anonym202 Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Jeg har alvorlige problemer og får anfall. Tror det har med sentralnervesystemet å gjøre. Bruker ca tre 25 mg sobril om dagen, men legen vil ikke gi meg det så jeg må dessverre ordne meg selv. Sobril har en veldig god effekt, men nå har jeg fått utskrevet Olanzapine for søvnproblemer. Har ingenting av det Olazapine er for, så jeg misstenker at legen tror at mine problemer er psykisk, noe jeg utelukker, men han er litt 50/50. Har henvist meg til spesielis i nevrologi og hjerte undesøkelse. Spørsmålet er: Er det farlig å ta 10 mg Olanzapine på kvelden mot kritiske søvnvansker når jeg også har brukt 3x25 mg sobril fra morgen, ettermidag og "tidlig" kveld? Jeg har også noen Nitrazepam, men de får jeg ikke sove på, men de virker beroligende på nervesystemet på dagtid. Vet at det er dumt å bruke medisiner jeg ikke har fått av lege, men jeg er åpen med han om det, men glemte å spørre om dette dahan ga meg resept. Legen er ung og uerfaren. Såkalt Lis lege. Altså ikke helt ferdig utdannet som allmennlege om jeg ikke tar feil. Setter stor pris på svar:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/490825-blande-sobril-evt-nitrazepam-med-olanzapine/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Olanzepine blir brukt som sovemedisiner og for å dempe angst. Selv om det ikke står om sey på felleskatalogen. Anonymkode: 1e289...3f2 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/490825-blande-sobril-evt-nitrazepam-med-olanzapine/#findComment-4361827 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars (endret) anonym202 skrev (18 timer siden): Legen er ung og uerfaren. Såkalt Lis lege. Altså ikke helt ferdig utdannet som allmennlege om jeg ikke tar feil. Legen har 6 års medisinstudier, og har nå nødvendig praksis. Om du er usikker på om medisinen er riktig for deg, så uttrykk dette. Legen har mulighet til å konsultere en erfaren kollega. Dette fungerer utmerket. Endret 15. mars av Eva Sofie 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/490825-blande-sobril-evt-nitrazepam-med-olanzapine/#findComment-4361948 Del på andre sider Flere delingsvalg…
annelise67 Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars (endret) AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 17.36): Olanzepine blir brukt som sovemedisiner og for å dempe angst. Selv om det ikke står om sey på felleskatalogen. Anonymkode: 1e289...3f2 I følge ChatGPT er ikke Olanzepine å foretrekke som sovemedisin da bivirkningene kan overgå den eventuelle positive effekten som søvnmedisin. Den gir en rekke andre alternativer-. Flere hevder også en veldig hangover etter et par ukers bruk som ødelegger dagen, kraftig vektøkning og mye mer. En sa han måtte slutte etter to uker fordi hele dagen ble ødelagt. Dette er tross alt en medisin for helt andre ting. Det tar også en uke før den virker effektivt. Rart at legen foreslår dette som sovemedisin om man ikke har rimelig sterke psykiske problemer. Når det gjelder kombinasjon Sobril og Olanzepine kan det også ha uheldige bivirkninger, men det er også i følge ChatGPT så det er ikke noe fasitsvar. Olanzepine er vel det samme som Zyprexa? Felleskatalogen sier at denne gruppe medisiner som kalles antipsykotika og som brukes til å behandle følgende lidelser: Schizofreni som er en sykdom med symptomer som at man hører, ser eller føler ting som ikke eksisterer, vrangforestillinger, ualminnelig mistenksomhet og tilbaketrukkenhet. Personer med denne sykdommen kan også føle seg deprimerte, engstelige eller anspente. Moderate til alvorlige maniske episoder som er tilstander med symptomer som opphisselse og oppstemthet. ZYPREXA er vist å forebygge at disse symptomene kommer tilbake hos pasienter med bipolar lidelse som har hatt effekt av olanzapin i maniske perioder. Så jeg ville oppsøkt en annen lege og fått en second opinion for i mine øyne ser det ut til at legen misstenker psykiske problemer. Har ei tidligere venninne som ble feilmedisinert med antipsykotika når hun trengte helt annen hjelp. Jeg stilte dette spørsmålet til ChatGPT (husk dette er ikke et fasitsvar) Hvorfor vil en lege gi olanzapin som sovemedisin til en som ikke har psykiske problemer, eller noe av det olanzapin er for? Hva er bivirkningene? Olanzapin er et antipsykotisk medikament som primært brukes til å behandle psykiske lidelser som schizofreni og bipolar lidelse. Det virker ved å påvirke hjernens kjemiske signaler, spesielt dopamin og serotonin, som kan bidra til å lindre symptomer på disse tilstandene. Det er imidlertid ikke et førstevalg som sovemedisin, og bruken av det til dette formålet bør være nøye vurdert av en lege. Det finnes flere grunner til at en lege kan velge å bruke olanzapin som sovemedisin, selv om pasienten ikke har en psykisk lidelse: Sedativ effekt: Olanzapin har beroligende effekter og kan gjøre det lettere å sovne. Noen ganger kan leger foreskrive det som en "sovemedisin" dersom pasienten sliter med alvorlige søvnvansker som ikke har en klar sammenheng med en psykisk lidelse. Andre underliggende symptomer: Selv om pasienten ikke har en psykisk lidelse som schizofreni eller bipolar lidelse, kan legen mistenke at pasienten har problemer med angst eller stemningsforstyrrelser som ikke er fullt ut diagnostisert, og olanzapin kan ha en lindrende effekt på disse symptomene. Alternative behandlinger har ikke fungert: Hvis andre, mer vanlige sovemedisiner (som benzodiazepiner eller melatonin) ikke har hatt ønsket effekt, kan legen vurdere å prøve et antipsykotisk medikament som olanzapin. Bivirkninger ved bruk av olanzapin: Olanzapin kan ha flere alvorlige bivirkninger, som er viktige å være klar over: Vektøkning: En av de mest vanlige bivirkningene er betydelig vektøkning. Dette kan være problematisk på lang sikt, og kan også øke risikoen for diabetes og hjerte- og karsykdommer. Metabolske problemer: Olanzapin kan påvirke stoffskiftet og føre til høyere nivåer av blodsukker og kolesterol, noe som kan øke risikoen for diabetes og andre metabolske problemer. Sedasjon (døsighet): Som et beroligende middel kan olanzapin føre til overdreven døsighet, som kan påvirke daglig funksjon og sikkerhet (for eksempel ved bilkjøring). Ekstrapyramidale symptomer (EPS): Selv om det er mer vanlig med andre antipsykotiske medikamenter, kan olanzapin føre til motoriske bivirkninger som stivhet, rystelser eller ufrivillige bevegelser. Kardiovaskulære bivirkninger: Det kan være en økt risiko for hjertesykdommer, spesielt ved langvarig bruk. Olanzapin kan også påvirke blodtrykket og føre til unormale hjerterytmer. Endringer i psykisk helse: I sjeldne tilfeller kan olanzapin føre til forverring av psykiske symptomer som depresjon, angst eller til og med forvirring og hallusinasjoner, spesielt ved langvarig bruk. Tardiv dyskinesi: Dette er en alvorlig og ofte irreversibel bevegelsesforstyrrelse som kan oppstå ved langvarig bruk av antipsykotiske medikamenter som olanzapin. Begrunnelse for bruken: Bruken av olanzapin som sovemedisin hos personer uten psykiske lidelser bør kun vurderes dersom det er alvorlige søvnproblemer som ikke kan løses med andre, mer vanlige metoder. Legen må nøye vurdere risikoene og fordelene ved å bruke et medikament som olanzapin, spesielt på lang sikt. Hvis det er snakk om kortvarig bruk og andre alternativer ikke er tilstrekkelige, kan det være en vurdering av hva som er best for pasienten på det aktuelle tidspunktet. Det er imidlertid viktig å være klar over at langvarig bruk av olanzapin som sovemedisin kan medføre alvorlige bivirkninger, og det bør kun være en siste utvei etter nøye vurdering. Det er alltid viktig å diskutere eventuelle bekymringer eller spørsmål om medisinering med legen din, spesielt hvis du føler at en medisin ikke er passende for deg. Endret 15. mars av annelise67 rettet småfeil 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/490825-blande-sobril-evt-nitrazepam-med-olanzapine/#findComment-4362031 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars annelise67 skrev (33 minutter siden): I følge ChatGPT er ikke Olanzepine å foretrekke som sovemedisin da bivirkningene kan overgå den eventuelle positive effekten som søvnmedisin. Den gir en rekke andre alternativer-. Flere hevder også en veldig hangover etter et par ukers bruk som ødelegger dagen, kraftig vektøkning og mye mer. En sa han måtte slutte etter to uker fordi hele dagen ble ødelagt. Dette er tross alt en medisin for helt andre ting. Det tar også en uke før den virker effektivt. Rart at legen foreslår dette som sovemedisin om man ikke har rimelig sterke psykiske problemer. Når det gjelder kombinasjon Sobril og Olanzepine kan det også ha uheldige bivirkninger, men det er også i følge ChatGPT så det er ikke noe fasitsvar. Olanzepine er vel det samme som Zyprexa? Felleskatalogen sier at denne gruppe medisiner som kalles antipsykotika og som brukes til å behandle følgende lidelser: Schizofreni som er en sykdom med symptomer som at man hører, ser eller føler ting som ikke eksisterer, vrangforestillinger, ualminnelig mistenksomhet og tilbaketrukkenhet. Personer med denne sykdommen kan også føle seg deprimerte, engstelige eller anspente. Moderate til alvorlige maniske episoder som er tilstander med symptomer som opphisselse og oppstemthet. ZYPREXA er vist å forebygge at disse symptomene kommer tilbake hos pasienter med bipolar lidelse som har hatt effekt av olanzapin i maniske perioder. Så jeg ville oppsøkt en annen lege og fått en second opinion for i mine øyne ser det ut til at legen misstenker psykiske problemer. Har ei tidligere venninne som ble feilmedisinert med antipsykotika når hun trengte helt annen hjelp. Jeg stilte dette spørsmålet til ChatGPT (husk dette er ikke et fasitsvar) Hvorfor vil en lege gi olanzapin som sovemedisin til en som ikke har psykiske problemer, eller noe av det olanzapin er for? Hva er bivirkningene? Olanzapin er et antipsykotisk medikament som primært brukes til å behandle psykiske lidelser som schizofreni og bipolar lidelse. Det virker ved å påvirke hjernens kjemiske signaler, spesielt dopamin og serotonin, som kan bidra til å lindre symptomer på disse tilstandene. Det er imidlertid ikke et førstevalg som sovemedisin, og bruken av det til dette formålet bør være nøye vurdert av en lege. Det finnes flere grunner til at en lege kan velge å bruke olanzapin som sovemedisin, selv om pasienten ikke har en psykisk lidelse: Sedativ effekt: Olanzapin har beroligende effekter og kan gjøre det lettere å sovne. Noen ganger kan leger foreskrive det som en "sovemedisin" dersom pasienten sliter med alvorlige søvnvansker som ikke har en klar sammenheng med en psykisk lidelse. Andre underliggende symptomer: Selv om pasienten ikke har en psykisk lidelse som schizofreni eller bipolar lidelse, kan legen mistenke at pasienten har problemer med angst eller stemningsforstyrrelser som ikke er fullt ut diagnostisert, og olanzapin kan ha en lindrende effekt på disse symptomene. Alternative behandlinger har ikke fungert: Hvis andre, mer vanlige sovemedisiner (som benzodiazepiner eller melatonin) ikke har hatt ønsket effekt, kan legen vurdere å prøve et antipsykotisk medikament som olanzapin. Bivirkninger ved bruk av olanzapin: Olanzapin kan ha flere alvorlige bivirkninger, som er viktige å være klar over: Vektøkning: En av de mest vanlige bivirkningene er betydelig vektøkning. Dette kan være problematisk på lang sikt, og kan også øke risikoen for diabetes og hjerte- og karsykdommer. Metabolske problemer: Olanzapin kan påvirke stoffskiftet og føre til høyere nivåer av blodsukker og kolesterol, noe som kan øke risikoen for diabetes og andre metabolske problemer. Sedasjon (døsighet): Som et beroligende middel kan olanzapin føre til overdreven døsighet, som kan påvirke daglig funksjon og sikkerhet (for eksempel ved bilkjøring). Ekstrapyramidale symptomer (EPS): Selv om det er mer vanlig med andre antipsykotiske medikamenter, kan olanzapin føre til motoriske bivirkninger som stivhet, rystelser eller ufrivillige bevegelser. Kardiovaskulære bivirkninger: Det kan være en økt risiko for hjertesykdommer, spesielt ved langvarig bruk. Olanzapin kan også påvirke blodtrykket og føre til unormale hjerterytmer. Endringer i psykisk helse: I sjeldne tilfeller kan olanzapin føre til forverring av psykiske symptomer som depresjon, angst eller til og med forvirring og hallusinasjoner, spesielt ved langvarig bruk. Tardiv dyskinesi: Dette er en alvorlig og ofte irreversibel bevegelsesforstyrrelse som kan oppstå ved langvarig bruk av antipsykotiske medikamenter som olanzapin. Begrunnelse for bruken: Bruken av olanzapin som sovemedisin hos personer uten psykiske lidelser bør kun vurderes dersom det er alvorlige søvnproblemer som ikke kan løses med andre, mer vanlige metoder. Legen må nøye vurdere risikoene og fordelene ved å bruke et medikament som olanzapin, spesielt på lang sikt. Hvis det er snakk om kortvarig bruk og andre alternativer ikke er tilstrekkelige, kan det være en vurdering av hva som er best for pasienten på det aktuelle tidspunktet. Det er imidlertid viktig å være klar over at langvarig bruk av olanzapin som sovemedisin kan medføre alvorlige bivirkninger, og det bør kun være en siste utvei etter nøye vurdering. Det er alltid viktig å diskutere eventuelle bekymringer eller spørsmål om medisinering med legen din, spesielt hvis du føler at en medisin ikke er passende for deg. Du tar innledningsvis en forutsetning, som det mest sannsynlig ikke er grunnlag for. Du forutsetter at trådstarter ikke har en psykisk lidelse. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/490825-blande-sobril-evt-nitrazepam-med-olanzapine/#findComment-4362034 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars anonym202 skrev (På 14.3.2025 den 17.10): Jeg har alvorlige problemer og får anfall. Tror det har med sentralnervesystemet å gjøre. Bruker ca tre 25 mg sobril om dagen, men legen vil ikke gi meg det så jeg må dessverre ordne meg selv. Sobril har en veldig god effekt, men nå har jeg fått utskrevet Olanzapine for søvnproblemer. Har ingenting av det Olazapine er for, så jeg misstenker at legen tror at mine problemer er psykisk, noe jeg utelukker, men han er litt 50/50. Har henvist meg til spesielis i nevrologi og hjerte undesøkelse. Spørsmålet er: Er det farlig å ta 10 mg Olanzapine på kvelden mot kritiske søvnvansker når jeg også har brukt 3x25 mg sobril fra morgen, ettermidag og "tidlig" kveld? Jeg har også noen Nitrazepam, men de får jeg ikke sove på, men de virker beroligende på nervesystemet på dagtid. Vet at det er dumt å bruke medisiner jeg ikke har fått av lege, men jeg er åpen med han om det, men glemte å spørre om dette dahan ga meg resept. Legen er ung og uerfaren. Såkalt Lis lege. Altså ikke helt ferdig utdannet som allmennlege om jeg ikke tar feil. Setter stor pris på svar:) Du er i ferd med å få en høyt forbruk av benzodiazepiner som ikke er forskrevet av lege. Hvorfor velger du det? 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/490825-blande-sobril-evt-nitrazepam-med-olanzapine/#findComment-4362035 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars Jeg har brukt zyprexa og benzo i over 20 år. Det er en vanlig kombinasjon, men du bør ikke akselerere bruk av benzo som sobril og den andre du nevnte som jeg ikke har hørt om, så mitt svar gjelder bare sobril og zyprexa om det andre er trygt vet jeg ikke. Uansett ikke ta så mye benzo for du kan bli både psykisk og fysisk avhengig. Det vil du ikke bli, det er en ille ting å bli. Anonymkode: b0501...480 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/490825-blande-sobril-evt-nitrazepam-med-olanzapine/#findComment-4362050 Del på andre sider Flere delingsvalg…
annelise67 Skrevet 17. mars Del Skrevet 17. mars frosken skrev (På 15.3.2025 den 21.08): Du tar innledningsvis en forutsetning, som det mest sannsynlig ikke er grunnlag for. Du forutsetter at trådstarter ikke har en psykisk lidelse. Trådstarter utelukker at det har med psykiske problemer å gjøre. Trådstarter sier også at vedkommende ikke har noe av det Olanzapine er for. Derfor tar jeg utgangspunkt i det trådstartet sier og det er det sikkert en grunn til. Vi snakker også om en relativt ung og uerfaren lege. Sobril har en dempende effekt på sentralnervesystemet, og kan også forebygge anfall. Det kan jo være epeleptiske lignende ting. Det finnes over 50 epileptisk lignende anfall og over halvparten vet de ikke hva kommer av, men vi skulle hatt litt mer informasjon om mulig årsak. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/490825-blande-sobril-evt-nitrazepam-med-olanzapine/#findComment-4362246 Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym202 Skrevet 17. mars Forfatter Del Skrevet 17. mars (endret) annelise67 skrev (10 timer siden): Trådstarter utelukker at det har med psykiske problemer å gjøre. Trådstarter sier også at vedkommende ikke har noe av det Olanzapine er for. Derfor tar jeg utgangspunkt i det trådstartet sier og det er det sikkert en grunn til. Vi snakker også om en relativt ung og uerfaren lege. Sobril har en dempende effekt på sentralnervesystemet, og kan også forebygge anfall. Det kan jo være epeleptiske lignende ting. Det finnes over 50 epileptisk lignende anfall og over halvparten vet de ikke hva kommer av, men vi skulle hatt litt mer informasjon om mulig årsak. Jeg har vært i en bilulykke hvor det eneste som ble påvist var en hjernerystelse. I tillegg til en brann hvor jeg var utsatt for giftig røyk. Jeg utelukker psykiske problemer. Har aldri hatt det, men har slitt med søvn i flere år. Anfallene tror jeg er nevrologisk. Har snakket med en nevrolog og kommer til å bli henvist til nevrologisk, men det var helst kombinasjon av medisiner jeg var opptatt av. Når det gjelder legen som er relativt fersk mener jeg han missoppfatter situasjonen. Vi får se. Den ChatGpt informasjonen var forresten Interessant:) Takk for svar til alle! Endret 17. mars av anonym202 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/490825-blande-sobril-evt-nitrazepam-med-olanzapine/#findComment-4362374 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.