Gå til innhold

Du som har gått i helprivat terapi. Hvor lenge gikk?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Janvl skrev (2 timer siden):

Jeg sluttet raskt i privat behandling, det kostet kr 1500 pr time, med en time uken ble det kr 6000. Hvem har privatøkonomi til å betale et slikt beløp? 

1500kr er like mye som det mange kvinner bruker på hårfarging i måneden. 

Også kan du legge til de som sikkert bruker 1000kr i måneden på å sette på falske øyenvipper. Eller annen luksusting som restaurantbesøk og takeaway. 

Folk bruker mye unødvendig penger på utseende og bryr seg ikke om det, men når det kommer til å bruke penger på psyken da vil man merkelig nok ofte ikke bruke penger for da blir det for dyrt. 

Men jeg tenker at det kan være vel verdt penger om man er effektiv. Private psykologer/psykiatere jobber ofte på en helt annen måte. De er mer effektive og målrettede, i tilegg til at man kan velge en behandler som har spesialkompetanse innen akkurat din problemstilling. På dps vil man bare bli tildelt den som tilfeldigvis har ledig kapasitet akkurat når du fikk plass. Etter min erfaring er dps også mye mer kaffeslabberas og støttesamtaler. De bruker alt for mye tid på utredninger istedenfor å sette opp konkrete mål for behandlingen og jobbe målrettet. Dps blir dratt ut i det lengste, ofte får man ikke timer mer enn 1 eller 2 ganger i måneden heller og behandlere slutter, blir syke eller går ut i permisjon så man må bytte behandler ofte. Jeg hadde selv 3 stykk på 1 år, og det sier seg selv at da blir det bare rot og man kommer ikke i gang med noen ting. 

Derfor kan de få tusenlappene man bruker på privat behandling være verdt det. Man må også tenke på tiden man sløser bort på feilbehandling og lite tilpasset behandling. 

Anonymkode: 1fc65...18a

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Også kan du legge til de som sikkert bruker 1000kr i måneden på å sette på falske øyenvipper. Eller annen luksusting som restaurantbesøk og takeaway. 

Folk bruker mye unødvendig penger på utseende og bryr seg ikke om det, men når det kommer til å bruke penger på psyken da vil man merkelig nok ofte ikke bruke penger for da blir det for dyrt. 

Men jeg tenker at det kan være vel verdt penger om man er effektiv. Private psykologer/psykiatere jobber ofte på en helt annen måte. De er mer effektive og målrettede, i tilegg til at man kan velge en behandler som har spesialkompetanse innen akkurat din problemstilling. På dps vil man bare bli tildelt den som tilfeldigvis har ledig kapasitet akkurat når du fikk plass. Etter min erfaring er dps også mye mer kaffeslabberas og støttesamtaler. De bruker alt for mye tid på utredninger istedenfor å sette opp konkrete mål for behandlingen og jobbe målrettet. Dps blir dratt ut i det lengste, ofte får man ikke timer mer enn 1 eller 2 ganger i måneden heller og behandlere slutter, blir syke eller går ut i permisjon så man må bytte behandler ofte. Jeg hadde selv 3 stykk på 1 år, og det sier seg selv at da blir det bare rot og man kommer ikke i gang med noen ting. 

Derfor kan de få tusenlappene man bruker på privat behandling være verdt det. Man må også tenke på tiden man sløser bort på feilbehandling og lite tilpasset behandling. 

Enig i det du skriver om at man burde få tettere oppfølging på dps og heller gå et kortere løp. Jeg og behandler satt ikke opp mål før det var gått et godt stykke tid.

Anonymkode: a95d4...356

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er jo litt forskjell på 1500 i uka, og 1500 i måneden da. 

Anonymkode: 4faf8...06a

Janvl skrev (6 timer siden):

Jeg sluttet raskt i privat behandling, det kostet kr 1500 pr time, med en time uken ble det kr 6000. Hvem har privatøkonomi til å betale et slikt beløp? 

Fikk du oppfølging på DPS etterpå?

Janvl skrev (6 timer siden):

6000 kr i mnd er MYE penger.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er jo litt forskjell på 1500 i uka, og 1500 i måneden da. 

Anonymkode: 4faf8...06a

Trenger da ikke å gå hver uke. Du får verktøy hos psykolog og så må du selv lære å bruke de i hverdagen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...