Gå til innhold

Å være på TUD, selv om en samarbeider

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er på TUD og i dag forlenget psykiater vedtaket blant annet med argumentasjon på at jeg ennå har symptomer etter en kortvarig psykose for to uker siden. 

Det jeg synes er rart med å måtte være på TUD er at jeg samarbeider jo. Møter opp på alle avtaler, tar injeksjonen de ber meg ta, og jeg er ærlig om hvilke plager jeg har, så de kan jo stole på at jeg sier ifra hvis jeg blir dårlig.

Så hvorfor må jeg være på TUD? Er det vanlig å være på TUD selv om man er samarbeidsvillig? 

Det er ikke krise for meg å være på TUD da det påvirker meg lite, men jeg bare stusser.

@nachnoo

Endret av Glitter
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du spurt TUD ansvarlig?

Anonymkode: ae4d2...25e

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du spurt TUD ansvarlig?

Tenkte ikke på det der og da. Begynte å tenke på dette etterpå. Skal sannsynligvis ikke møte henne før om tre måneder nå når ny vurdering av vedtak skal gjøres. 

Skrevet

Jeg tenker at det har 1. Noe med historien å gjøre, og 2. Hvor lenge du denne gang har vært samarbeidsvillig.

Går det like bra fremover, blir du sannsynligvis tatt av ved neste vurdering om tre måneder.

Skrevet
Glitter skrev (1 minutt siden):

Tenkte ikke på det der og da. Begynte å tenke på dette etterpå. Skal sannsynligvis ikke møte henne før om tre måneder nå når ny vurdering av vedtak skal gjøres. 

Skjønner. Håper du får noen svar her da, for hvis man ser på hovedkriteriene for TUD så står det at "TUD kan kun brukes når frivillig psykisk helsevern har blitt forsøkt uten at dette har ført frem, eller når det er åpenbart meningsløst å forsøke dette". Så det virker litt rart at du skal være på TUD da? Men skal ikke legge meg for mye opp i det, siden jeg ikke helt har kompetansen samt at siden det ikke har noe å si for deg så er det kanskje ikke så viktig?

Skrevet

Kan det være at du feilvurderer samarbeidet ditt?

Anonymkode: 49cfb...5fd

Skrevet
nachnoo skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at det har 1. Noe med historien å gjøre, og 2. Hvor lenge du denne gang har vært samarbeidsvillig.

Går det like bra fremover, blir du sannsynligvis tatt av ved neste vurdering om tre måneder.

Ja okei. Høres bra ut. :)

Skjønner. Håper du får noen svar her da, for hvis man ser på hovedkriteriene for TUD så står det at "TUD kan kun brukes når frivillig psykisk helsevern har blitt forsøkt uten at dette har ført frem, eller når det er åpenbart meningsløst å forsøke dette". Så det virker litt rart at du skal være på TUD da? Men skal ikke legge meg for mye opp i det, siden jeg ikke helt har kompetansen samt at siden det ikke har noe å si for deg så er det kanskje ikke så viktig?

Oi ja det var jo rart. 

Skrevet

Kan det være at du feilvurderer samarbeidet ditt?

Nei. Psykiater sa i dag at jeg samarbeider jo, da hun muntlig vurderte vedtaket. 

Skrevet
Glitter skrev (Akkurat nå):

Nei. Psykiater sa i dag at jeg samarbeider jo, da hun muntlig vurderte vedtaket. 

Det høres veldig rart ut. Jeg ville klaget på vedtaket da det ikke høres gyldig ut. For som en over her skriver skal frivillighet være prøvd. Hvis du samarbeider og klarer å gjøre det adekvat, så burde det gjøre at vilkåret om frivillighet ikke er oppfylt og vilkårene for tvang ikke foreligger.

Skrevet

Noen gir litt forenklede svar her.
Satt på spissen, kan pasienten dagen før vurdering si at han samarbeider. Det er ikke nok til å komme av tvang om historien viser at tvang har vært nødvendig mange ganger tidligere.

Mange pasienter prøver deg på dett i døren inn til lukket avdeling når de blir tvangsinnlagt. Da er det for sent. Man må vise samarbeidsevne over rimelig tid.

Skrevet
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Satt på spissen, kan pasienten dagen før vurdering si at han samarbeider. Det er ikke nok til å komme av tvang om historien viser at tvang har vært nødvendig mange ganger tidligere.

Mange pasienter prøver deg på dett i døren inn til lukket avdeling når de blir tvangsinnlagt. Da er det for sent. Man må vise samarbeidsevne over rimelig tid.

Men hun skriver jo at hun samarbeider over tid (injeksjoner, oppmøte, osv)?

Skrevet (endret)
nachnoo skrev (7 minutter siden):

Skjønner. Kan tvangen handle om at jeg har en tendens til å bli akutt suicidal når psykosen presser meg langt nok, og at de vil se jeg blir stabil på medisiner før de åpner opp? Jeg fikk doblet dosen mrd xeplion i dag. 

Men jeg samarbeider altså. 

Endret av Glitter

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...