Gå til innhold

Styrketrening elle kondisjonstrening?


Gjest slankern

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Et forslag er fire økter pr uke, der to er rene kondisjonsøkter, mens to har overvekt av styrketrening. Man har gjerne med litt kondisjonstrening (eller i det minste den type aktivitet) selv om det er styrke som står på programmet, pga. oppvarming og evt. nedjogging.

Du kommer kanskje til å få flere forslag; grunnen til det er at det ikke finnes noe fasitsvar på spørsmålet ditt! Det som funker for én kan bli for mye for en annen. Eller for lite.

Poenget er uansett å ikke glemme styrketreninga, siden det er i musklene at forbrenninga skjer. Jo relativt mer muskelmasse en har, jo større forbrenning. Siden det ikke er gjort over natta å se ut som Schwarzenegger kan de fleste våge seg på vekttrening uten å frykte at musklene buler frem ukontrollert.. Har du dessuten mulighet for kvalifisert veiledning vil instruktøren gi deg et program som primært øker styrken/ muskeltettheten, ikke volumet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville hatt 3 (+-1) økter i uka hvor du trener styrke først og kondisjon etterpå. Du vil med styrketreninga øke muskelvolum som vil forbrenne mer, og bruke opp glukose lagre i løpet av styrketreninga så du vil brenne "real stuff" med en gang du starter på kondisjonstreninga.

Styrke 45+-15 min og det samme med kondisjonsøkta etter...

Ett forslag ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei!

Jeg ville nok satse på kondisjonstreningen, gjerne med styrketreningen først. Hvor mye er umulig å si, det er avhengig av formen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for at du gjør begge deler!! Ikke gjør samme tabbe som meg, å kun trene vekter.

Ikke tren vekter lenger enn 45min pr. gang. Deretter kan du bruke resten av tiden på kondisjonstrening.

KONDISJONSTRENING=HØY FORBRENNING SOM AVTAR OMTRENT LIKE FORT SOM DEN HØYE PULSEN.

VEKTTRENING=LITT HØYERE FORBRENNING 24/7

PUNKTUM FINALE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg ville nok satse på kondisjonstreningen, gjerne med styrketreningen først. Hvor mye er umulig å si, det er avhengig av formen din.

Vennlig hilsen

Jeg synes det er rart at dere anbefaler styrketrening først. Er det ikke best å varme opp først med kondisjonstrening? Jeg trener vanligvis en time til en en halv time. Hvordan bør jeg legge den opp med hensyn til kodisjonstrening og styrketreninge i minutter? Jeg trodde jeg forbrenter mer kalorier ved kondisjonstrening enn ved styrketrening? Kan dere forklare meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er rart at dere anbefaler styrketrening først. Er det ikke best å varme opp først med kondisjonstrening? Jeg trener vanligvis en time til en en halv time. Hvordan bør jeg legge den opp med hensyn til kodisjonstrening og styrketreninge i minutter? Jeg trodde jeg forbrenter mer kalorier ved kondisjonstrening enn ved styrketrening? Kan dere forklare meg?

Poenget er: fordi man tar seg ut under kondistreninga får man mindre utbytte av påfølgende styrketrening. Omvendt er det faktisk ikke like ille. Man kan også til en viss grad bruke kondistreninga til "utpumping" av evt. melkesyre oppnådd under styrketreninga (forutsatt moderat trening, ikke intervaller eller langvarig innsats opp mot maxpuls).

Du skal selvfølgelig varme godt opp før styrketreninga, men ikke opp mot makspuls eller i særlig lenger varighet enn maks. 15 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...