Gå til innhold

vondt i kne


Gjest vondt i kne

Anbefalte innlegg

Gjest vondt i kne

Hallo!!!

Jeg har fatt utrolig vondt på fremsiden av leggen i det siste (der fotballspillere har knebeskyttere). Det er på fremsiden smertene sitter (i knoklene). Har mistanke om at det kan vere en slags betennelse??

Jeg har løpt ca 8 km hver dag i 2-3 uker..

Kan du hjelpe meg.. Har lyst a begynne å trene igjen. Smertene har vart i ca 3 uker nå!!!

På forhand takk!!!

Hilsen en bekymret atlet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå til lege eller en fysioterapeut.

Vil ikke si noe om tilfellet ditt, men dersom du får diagnosen beinhinnebetennelse, som er svært utbredt, er det karakterisert ved smerter foran eller innsiden av leggen.

Man får det gjerne av løping eller hoping på hardt underlag. Vanligvis er det ikke vondt i hvile.

For å kvitte seg med beinhinnebetennelse bør man redusere belastningen som fremkaller smerten. En god regel er å ikke trene med smertte.

Tren gjerne på mykt underlag (i skogen) eller bytt treningsmetode (f.eks. sykling)

Det kan være ulike årsaker til at man får betennelsen. Feilstillinger, hulstilling,plattfot. Feilbelastning pga feilstillinger andre steder.

Mange slike tilfeller kan man rette opp med spesielle såler.

Mange har god effekt av varme under trening. Viktig å tøye leggen. De fleste tøyer leggen med strakt kne, men her bør du bøye kneet når du tøyer leggen.

I langtkommende tilfeller kan fysikalsk behandling være til hjelp. Operasjon foretas kun dersom det ikke ser ut til å gå over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til lege eller en fysioterapeut.

Vil ikke si noe om tilfellet ditt, men dersom du får diagnosen beinhinnebetennelse, som er svært utbredt, er det karakterisert ved smerter foran eller innsiden av leggen.

Man får det gjerne av løping eller hoping på hardt underlag. Vanligvis er det ikke vondt i hvile.

For å kvitte seg med beinhinnebetennelse bør man redusere belastningen som fremkaller smerten. En god regel er å ikke trene med smertte.

Tren gjerne på mykt underlag (i skogen) eller bytt treningsmetode (f.eks. sykling)

Det kan være ulike årsaker til at man får betennelsen. Feilstillinger, hulstilling,plattfot. Feilbelastning pga feilstillinger andre steder.

Mange slike tilfeller kan man rette opp med spesielle såler.

Mange har god effekt av varme under trening. Viktig å tøye leggen. De fleste tøyer leggen med strakt kne, men her bør du bøye kneet når du tøyer leggen.

I langtkommende tilfeller kan fysikalsk behandling være til hjelp. Operasjon foretas kun dersom det ikke ser ut til å gå over.

Det er nok beinhinnebetennelse jeg har.... Hvertfall kjente jeg meg igjen i det du skrev.

Men hvor lenge burde jeg vente med a ga til lege/fysioterapaut??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok beinhinnebetennelse jeg har.... Hvertfall kjente jeg meg igjen i det du skrev.

Men hvor lenge burde jeg vente med a ga til lege/fysioterapaut??

Ville gått så fort som mulig pga at det kan være tiltak som kan settes i verk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei!

Dersom smertene øker når du trener, må du avbryte. Du må ikke la smerten få utvikle seg og bli verre. Dersom du er i villrede om det er en belastningsskade eller ikke, kan du kontakte en lege og få dennes vurdering. Jeg vil tro at det er en belastningsreltert smerte du kjenner.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vondt i kne

Hei!

Dersom smertene øker når du trener, må du avbryte. Du må ikke la smerten få utvikle seg og bli verre. Dersom du er i villrede om det er en belastningsskade eller ikke, kan du kontakte en lege og få dennes vurdering. Jeg vil tro at det er en belastningsreltert smerte du kjenner.

Vennlig hilsen

Takker for svaret...

Men er det noe alvorlig.. Burde jeg oppsoke lege???????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...