AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Mental helse har sluttet å opplyse om hvor du er i køen, nå bare ringer det. Syntes det er både stressende og gjør det tyngre. Før når man fikk vite at man er nr. 9 i køen, var det naturlig å kontakte andre. Nå vet man ikke, plutselig bare svarer de etter kanskje 40 min. Andre som synes det er dårlig? Anonymkode: 6521a...d21 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Hva snakker man om med mental helse? Har prøvd et par ganger, og da hørte man kønummer, men de ber meg ringe legevakten Anonymkode: d4984...6ab 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 Skrevet 20. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva snakker man om med mental helse? Har prøvd et par ganger, og da hørte man kønummer, men de ber meg ringe legevakten Anonymkode: d4984...6ab Man snakker om hvor fælt man har det. Det er for mennesker i livskrise. De som er sterkt plaget av psyken. Mange om selvmordstanker. Anonymkode: aa522...192 0 Siter
ISW Skrevet 20. desember 2025 Skrevet 20. desember 2025 (endret) Jeg tjenestegjør i Kirkens SOS, ikke Mental Helse, så det er litt vanskelig for meg å uttale meg om dem. Men det er riktig at veldig mange innringere/innskrivere har en eller annen grad av selvmordstanker. Jeg tenker det er både avhengig av graden av selvmordstanker og den du snakker med sin kompetanse og trygghet i rollen som avgjør om "rådet" blir å ringe legevakt eller at man snakker ut om tankene. Jeg pleier ekstremt sjeldent å "henvise" noen til legevakt eller AMK. Enda sjeldnere kontakter jeg dem selv - det er gjerne hvis det er et pågående alvorlig selvmordsforsøk. Vi (og alle andre nordmenn) har en hjelpeplikt/avvergingsplikt ved akutt fare for liv og helse. Vedkommende tok kontakt for å snakke med noen. Da er det det vedkommende skal få, ikke "trusler" om å kontakte AMK. Endret 20. desember 2025 av ISW 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 Skrevet 20. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 19.12.2025 den 16.03): Mental helse har sluttet å opplyse om hvor du er i køen, nå bare ringer det. Syntes det er både stressende og gjør det tyngre. Før når man fikk vite at man er nr. 9 i køen, var det naturlig å kontakte andre. Nå vet man ikke, plutselig bare svarer de etter kanskje 40 min. Andre som synes det er dårlig? Anonymkode: 6521a...d21 Enig i det, fungerte bedre før. Gi dem beskjed på epost eller noe slikt. Anonymkode: 7d77e...c91 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 Skrevet 20. desember 2025 11 hours ago, ISW said: Jeg tjenestegjør i Kirkens SOS, ikke Mental Helse, så det er litt vanskelig for meg å uttale meg om dem. Men det er riktig at veldig mange innringere/innskrivere har en eller annen grad av selvmordstanker. Jeg tenker det er både avhengig av graden av selvmordstanker og den du snakker med sin kompetanse og trygghet i rollen som avgjør om "rådet" blir å ringe legevakt eller at man snakker ut om tankene. Jeg pleier ekstremt sjeldent å "henvise" noen til legevakt eller AMK. Enda sjeldnere kontakter jeg dem selv - det er gjerne hvis det er et pågående alvorlig selvmordsforsøk. Vi (og alle andre nordmenn) har en hjelpeplikt/avvergingsplikt ved akutt fare for liv og helse. Vedkommende tok kontakt for å snakke med noen. Da er det det vedkommende skal få, ikke "trusler" om å kontakte AMK. Jeg synes det er ekkelt å snakke om hvordan man har det, men har prøvd å følge legens instruks om å ringe legevakt når jeg får trang til selvskading. når de spør hva jeg vil eller ønsker å oppnå må jeg medgi at jeg ikke vet, og synes det er veldig ekkelt å våkne opp til at ambulanse møter på døra en time senere og tilkaller lege og snakker om tvangsinnleggelse. Anonymkode: d9696...24a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Enig i det, fungerte bedre før. Gi dem beskjed på epost eller noe slikt. Anonymkode: 7d77e...c91 Har gjort det, virket som de på telefonen var frustrert over endringen også. Anonymkode: 6521a...d21 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har gjort det, virket som de på telefonen var frustrert over endringen også. Anonymkode: 6521a...d21 Send til øvre ledelse, de på gulvet har ikke spesiell råderett over dette. Poste på fb er en god nummer to. Gjør klagen synlig. Anonymkode: 7d77e...c91 0 Siter
krøll9 Skrevet 21. desember 2025 Skrevet 21. desember 2025 ISW skrev (På 20.12.2025 den 9.05): Jeg tjenestegjør i Kirkens SOS, ikke Mental Helse, så det er litt vanskelig for meg å uttale meg om dem. Men det er riktig at veldig mange innringere/innskrivere har en eller annen grad av selvmordstanker. Jeg tenker det er både avhengig av graden av selvmordstanker og den du snakker med sin kompetanse og trygghet i rollen som avgjør om "rådet" blir å ringe legevakt eller at man snakker ut om tankene. Jeg pleier ekstremt sjeldent å "henvise" noen til legevakt eller AMK. Enda sjeldnere kontakter jeg dem selv - det er gjerne hvis det er et pågående alvorlig selvmordsforsøk. Vi (og alle andre nordmenn) har en hjelpeplikt/avvergingsplikt ved akutt fare for liv og helse. Vedkommende tok kontakt for å snakke med noen. Da er det det vedkommende skal få, ikke "trusler" om å kontakte AMK. Er du frivillig? Kunne tenkt meg å bidra i noe sånt jeg også men frykter at jeg er diskvalifisert fordi jeg har hatt behov for slike telefoner selv. Har ikke selvtillit til å melde meg i tilfelle man kommer til å tenke at jeg er uegnet. Er det noe jeg kan så er det å høre noen prate om destruktive tanker uten å heve et øyebryn. Ikke at jeg deltar eller støttet ideene men jeg synes det er helt normalt med slike tanker. Så tror egentlig jeg hadde hatt noe å bidra med. 0 Siter
ISW Skrevet 22. desember 2025 Skrevet 22. desember 2025 krøll9 skrev (17 timer siden): Er du frivillig? Kunne tenkt meg å bidra i noe sånt jeg også men frykter at jeg er diskvalifisert fordi jeg har hatt behov for slike telefoner selv. Har ikke selvtillit til å melde meg i tilfelle man kommer til å tenke at jeg er uegnet. Er det noe jeg kan så er det å høre noen prate om destruktive tanker uten å heve et øyebryn. Ikke at jeg deltar eller støttet ideene men jeg synes det er helt normalt med slike tanker. Så tror egentlig jeg hadde hatt noe å bidra med. Hei Krøll. Ja, jeg jobber frivillig der, på chat og telefon. Det er mange frivillige som har slitt selv (deriblant meg). Jeg tror det er en styrke. Det du blir testet litt på, er at du ikke må bli for trigget av vanskelige historier, eksplisitte detaljer om selvmord, selvskading og f.eks. overgrep - og at du klarer å holde "hodet kaldt og hjertet varmt" i vanskelige situasjoner. Det virker som du greier det 1 Siter
Vendi Skrevet 22. desember 2025 Skrevet 22. desember 2025 ISW skrev (1 time siden): Hei Krøll. Ja, jeg jobber frivillig der, på chat og telefon. Det er mange frivillige som har slitt selv (deriblant meg). Jeg tror det er en styrke. Det du blir testet litt på, er at du ikke må bli for trigget av vanskelige historier, eksplisitte detaljer om selvmord, selvskading og f.eks. overgrep - og at du klarer å holde "hodet kaldt og hjertet varmt" i vanskelige situasjoner. Det virker som du greier det All ære til dere som driver med dette. Dere hjelper mange! ❤️ 1 Siter
ISW Skrevet 22. desember 2025 Skrevet 22. desember 2025 Vendi skrev (2 timer siden): All ære til dere som driver med dette. Dere hjelper mange! ❤️ Tusen takk for det ❤️ 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.