Gå til innhold

Barn med koe nøttesllergi! Kan han ha sjokoladepålegg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Han har fått i seg nøtter/peanøtter tidligere. Da fikk han ingen symptomer. 

Men hos legen stod det ut ifra blodprøvene at han ikke tåler nøtter. Jeg ga han sjokolade pålegg idag før jeg gikk hjemfra og kom plutselig på om det kan gi han reaksjon? Ham har som sagt ikke fått reaksjon av nøtter tidligere selvom blodprøvene vil ha det til det. 

Anonymkode: 8830e...14a

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han har fått i seg nøtter/peanøtter tidligere. Da fikk han ingen symptomer. 

Men hos legen stod det ut ifra blodprøvene at han ikke tåler nøtter. Jeg ga han sjokolade pålegg idag før jeg gikk hjemfra og kom plutselig på om det kan gi han reaksjon? Ham har som sagt ikke fått reaksjon av nøtter tidligere selvom blodprøvene vil ha det til det. 

Mange sjokoladepålegg inneholder jo nøtter så jeg ville ikke gitt det. Men det høres jo litt pussig ut at blodprøvene sier han har nøtteallergi, men han aldri har hatt noen reaksjon på nøtter - jeg ville tatt en test til for å sjekke det ut igjen, spesielt om det er lenge siden den første testen ble tatt. 

Eller kan det arte seg sånn at det ligger latent og plutselig kan slå ut ved inntak av nøtter? Eller kan det være avhengig av mengde han får i seg på en gang?

AnonymBruker
Lillemus skrev (26 minutter siden):

Mange sjokoladepålegg inneholder jo nøtter så jeg ville ikke gitt det. Men det høres jo litt pussig ut at blodprøvene sier han har nøtteallergi, men han aldri har hatt noen reaksjon på nøtter - jeg ville tatt en test til for å sjekke det ut igjen, spesielt om det er lenge siden den første testen ble tatt. 

Eller kan det arte seg sånn at det ligger latent og plutselig kan slå ut ved inntak av nøtter? Eller kan det være avhengig av mengde han får i seg på en gang?

Ja men tror han kan ha mat med spor av nøtter. Han spiste peanøtter 2 ganger og fikk ingen reaksjon. Men syntes det er ekkelt med nøtteallergi, hørt om puste problemer, så tar ingen sjans. Mulig det er krystallergi,  bare håper ikke det blir verre med årene. 

AnonymBruker

Man kan være allergisk mot bare noen nøtteslag. Og man kan reagere sterkere på noen enn andre. Kjenner noen som tåler peanøtter, men hasselnøtter går ikke bra. Hasselnøtter er jo som regel i sjokoladepålegg. Ellers er Sjokade et alternativ for de med allergi! 

Anonymkode: 26dc6...48b

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...