hvis man sliter psykisk eller med søvnen. 

Anonymkode: b1fe6...c1c

AnonymBruker
erik123 skrev (På 9.9.2024 den 11.14):

Da må du også gi de et samfunn der de føler seg god nok. 

Anonymkode: b1fe6...c1c

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...