AnonymBruker Skrevet 2. september Skrevet 2. september Kom over begrepet rumination på engelsk Rumination involves repetitive thinking or dwelling on negative feelings and distress and their causes and consequences. Jeg sliter en del med dette og lurer på om noen har tips til hvordan stoppe det? Anonymkode: ea61a...c57 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. september Skrevet 2. september Eller grubling som det heter på norsk.... hvorfor bruke engelsk når man kan snakke norsk? Anonymkode: 486b6...4db 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. september Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Eller grubling som det heter på norsk.... hvorfor bruke engelsk når man kan snakke norsk? Anonymkode: 486b6...4db Beklager så mye. Anonymkode: ea61a...c57 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. september Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Beklager så mye. Anonymkode: ea61a...c57 ingen fare, men bruk nå begreper som er godt kjent Anonymkode: 486b6...4db 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. september Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): ingen fare, men bruk nå begreper som er godt kjent Anonymkode: 486b6...4db Bare leste en bok der ordet sto og den boken brukte ordet "drøvtygging" som det norske ordet for rumination, og jeg tenkte at det hadde gitt mye mindre mening? (Jeg tenker bare på kuer som spiser når jeg hører det ordet). Koblet ikke at det norske ordet egentlig var grubling. Anonymkode: ea61a...c57 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. september Skrevet 2. september Du finner masse tips på forumet om du søker på det i hvert fall. Anonymkode: 486b6...4db 0 Siter
nachnoo Skrevet 2. september Skrevet 2. september Metakognitiv terapi er svaret på ditt problem. 0 Siter
Anonymos Skrevet 4. september Skrevet 4. september Jeg er i utgangspunktet for at man bruker norske ord der man kan, men her syns jeg faktisk rumination er mer dekkende en grubling. Grubling kan være så mangt og beskriver egentlig bare "aktiviteten" grubling uten at det sier noe om hva man grubler over. Rumination er spesifikt det å gruble for mye over egen psykiske uhelse og med det gjøre det verre, og det beskriver både et kjent symptom og forsterkende årsak til depresjon, angst osv. Norsk språk har sine tilkortkommenheter. Hilsen språknerd. 2 Siter
Drømmeautomat Skrevet 4. september Skrevet 4. september Enig med siste taler. Norsk er et relativt fattig språk med ca. 100 000 ord i ordboka mot ca. 600 000 i en engelsk. Norsk kommer simpelthen til kort noen ganger, og da kan engelske ord fange et konsept mer presist. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.