AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 Skrevet 17. desember 2025 Tenker å operere utseende, men kan en privat plastisk kirurg se reseptene folk står på? Hvis de kan det er jeg redd de ikke vil operere når de ser den listen. Anonymkode: 4e20e...a1e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 Skrevet 17. desember 2025 Ja, en ansvarlig lege vil se listen din. Anonymkode: 27f73...c81 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 Skrevet 18. desember 2025 Det er vanlig å vise medisinliste før operasjoner ja. Hva er det som får deg til å tro legen ikke vil utføre inngrepet? Med mindre du er anorektisk og ber om fettsuging, eller er manisk eller helt psykotisk så spiller det nok ingen rolle. Anonymkode: a29e3...90a 0 Siter
Eva Sofie Skrevet 18. desember 2025 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Tenker å operere utseende, men kan en privat plastisk kirurg se reseptene folk står på? Hvis de kan det er jeg redd de ikke vil operere når de ser den listen. Anonymkode: 4e20e...a1e En kirurg som skal operere noen, må få vite om en persons medisiner. H*n må få oversikt over hvordan dine medisiner ev. virker sammen med bedøvelse/narkose. Det er nødvendig for å gi deg en trygg behandling. Det er fullt mulig å ta et kosmetisk inngrep med en omfattende liste med medisiner. Det avgjørende er din egen intensjon. Det merker ofte en kosmetisk kirurg. Jeg håper du blir møtt og sett av en omtenksom kirurg. Du trenger omsorg, ingen skalpell. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 Skrevet 18. desember 2025 Jeg trodde alle med utskrivningsrett hadde mulighet til å se reseptene til pasientene sine, så fremt ikke pasienten har låst reseptene? Anonymkode: d7cc3...dd2 2 Siter
ISW Skrevet 18. desember 2025 Skrevet 18. desember 2025 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg trodde alle med utskrivningsrett hadde mulighet til å se reseptene til pasientene sine, så fremt ikke pasienten har låst reseptene? Anonymkode: d7cc3...dd2 Jeg tror det stemmer og jeg synes det er en klønete regel, selv om jeg jo forstår hensikten. Men min personlige mening er at en foreskriving av en medisin er en privat sak mellom utskrivende lege og pasient. Jeg har flere ganger opplevd situasjoner jeg har opplevd ubehagelige som følge av denne muligheten. Jeg har jo brukt medisiner mot angst som har andre primære bruksområdet (forskrevet off label), og fått kommentarer av andre leger av typen "jeg ser at du har en psykoselidelse". Verden klarte dette fint i flere hundre år mens resepter var på papir. Så jeg forstår ikke helt hvorfor dette må endres nå. Endret 18. desember 2025 av ISW 1 Siter
Sokk Skrevet 18. desember 2025 Skrevet 18. desember 2025 ISW skrev (25 minutter siden): Jeg tror det stemmer og jeg synes det er en klønete regel, selv om jeg jo forstår hensikten. Men min personlige mening er at en foreskriving av en medisin er en privat sak mellom utskrivende lege og pasient. Jeg har flere ganger opplevd situasjoner jeg har opplevd ubehagelige som følge av denne muligheten. Jeg har jo brukt medisiner mot angst som har andre primære bruksområdet (forskrevet off label), og fått kommentarer av andre leger av typen "jeg ser at du har en psykoselidelse". Verden klarte dette fint i flere hundre år mens resepter var på papir. Så jeg forstår ikke helt hvorfor dette må endres nå. Fordi det er bedre å være flau enn å være dau. 3 Siter
ISW Skrevet 18. desember 2025 Skrevet 18. desember 2025 Sokk skrev (Akkurat nå): Fordi det er bedre å være flau enn å være dau. Hvor mange døde av dette i løpet av de århundrene resepter var på papir? 0 Siter
nachnoo Skrevet 18. desember 2025 Skrevet 18. desember 2025 ISW skrev (1 time siden): Hvor mange døde av dette i løpet av de århundrene resepter var på papir? Akkurat hvor mange vet jeg ikke. Men jeg vet at ingen døde pga papiret, men mange døde pga ikke oppdagede interaksjoner. Medisinmodulen gir meg ikke bare oversikt over hvilke medisiner pasienten bruker, den gir også en automatisk interaksjonssjekk. I tillegg slipper jeg å spørre pasientene om hvilke medisiner som brukes hver gang jeg skal skrive en resept, og det er en klar fordel for pasienten at en e-resept kan ekspederes på alle landets apotek. 1 Siter
ISW Skrevet 18. desember 2025 Skrevet 18. desember 2025 (endret) nachnoo skrev (22 minutter siden): Akkurat hvor mange vet jeg ikke. Men jeg vet at ingen døde pga papiret, men mange døde pga ikke oppdagede interaksjoner. Medisinmodulen gir meg ikke bare oversikt over hvilke medisiner pasienten bruker, den gir også en automatisk interaksjonssjekk. I tillegg slipper jeg å spørre pasientene om hvilke medisiner som brukes hver gang jeg skal skrive en resept, og det er en klar fordel for pasienten at en e-resept kan ekspederes på alle landets apotek. Beklager, jeg ser dette kanskje litt for mye fra mitt eget perspektiv hvor jeg har kontroll på medisinene mine og eventuelle interaksjoner 😊 Endret 18. desember 2025 av ISW 0 Siter
nachnoo Skrevet 18. desember 2025 Skrevet 18. desember 2025 ISW skrev (3 minutter siden): Beklager, jeg ser dette kanskje litt for mye fra mitt eget perspektiv hvor jeg har kontroll på medisinene mine og eventuelle interaksjoner 😊 På seg selv kjenner en som kjent ingen andre 🙂 Hvis du ante hvilke svar en får når en spør pasienter om hvilke medisiner de bruker. Navn er en sjeldenhet. Derimot er størrelse, form og farge noe de forteller om. "En hvit liten oval om morgenen, og to runde og ganske store om kvelden" 0 Siter
munchin Skrevet 18. desember 2025 Skrevet 18. desember 2025 nachnoo skrev (4 minutter siden): På seg selv kjenner en som kjent ingen andre 🙂 Hvis du ante hvilke svar en får når en spør pasienter om hvilke medisiner de bruker. Navn er en sjeldenhet. Derimot er størrelse, form og farge noe de forteller om. "En hvit liten oval om morgenen, og to runde og ganske store om kvelden" 😂 0 Siter
emilie321 Skrevet 18. desember 2025 Skrevet 18. desember 2025 nachnoo skrev (2 minutter siden): På seg selv kjenner en som kjent ingen andre 🙂 Hvis du ante hvilke svar en får når en spør pasienter om hvilke medisiner de bruker. Navn er en sjeldenhet. Derimot er størrelse, form og farge noe de forteller om. "En hvit liten oval om morgenen, og to runde og ganske store om kvelden" Derfor har jeg medisinliste i sekken, både til når jeg skal til fastlegen, sykehus eller legevakt. Bruker svært mange medisiner og greier ikke å huske alle, spesielt ikke i en akuttsituasjon 2 Siter
Eva Sofie Skrevet 18. desember 2025 Skrevet 18. desember 2025 ISW skrev (2 timer siden): Jeg har jo brukt medisiner mot angst som har andre primære bruksområdet (forskrevet off label), og fått kommentarer av andre leger av typen "jeg ser at du har en psykoselidelse". Jeg vil jo påstå at det er mer legens problem enn ditt... Men at det oppleves ubehagelig, ja. Jeg får forskrevet Stesolid tabl., men under indikasjon står det en nevrologisk lidelse. Det samme gjalt da jeg brukte Rivotril fast. Dødsfall har skjedd - men det ser ut til å skje fremdeles. Men det er blitt mer krunglig å gå fra lege til lege å få utskrevet sterke medisiner, når det ikke fantes noen felles oversikt. I dag fanges det opp, enten av forskrivende leger eller apotekene som leverer ut medisiner. 1 Siter
Eva Sofie Skrevet 18. desember 2025 Skrevet 18. desember 2025 nachnoo skrev (13 minutter siden): Hvis du ante hvilke svar en får når en spør pasienter om hvilke medisiner de bruker. Navn er en sjeldenhet. Derimot er størrelse, form og farge noe de forteller om. "En hvit liten oval om morgenen, og to runde og ganske store om kvelden" Hehe, det er kanskje derfor bilde av tabl. enkelt er tilgjengelig i Felleskatalogen? "Var det denne - eller kanskje denne litt mindre?" Vi er nok ulike der ja. 0 Siter
munchin Skrevet 18. desember 2025 Skrevet 18. desember 2025 emilie321 skrev (27 minutter siden): Derfor har jeg medisinliste i sekken, både til når jeg skal til fastlegen, sykehus eller legevakt. Bruker svært mange medisiner og greier ikke å huske alle, spesielt ikke i en akuttsituasjon Er det kun medisiner knyttet til psykisk helse du bruker? Iom at du sier at du bruker svært mange. 0 Siter
frosken Skrevet 18. desember 2025 Skrevet 18. desember 2025 ISW skrev (47 minutter siden): Beklager, jeg ser dette kanskje litt for mye fra mitt eget perspektiv hvor jeg har kontroll på medisinene mine og eventuelle interaksjoner 😊 Hvis du ønsker det, så kan du begrense innsynet i reseptformidleren. På HelseNorge gis du mulighet til å begrense innsyn for enten spesifikke leger eller alle leger unntatt fastlege - og i tillegg kan du sørge for at enkeltstående resepter ikke vises for noen. Jeg anbefaler ikke folk å gjøre dette, men tror kanskje at mange ikke kjenner til muligheten. 1 Siter
emilie321 Skrevet 18. desember 2025 Skrevet 18. desember 2025 munchin skrev (26 minutter siden): Er det kun medisiner knyttet til psykisk helse du bruker? Iom at du sier at du bruker svært mange. Nei, jeg bruker til somatiske sykdommer også. 0 Siter
Lady HM Skrevet 18. desember 2025 Skrevet 18. desember 2025 Jeg vil heller svare deg slik: Jeg håper for guds skyld at en lege som skal utføre et kirurgisk inngrep på meg skal vite hva slags medisiner jeg bruker, i tilfelle det skulle oppstå en situasjon som blir farlig for meg hvis han ikke vet nok! 3 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.