Gå til innhold

Er det blitt for lett å bli pensjonist idag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

erik123 skrev (5 minutter siden):

Arbeidslivet har mange tusen ledige jobber. Det mangler folk over alt. Mangler tusenvis av sykepleiere.  Dette bør du vite. Hvorfor skal alle gå på trygd? Er det det Norge trenger.... 

Nå er det jo slik at mennesker dessverre blir syke. Klarer du å forstå det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
erik123 skrev (26 minutter siden):

Arbeidslivet har mange tusen ledige jobber. Det mangler folk over alt. Mangler tusenvis av sykepleiere.  Dette bør du vite. Hvorfor skal alle gå på trygd? Er det det Norge trenger.... 

Nå får du slutte. Alle går ikke på trygd.

Anonymkode: 20f83...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (26 minutter siden):

Arbeidslivet har mange tusen ledige jobber. Det mangler folk over alt. Mangler tusenvis av sykepleiere.  Dette bør du vite. Hvorfor skal alle gå på trygd? Er det det Norge trenger.... 

sykepleiere (og alle andre offentlige ansatte) betaler ikke skatt (av den jobben), jeg tror ikke det er noe mulighet for å øke antall offentlige ansatte, som sykepleiere, fremover, det må ned dessverre. Det vi trenger eventuelt er flere jobber i privat næringsliv som produserer ting av verdi nok til å betale lønnen, og det er lettere sagt enn gjort, særlig for det "nedre" sjiktet i samfunnet mtp produktivitet, som er de vi snakker om (les de dummest, sykeste, eldste, etc) 

Det er letter sagt enn gjort å løse dette problemet.

Anonymkode: dac46...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (37 minutter siden):

Arbeidslivet har mange tusen ledige jobber. Det mangler folk over alt. Mangler tusenvis av sykepleiere.  Dette bør du vite. Hvorfor skal alle gå på trygd? Er det det Norge trenger.... 

Det blir ikke utdannet nok sykepleiere og bortsett fra spesialsykeleiere er det for dårlig betalt og jobben er tung så folk som er utdannet finner seg andre jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

sykepleiere (og alle andre offentlige ansatte) betaler ikke skatt (av den jobben)

Det er nytt for meg at offentlige ansatte ikke betaler skatt, kan du utdype det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (8 minutter siden):

Det er nytt for meg at offentlige ansatte ikke betaler skatt, kan du utdype det? 

Hvis jeg gir deg 100 kroner, også gir du meg 30 tilbake, og du er TVUNGET til å gi meg 30 du har ikke noe valg. Har du da gitt meg 30 ?

Nei, jeg har gitt deg 70 (ikke 100), pluss at vi har lekt litt for å lage illusjoner og forvirring om at du har betalt meg. Du har IKKE betalt meg 30. Det er ren illusjon.

Du er nok enig i det, hvis ikke kunne vi løst alle samfunnets problemer med flere offentlige ansatte som kunne betalt skatt til oss, uendelig med penger da.

Offentlige ansatte er tjenere (public servants) for resten av samfunnet, de bidrar IKKE til statskassen men er en ren utgift, og det er deres JOBB å være en ren utgift økonomiskt og ikke å bidra med penger. "Skatten" offentlige ansatte betaler er tjenesten de utfører for borgerne, som forhåpentligvis er verdt lønna.

Håper virkelig du er enig i dette, hvis ikke må jeg sende deg på mattekurs hos @Grendel

Anonymkode: dac46...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Håper virkelig du er enig i dette, hvis ikke må jeg sende deg på mattekurs hos @Grendel

Jeg kan nok matte til å forstå regnestykkene, men du uttrykker deg veldig spesielt når du påstår at "offentlig ansatte ikke betaler skatt". Det du egentlig mener, er at de totalt sett representerer en utgift for det offentlige, hvis man bare ser på beløpene. Det er jo faktisk slik at man betaler mindre i skatt enn man få i bruttolønn, uansett hvor man jobber. 

Jeg tviler på at de som er ansatt i stat og kommune, føler at de ikke betaler skatt. Det var poenget mitt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (6 minutter siden):

Jeg tviler på at de som er ansatt i stat og kommune, føler at de ikke betaler skatt. Det var poenget mitt. 

Og det er et stort problem. Folk må forstå sin (og andres) rolle i samfunnet, slik at de dermed forstår bedre politiske valg. Vi har nå en enormt stor offentlig sektor, og stadig folk som sier en må ha flere, f.eks sykepleiere. Men tar en frem kalkulatoren vil en se at det stemmer ikke, vi har for mange av alle offentlige ansatte, i forhold til finansieringen fra det private næringsliv, som er de som betaler "skatt"/skatt.

Jeg liker det engelske order "Public servant", det sier litt, offentlige ansatte er tjenere som hyres av samfunnet for å være tjenere. Ikke for å finansiere staten, det er slemme onde kapitalister/de som utnyttes av de slemme onde kapitalistene , som gjør den jobben, den jobben som faktisk generer overskudd som finansierer alt annet vi liker i samfunnet. Uten den er det ingenting annet. Grunnpilaren må være der før "morro"/hygge på toppen kommer senere.

Norge har dårlige vilkår for bedrifter (private) bedrifter for tiden, og når oljen går tom har vi et giga-problem, så tror folk trenger en holdningsendring veldig snart. En kan fantasere om flere sykepleiere dagen lang (alle liker det, i en eventyrverden hvor det ikke koster penger...), men det skjer ikke om ikke andre ting kommer først, i privat sektor, som vil kreve ta folk ønsker å investere i privat sektor i større grad enn de gjør i dag, som betyr at en må vekk fra den overdrevne kommunist mentaliteten som har bredt om seg i Norge, og på DOL fra visse kommunister jeg har sett titte frem her :P 

Anonymkode: dac46...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og det er et stort problem. Folk må forstå sin (og andres) rolle i samfunnet, slik at de dermed forstår bedre politiske valg.

Det "store problemet" er ikke at stats- og kommuneansatte "tror" de betaler skatt. Jeg gjetter på at de aller fleste av dem vet hvor lønnen deres kommer fra.

Ubalansen du beskriver, løses ikke ved at alle disse belemres med dårlig samvittighet. Den er et systemproblem som må løses på systemnivå, ikke ved å få offentlig ansatte til å skamme seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (19 timer siden):

Nå er det jo slik at mennesker dessverre blir syke. Klarer du å forstå det?

Men 350000 er ikke syke, det bør du få med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en enorm sykelighet i befolkningen,  slik var det ikke i "gamle" dager. Hoster du på venteværelset får du 14 dager sykemelding. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (Akkurat nå):

Det er en enorm sykelighet i befolkningen,  slik var det ikke i "gamle" dager. Hoster du på venteværelset får du 14 dager sykemelding. 

Normaliseringen av psykiske lidelser har gått for langt. Alle har adhd, autisme og me nå for tiden. 

Anonymkode: a3535...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (5 minutter siden):

Det er en enorm sykelighet i befolkningen,  slik var det ikke i "gamle" dager. Hoster du på venteværelset får du 14 dager sykemelding. 

Syke folk i gamle dager ble som oftest gjemt bort av familien eller satt på instutisjon. I. tillegg hadde vi ikke de medisinske fremskrittene som idag holder folk  i live som ville dødd av det samme for 100 år siden.

 

Anonymkode: 20f83...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

erik123 skrev (12 minutter siden):

Det er en enorm sykelighet i befolkningen,  slik var det ikke i "gamle" dager. Hoster du på venteværelset får du 14 dager sykemelding. 

Kanskje ikke så rart at pensjonister blir syke, immunforsvaret bli dårligere, mange får problemer med å gå og faller oftere.  Dør gjør også de fleste av dem.😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A black hole to end it all..
erik123 skrev (54 minutter siden):

Men 350000 er ikke syke, det bør du få med deg.

Problemet er at du skjærer alle over en kam, med svært generaliserende ord. Det er helt klart tusenvis av folk på trygd som hadde kunnet jobbe.

MEN de fleste som blir uføre er uføre av en god grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (1 time siden):

Men 350000 er ikke syke, det bør du få med deg.

Hvor stor andel av disse 350.000 mener du er friske nok til å jobbe?

Anonymkode: 77b9f...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett og slett ikke riktig at verdiskaping bare skjer i privat virksomhet mens det offentlige bare er en kostnad. Med en slik tankegang blir en begravelse verdiskapning og fødsel kostnad 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe skrev (22 timer siden):

Det blir ikke utdannet nok sykepleiere og bortsett fra spesialsykeleiere er det for dårlig betalt og jobben er tung så folk som er utdannet finner seg andre jobber.

Vi mangler tusenvis av sykepleiere og lønna skal opp. Så det blir attraktivt. Vi må mange flere i jobb, hvis vi fortsetter som må vil samfunnet gå i stå. Hvorfor har vi flest trygdede i Norden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor stor andel av disse 350.000 mener du er friske nok til å jobbe?

Anonymkode: 77b9f...a26

Kanskje 200000. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
erik123 skrev (11 minutter siden):

Hvorfor har vi flest trygdede i Norden? 

Kanskje fordi vi ellers måtte tatt et oppgjør med samfunnsløgnen, og det er det svært mange "vanlige folk" som ikke vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...