Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en venn som har fjernet hele magesekken, halve tykktarmen, og har igjen 75 cm av tynntarmen. Før kreften var han svært godt trent. Han sliter nå med å holde vekten og er ca 20 kilo under sin normale matchvekt. Nå, ett år etter operasjonen, er han fortsatt veldig redusert. 

Han vil gjerne trene mer (går på tredemølle daglig og forsøker å svømme litt) , men frykter at økt trening vil føre til ytterligere vekttap. Dette er et dilemma som fører til frustrasjon og nedstemthet. Hvordan bør han mestre dette? Jeg har inntrykk av at kostholdsrådene han får er nokså generelle. "Spis som før, nyt livet" etc. 

Jeg har selv lav ryggmargsskade og har vært på flere rehabiliteringsopphold med god effekt, og har også hatt god oppfølging av fysioterapeut. Min venn har ikke hatt noen av delene. Jeg har vært forundret over at han ikke har fått tilbud om dette. Det er selvfølgelig mulig at min venn er som enkelte andre, opptatt av å klare seg selv, men jeg synes oppgaven virker for stor til å klare helt på egen hånd. Derfor har jeg mast på ham, og nå har han endelig fått plass på et rehabiliteringsopphold. 

Når jeg studerer "pakkeforløpet" til hans kreftform kan jeg ikke se rehabilitering beskrevet. Hva er vanlig praksis? 

Mvh Andreas 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/489572-trening-med-begrenset-n%C3%A6ringsopptak/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...