Gå til innhold

Spørsmål om diagnostisering av personlighetsforstyrrelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var 25 år og gjennomgikk utredning for personlighetsforstyrrelse med scid-2 skrev behandler i journalen at jeg oppfylte 4 kriterier for og at scid-2 foreslo at jeg hadde sårbarhetsfaktorer i personligheten, men at jeg ikke kvalifiserte til spesifisert personlighetsforstyrrelse pga klinisk inntrykk og stabil og adaptiv fungering. Nå er jeg blitt 31 og jeg opplever at jeg har blitt verre. Er det mulig at jeg skulle hatt en personlighetsforstyrrelse diagnose likevel eller er det slik at hvis du har blitt utredet en gang så er det det resultatet som alltid gjelder?

Anonymkode: f78fa...bef

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da jeg var 25 år og gjennomgikk utredning for personlighetsforstyrrelse med scid-2 skrev behandler i journalen at jeg oppfylte 4 kriterier for og at scid-2 foreslo at jeg hadde sårbarhetsfaktorer i personligheten, men at jeg ikke kvalifiserte til spesifisert personlighetsforstyrrelse pga klinisk inntrykk og stabil og adaptiv fungering. Nå er jeg blitt 31 og jeg opplever at jeg har blitt verre. Er det mulig at jeg skulle hatt en personlighetsforstyrrelse diagnose likevel eller er det slik at hvis du har blitt utredet en gang så er det det resultatet som alltid gjelder?

Jeg fikk ikke PF første gang jeg ble utredet, men fikk det andre gang. Nå er den tatt bort. 

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk ikke PF første gang jeg ble utredet, men fikk det andre gang. Nå er den tatt bort. 

Hvor gammel var du de to gangene du ble utredet?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor gammel var du de to gangene du ble utredet?

26 og 27 tror jeg. Så var jeg vel 32 da den ble tatt vekk. Jeg hadde et veldig raskt og dramatisk funksjonsfall. 

Endret av Glitter
AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (13 minutter siden):

26 og 27 tror jeg. Så var jeg vel 32 da den ble tatt vekk. Jeg hadde et veldig raskt og dramatisk funksjonsfall. 

Den ble tatt vekk fordi du ble frisk fra diagnosen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den ble tatt vekk fordi du ble frisk fra diagnosen?

Ja

Skrevet
Glitter skrev (35 minutter siden):

Samme her! Utredet to ganger, først ingen pf da jeg var fersk i psykiatrien, så pf etter at noen nye symptomer hadde vist seg over tid. 

Glitter skrev (30 minutter siden):

Jeg hadde et veldig raskt og dramatisk funksjonsfall. 

Det høres jo egentlig ikke ut som noe som karakteriserer en pf, som jo skal være stabile trekk. Derimot er dette noe som gjerne skjer før en psykoselidelse bryter ut. Bare noe jeg kom til å tenke på.

Til TS: du kan be om ny utredning og det kan godt hende resultatet blir annerledes nå. 

Skrevet
Sokk skrev (1 time siden):

Samme her! Utredet to ganger, først ingen pf da jeg var fersk i psykiatrien, så pf etter at noen nye symptomer hadde vist seg over tid. 

Det høres jo egentlig ikke ut som noe som karakteriserer en pf, som jo skal være stabile trekk. Derimot er dette noe som gjerne skjer før en psykoselidelse bryter ut. Bare noe jeg kom til å tenke på.

Til TS: du kan be om ny utredning og det kan godt hende resultatet blir annerledes nå. 

Jeg var i hvertfall ustabil i noen år før symptomer på psykose begynte å snike seg innpå. Så tok det ennå flere år før helsevesenet plukket det opp. 

AnonymBruker
Skrevet
Sokk skrev (1 time siden):

Jeg også opplevde å få satt pf diagnose etter en brå endring som snudde opp ned på hele tilværelsen min. Helt merkelig egentlig at de setter pf diagnose på symptomer som har vart i maks et par måneder, selv om det er alvorlige symptomer. For min del ble det endret til bipolar, og lagt til grunn at pf diagnosen hadde vært feil i utgangpsunktet, selv om det tok en del tid med feil behandling som bare gjorde meg verre. Ble med en gang mye mer stabil da jeg fikk begynne på medisiner. 

Anonymkode: 31200...b62

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...