Gå til innhold

Høytfungerende depresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en artikkel om dette på nrk i dag. 
Noen som vil lese artikkelen og kommentere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne? 

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/helene-_20_-om-hoytfungerende-depresjon-_-og-hvorfor-det-ikke-synes-1.17640862

Jeg hadde det sånn før. Deprimert, men gikk på skole, jobb, trente osv. Det var ikke før samlivsbrudd at depresjonene ble av den karakter at jeg mistet all funksjon. 

Det jeg husker fra den tiden er hvor intenst utmattende det var å holde oppe funksjon og ikke minst holde på en fasade. 

Det er veldig uheldig at det skal være så vanskelig for personer med dette problemet å få hjelp. Det er ille nok som det er, men jeg vil tro at før eller siden kan de miste funksjon i hverdagen de også for til slutt er de bare for sliten. 

FjellOgDalar
Skrevet

Kan kjenne meg igjen, men for min del ble denne «høytfungeringen» veldig destruktiv. Det var vel mer et forsøk på å maskere symptomer og opprettholde fasade. Til slutt sprakk den fordi jeg ikke hadde mer å gå på.

Skrevet (endret)

Min første tanke da jeg leste det var at denne personen egentlig ikke trenger å være deprimert, men heller "bare" være veldig sliten. Jeg savner på en måte beskrivelsene av f.eks tristhet, håpløshet, selvbebreidelser, tanker om at egen verdi er fraværende eller liten, m.m., som jo er kjernesymptomene i en depresjon.

Jeg tviler ikke på at det går an å være "høytfungerende deprimert", for det tror jeg det absolutt gjør. Mange klarer å "ta seg sammen" og gjennomføre daglige gjøremål til tross for depresjon. Til og med tung depresjon. Men for at det skal være depresjon trodde jeg visse kriterier (som f.eks de jeg lister opp over) måtte være tilstede? Ikke bare energiløshet og tunghet (som i dette tilfellet virker å være en følge av slitsomme dager på jobb). Det sies ingenting i artikkelen om at slike symptomer er tilstede? 

Endret av Vendi
Skrevet

Og hun har ikke fått diagnostisert depresjon (hun er blitt vurdert), eller fått påvist en tilstand som gir rett til psykisk helsehjelp på spesialist-nivå. 

Skrevet (endret)

Enig med Vendi, når høytfungerende depresjon reduseres til det å være veldig sliten blir det litt misvisende. Når det videre sauses sammen med påvirkning fra tiktok-"trender", som personen det handler om langt på vei bekrefter, får man et dårlig bilde av hva høytfungerende depresjon kan være for noe. 

Jeg tror høytfungerende depresjon kan ha flere årsaker: Det kan handle om at man hovedsaklig angripes følelsesmessig og mentalt, men at man ikke er spesielt preget fysisk og at det å trene/jobbe går litt av seg selv. Det kan til og med være et fristed. Det kan også handle om en overdreven pliktfølelse som gjør at man drar seg på jobb uansett hva og ikke innser situasjonen man står i. Eller så kan det rett og slett handle om at depresjonen er såpass mild at man fungerer fint i hverdagen. Som vi vet gir ikke mild depresjon rett på hjelp fra DPS, og det er nok det som har skjedd her. 

Forstår at det er kjipt for personen i artikkelen å bli avvist, men da er det nok fordi alle plassene tas opp av folk som er sykere. Så DPS prioriterer helt rett, og mest sannsynlig i henhold til prioriteringsveilederen. Syns forventingene til psykisk helse ofte er urealistiske. Sammenligner man med andre deler av helsevesenet er det ikke slik at man blir henvist til spesialisthelsetjenesten med mindre man har uttalte plager eller potensielt alvorlig sykdom. Slik som bevilgningene til deler av helsevesenet er i dag må man takle en del plager på egenhånd, evt via fastlege, før det blir alvorlig nok til at spesialister kobles på. 

Endret av Anonymos
Skrevet

Kjenner meg godt igjen ja, fungerer sånn . Har hatt alvorlig depresjon men ingen kunne se det ,fungerte helt normalt. Jeg har alltid tenkt  at den måten å fungere på, det at  jeg totalt klarer å skille mellom hvordan jeg egentlig har det og hva jeg viser til andre kommer av en barndom der det å vise negative følelser eller svakhet ble straffet.  Jeg har ikke tenkt på denne måten å fungere på som å være høyt fungerende, mer som å splitte, dele opp følelseslivet for å ikke oppleve skade ,kritikk, tap osv. Denne måten å være på er heller ikke noe som er bevist, det skjer automatisk. 

Anonymkode: af3a1...d7c

Skrevet

Jeg tenker det kan ligge så mye forskjellig bak «høytfungerende depresjon», at det er umulig å si at det er én tilstand/diagnose. 

Og så må vi helst legge ned TikTok. 

Anonymkode: ad0c0...7d6

Skrevet

Jeg kan definitivt kjenne meg igjen i å bevare ytre funksjon til tross for alvorlig depresjon. Fremstår nok relativt upåfallende for omgivelsene, med unntak av nære relasjoner hvor det blir relativt åpenbart at ting ikke er bra, i form av f.eks. sterk irritabilitet og sosial tilbaketrekking. Tror dette kan være en kombinasjon av at depresjonene arter seg med stor grad av rastløshet, og har f.eks. aldri vært sengeliggende, snarere tvert i mot, og ønske om å ikke belaste omgivelsene, i tillegg til at prestasjon er en sterk del av min identitet og det skal mye til at jeg firer på ambisjonene. Har gått fra å tilsynelatende fungere i en krevende jobb til dagen etter bli innlagt og få ECT behandling. For andre typer av depresjon vil jeg tro at man ikke har noe reelt valg og at synlig funksjonsfall er uunngåelig (f.eks. at man ikke kommer seg opp av senga, noe jeg ikke tenker på som noe man ta ta seg sammen fra)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...