Gå til innhold

Sykepleiere og helsefagarbeidere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du er sykepleier så værsågod. 

Anonymkode: b727f...f71

Ja, derfor vet jeg at med opplæring er det en enkel sak. Lærte det i praksis akkurat som at en helsefagarbeider kan lære det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo litt spesielt da. At man har gått fra at bare leger kunne sette kanter på menn til at hvem som helt med en tvilsom kort opplæring kan gjøre det. 

Anonymkode: b727f...f71

Ja veldig spesielt og viser bare at sikkerheten ikke er god nok  Mye feil i setting av sprøyter skjedde også i starten da koronavaksiner ble satt. Noen hadde fått saltvann, noen ble stukket på feil sted og uten aspirering. 

Anonymkode: d8ef5...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei akkurat. Man tar ikke hvem som helst som får jobb der og bare tar en felles demonstrasjon og så vips er man opplært. Det skjer nemlig. 

Anonymkode: b727f...f71

Jeg er ikke kjent med det, men det er selvsagt beklagelig om det skjer. Det skal ikke forekomme. De trange ytre rammene medvirker nok mye til dette. Helsevesnet vårt er bygget på effektivitet og lønnsomhet, det går dessverre på bekostning av pasienter. 
 

 

Anonymkode: 88593...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 minutter siden):

Ja, derfor vet jeg at med opplæring er det en enkel sak. Lærte det i praksis akkurat som at en helsefagarbeider kan lære det. 

Ja, men at sykepleiere og helsefagarbeidere gjør det er jo helt greit. Og en selvfølge at de lærer seg. Jeg snakker om alle andre som jobber på sykehjem og lignende plasser uten helsefaglig utdanning. 

Anonymkode: b727f...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke kjent med det, men det er selvsagt beklagelig om det skjer. Det skal ikke forekomme. De trange ytre rammene medvirker nok mye til dette. Helsevesnet vårt er bygget på effektivitet og lønnsomhet, det går dessverre på bekostning av pasienter. 
 

 

Anonymkode: 88593...82e

Nei, det er det jeg mener. Det bør ikke forekomme at man forventer at alle skal gjøre det. Spesielt ikke når det faktisk finnes nok av de på samme arbeidsplass som kan gjøre samme prosedyre. Ikke alle får legge medisiner, og det skulle bare mangle. Dette blir i samme gate for meg. 

Anonymkode: b727f...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er en relativt enkel prosedyre men ikke helt uten komplikasjoner. Det er ikke så mange år siden bare leger kunne sette kateter på menn. Man må ha respekt for at det også kan gjøres feil og pasienter kan få komplikasjoner ved kateterisering. Så derfor så viktig med god opplæring og kunnskap. Og IKKE MINST at den som setter kateter har respekt for pasientens intime grenser og gjør det på en skånsom måte. Det kan være en sårbar situasjon å få satt inn kateter. 

Anonymkode: 57757...b40

Det stemmer ikke. Kateter er satt på menn i ( i hvertfall i) over 25 år av sykepleiere og hjelpepleiere. Menn er helt korrekt en mer møysommelig prosess, men du skal ganske langt tilbake i tid for å snakke om dette som en ren legeoppgave. 

Anonymkode: 88593...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det er det jeg mener. Det bør ikke forekomme at man forventer at alle skal gjøre det. Spesielt ikke når det faktisk finnes nok av de på samme arbeidsplass som kan gjøre samme prosedyre. Ikke alle får legge medisiner, og det skulle bare mangle. Dette blir i samme gate for meg. 

Anonymkode: b727f...f71

Jeg mener selvsagt heller ikke alle, jeg mener de med opplæring. 

Anonymkode: 88593...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det stemmer ikke. Kateter er satt på menn i ( i hvertfall i) over 25 år av sykepleiere og hjelpepleiere. Menn er helt korrekt en mer møysommelig prosess, men du skal ganske langt tilbake i tid for å snakke om dette som en ren legeoppgave. 

Anonymkode: 88593...82e

Da jeg begynte som sykepleier i slutten av 80 tallet. Ja , så det er noen år siden. 😊

Anonymkode: 57757...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da jeg begynte som sykepleier i slutten av 80 tallet. Ja , så det er noen år siden. 😊

Anonymkode: 57757...b40

Da blir det litt misvisende å si « det er ikke så mange år siden». 80 tallet er kloss på 40 år siden.

Anonymkode: 88593...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Da blir det litt misvisende å si « det er ikke så mange år siden». 80 tallet er kloss på 40 år siden.

Anonymkode: 88593...82e

Sånn er det😊. Livet går så fort, føltes ikke så lenge siden for meg. Uansett så har ikke det tallet så mye å bety i forhold til poenget i det jeg prøver å formidle. 

Anonymkode: 57757...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er sykepleier så værsågod. 

Anonymkode: b727f...f71

Jeg setter kateter (engangskateter) på en person rett som det er, jeg. Og jeg er ingen sykepleier eller annet helsepersonell. Er ikke vanskelig. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sånn er det😊. Livet går så fort, føltes ikke så lenge siden for meg. Uansett så har ikke det tallet så mye å bety i forhold til poenget i det jeg prøver å formidle. 

Anonymkode: 57757...b40

jeg tror nok vi er enig i mye. Problemet skjer når det brukes som et argument for at helsevesnet er helt cowboy. Plutselig er alt som tilhørte legestanden blitt noe alle og en hver driver med, antydningene til det ser du i enkelte innlegg her. Utover det: ja! Tiden går for fort! :) 

Anonymkode: 88593...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (15 minutter siden):

Jeg setter kateter (engangskateter) på en person rett som det er, jeg. Og jeg er ingen sykepleier eller annet helsepersonell. Er ikke vanskelig. 

Så fint at du vil det da. Er ikke sikkert alle vil det selv om de ikke har helse utdanning og de bør ikke tvinges. 

Anonymkode: b727f...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...