Gå til innhold

Psykolog gjør pasienter avhengig av psykiatrien

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 0.01):

Helt sant. Vi har alle opplevd traumer. Men ikke alle utvikler ptsd. Du gjør helt rett i å se fremover og leve i nåtiden, og ikke dvele for mye med fortiden, det er ikke dit du skal. Jeg har selv ptsd symptomer etter et traume for 2 år siden, men jeg kommer meg gradvis fremover 

Anonymkode: 17f11...2a7

Har vi alle opplevd traumer? Nei, vi har ikke det.  Da mene jeg traumer, ikke «traumer». Vi har dessuten opplevd forskjellige ting til forskjellige tidspunkt i livet. 

Anonymkode: f23aa...6b5

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.12.2024 den 11.08):

Hvem du "kjenner" er irrelevant. Jeg kjenner mange som har blitt dårligere av psykiatrien... 

Anonymkode: 64a16...f93

Så det er irrelevant hvem andre kjenner, men det er relevant de du kjenner?

Anonymkode: 393eb...990

AnonymBruker skrev (På 5.12.2024 den 11.08):

Hvem du "kjenner" er irrelevant. Jeg kjenner mange som har blitt dårligere av psykiatrien...

Det er korrekt som du skriver. Noen blir dårligere av psykoterapi akkurat slik noen får mer bivirkninger enn god effekt av medisiner.

Men det må ikke generaliseres til at det er skadelig med langtidsterapi. Mange trenger det.

AnonymBruker
nachnoo skrev (52 minutter siden):

Det er korrekt som du skriver. Noen blir dårligere av psykoterapi akkurat slik noen får mer bivirkninger enn god effekt av medisiner.

Men det må ikke generaliseres til at det er skadelig med langtidsterapi. Mange trenger det.

Vet du hvorfor noen blir dårligere av psykoterapi? 

Anonymkode: 3031a...4fc

AnonymBruker

Folk er ulike og har mye med arv og gener å gjøre. Noen tåler ting bedre enn andre. Da vi opplevde ei ulykke med dødsfall av en i familien så ble noen helt stille mens andre gråt. Noen trengte profesjonell hjelp mens andre ikke. Noen jobbet mye mens andre ble sykmeldt. Samme hendelse og opplevelse men reagerer ulikt, fordi vi har et ulikt system. Ingen reagerer feil eller riktig, bare forskjellig 

Anonymkode: 17f11...2a7

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vet du hvorfor noen blir dårligere av psykoterapi? 

Delvis. 
Manglende motivasjon og tillit. Dårlig allianse pasient/terapeut. Feil valg av behandlingsmetode. Skuffelse etter urealistiske forventninger. 
Det anslås at dette kan ramme så mange som 5-15% av pasientene. 

AnonymBruker
nachnoo skrev (22 minutter siden):

Delvis. 
Manglende motivasjon og tillit. Dårlig allianse pasient/terapeut. Feil valg av behandlingsmetode. Skuffelse etter urealistiske forventninger. 
Det anslås at dette kan ramme så mange som 5-15% av pasientene. 

Riktig. Så det du sier er at det er pasienten sin skyld/feil? Alt utenom valg av behandlingsmetode kan ihvertfall skyldes pasienten slik jeg leser det.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Riktig. Så det du sier er at det er pasienten sin skyld/feil? Alt utenom valg av behandlingsmetode kan ihvertfall skyldes pasienten slik jeg leser det.

Allianse er begges ansvar. Uriktige forventninger er like mye behandlers feil om dette ikke er klargjort på forhånd.  Men ellers er det dette forskningen viser. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...