Gå til innhold

Er det mulig - etter nesten 20 år lever ryktene fortsatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som husker dette rabalderet?

https://forum.doktoronline.no/topic/288374-vil-ha-sex-lek-i-barnehagen/#comment-2314194

Dagbladet skulle ha "nettmøte", ville piske opp stemningen på forhånd og klinte til med overskriften "Vil ha sex-lek i barnehagen" (moderert til "Vil la barna ha..." etter hvert, Pia Friis ble jo truet med både det ene og det andre. 
https://www.dagbladet.no/nyheter/vil-la-barna-leke-sexleker-i-barnehagen/66393192

Husk at dette var mange år før barnehagene hadde opplegg for å lære barna om grenser og "det er min kropp"-holdninger. Fagpersonene Pia Friis og Thore Langfeldt rådet barnehagene til å ha en strategi for hvordan de skulle takle det hvis (noen av) barna fikk en periode med mye fokus på nakenhet i leken, i stedet for at hver enkelt ansatt skulle reagere med sin variant av straff og hysteri. Det var aldri på tale å lære eller dytte på barna noe som hadde med sex å gjøre, men en anerkjennelse av at barn kan ha innslag i leken som grenser mot det vi voksne oppfatter som seksuelt - og at det må møtes med noe annet enn fortidens skam og avsky.

I 2026 spres det fremdeles historier om at hun foreslo "pulerom" i barnehagene:
https://www.nrk.no/sorlandet/slar-tilbake-mot-pastander-om-_onanirom_-i-barnehager_-_-helt-vilt-1.17763064

I dag skjer det ikke på "nettmøter", men via egenproduserte videoer og sosiale medier. Såpass at faktisk.no har vært på saken:
https://www.faktisk.no/artikkel/hevder-barnehager-har-pulerom-ingen-forankring-i-virkeligheten/127706

Jeg var forelder i den "sexbarnehagen" i nesten ti år. Hun som har fått rykte for å være en heks som har infisert barnehagene med sex, var styrer nesten fra starten. Temaet var oppe i rolige, saklige former på et foreldremøte flere år før dette skjedde. Noen ganger er det nyttig å ha erfaringer om hvordan media kan snu saker fullstendig på hodet. Det kan være lurt å tenke på neste gang man reagerer på noe som virker helt spinnvilt. 

Videoannonse
Annonse
Nicklusheletida
Skrevet
laban skrev (1 time siden):

https://forum.doktoronline.no/topic/288374-vil-ha-sex-lek-i-barnehagen/#comment-2314194

Dagbladet skulle ha "nettmøte", ville piske opp stemningen på forhånd og klinte til med overskriften "Vil ha sex-lek i barnehagen" (moderert til "Vil la barna ha..." etter hvert, Pia Friis ble jo truet med både det ene og det andre. 
https://www.dagbladet.no/nyheter/vil-la-barna-leke-sexleker-i-barnehagen/66393192

Husk at dette var mange år før barnehagene hadde opplegg for å lære barna om grenser og "det er min kropp"-holdninger. Fagpersonene Pia Friis og Thore Langfeldt rådet barnehagene til å ha en strategi for hvordan de skulle takle det hvis (noen av) barna fikk en periode med mye fokus på nakenhet i leken, i stedet for at hver enkelt ansatt skulle reagere med sin variant av straff og hysteri. Det var aldri på tale å lære eller dytte på barna noe som hadde med sex å gjøre, men en anerkjennelse av at barn kan ha innslag i leken som grenser mot det vi voksne oppfatter som seksuelt - og at det må møtes med noe annet enn fortidens skam og avsky.

https://www.nrk.no/sorlandet/slar-tilbake-mot-pastander-om-_onanirom_-i-barnehager_-_-helt-vilt-1.17763064

I dag skjer det ikke på "nettmøter", men via egenproduserte videoer og sosiale medier. Såpass at faktisk.no har vært på saken:
https://www.faktisk.no/artikkel/hevder-barnehager-har-pulerom-ingen-forankring-i-virkeligheten/127706

Jeg var forelder i den "sexbarnehagen" i nesten ti år. Hun som har fått rykte for å være en heks som har infisert barnehagene med sex, var styrer nesten fra starten. Temaet var oppe i rolige, saklige former på et foreldremøte flere år før dette skjedde. Noen ganger er det nyttig å ha erfaringer om hvordan media kan snu saker fullstendig på hodet. Det kan være lurt å tenke på neste gang man reagerer på noe som virker helt spinnvilt. 

Jeg husker ikke saken, men min første hybel i Oslo lå i Bjerkealleen :) Året var 1987 

Skrevet (endret)
Nicklusheletida skrev (1 minutt siden):

Jeg husker ikke saken, men min første hybel i Oslo lå i Bjerkealleen :) Året var 1987 

Jeg gikk ut fra den videregående skolen som lå der, ti år tidligere. Jeg bodde ikke i området da. Den har blitt ungdomsskole nå. 

Endret av laban
Nicklusheletida
Skrevet
laban skrev (29 minutter siden):

Jeg gikk ut fra den videregående skolen som lå der, ti år tidligere. Jeg bodde ikke i området da. Den har blitt ungdomsskole nå. 

Jeg trodde du var noe yngre :) Jeg gikk ut av videregående i 85.

Skrevet
laban skrev (2 timer siden):

Jeg leste akkurat saken i avisen, han podcast-fyren burde jo nesten fått gullmedalje for fordreining av virkeligheten. 

slabbedask
Skrevet
24 minutes ago, XbellaX said:

Jeg leste akkurat saken i avisen, han podcast-fyren burde jo nesten fått gullmedalje for fordreining av virkeligheten. 

Forundrer meg ikke. Han er tross alt politiker i Konservativt. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ikke til saken, men i USA har studier vist at 25%+ av ungdom i alder 18-25 nå selv-identifiserer seg som LGBTQ, for 20 år siden var altså dette de som var i barnehagen når disse moderne ideene ble spredt. USA woke ideologi er mye av den samme vi har her. Det pleide å være noen få prosent, før disse woke ideene ble spredt i barnehager og skoler.

Så, det er tydelig at det vi lærer opp kidsa til, uavhengig av eventuelle gode eller onde intensjoner bak, er fullstendig katastrofale og ødeleggende for barnas hjerne og fremtid som fungerende voksne.

Vanligvis er det slik som gjør at en snur kurs, tenk på barna? Gå tilbake til slik ting pleide å være, men vi ser ingen tegn til at noen ønsker det, alle bare jubler. Konsekvenser spiller ingen rolle, bare vi kan føle oss bra, så er alt bra.

Anonymkode: 1779a...aa0

Skrevet
slabbedask skrev (11 minutter siden):

Forundrer meg ikke. Han er tross alt politiker i Konservativt. 

Som tidligere het De Kristne. De kunne kanskje sjekke ut det 8. bud. 

Det går 4300 barn i Kanvas-barnehager (tidligere Barnehageforbundet). Kjeden drives som en ideell stiftelse, de har ingen eiere som suger ut utbytte fra driften. Jeg fatter ikke hvorfor det er et poeng å uroe foreldrene med forvrengning av nesten 20 år gamle tabloide misforståelser 😡

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kjenner ikke til saken, men i USA har studier vist at 25%+ av ungdom i alder 18-25 nå selv-identifiserer seg som LGBTQ, for 20 år siden var altså dette de som var i barnehagen når disse moderne ideene ble spredt.

LGBTQ har ingenting med denne saken å gjøre. Den handlet om hvordan barnehageansatte burde takle situasjoner der barnas frilek inneholdt nakenhet og utforsking av kroppen.

Jeg har skrevet hva jeg mener om propaganda rundt kjønn for førskolebarn i bl.a. denne tråden:

https://forum.doktoronline.no/topic/472615-kupton-hvor-er-fagfolk-i-kjønnsdebatten/#comments

Skrevet (endret)
laban skrev (5 minutter siden):

LGBTQ har ingenting med denne saken å gjøre. Den handlet om hvordan barnehageansatte burde takle situasjoner der barnas frilek inneholdt nakenhet og utforsking av kroppen.

Jeg har skrevet hva jeg mener om propaganda rundt kjønn for førskolebarn i bl.a. denne tråden:

https://forum.doktoronline.no/topic/472615-kupton-hvor-er-fagfolk-i-kjønnsdebatten/#comments

Og betydningen av dette, å lære seg fra helt ung alder om både egne og andres grenser i forhold til kropp og seksualitet er enorm. (sånn apropo sovevoldtektenes-tid).

Endret av XbellaX
Skrevet
XbellaX skrev (21 minutter siden):

Og betydningen av dette, å lære seg fra helt ung alder om både egne og andres grenser i forhold til kropp og seksualitet er enorm. (sånn apropo sovevoldtektenes-tid).

Det var nettopp slike temaer disse fagpersonene ønsket å trekke inn hvis barna selv "åpnet" for det gjennom lek som tydelig var rettet mot kroppen. I stedet for å reagere med forbud, skampåføring og krisestemning blant både ansatte og videreformidlet til foreldre. 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, laban said:

Alle disse ideene er basert på den samme grunnteorien, unngå at folk skal føle "skam", for det skal lede til bedre ting for samfunnet. Og jada, jeg vet at bare deler av ideologien brukes på barnehagebarn, resten kommer senere, men det er samme "greia"/ideologi bak.

Mine observasjoner (og ren logikk) er motsatt, fjerningen av skam leder til samfunn som kollapser, og forvirrede mennesker uten mål og mening ut over å tilfredstille primitive lyster

Folk uten mål og mening ut over å tilfredstille primitive drifter, er det du finner i jungelen, eller i Somalia og andre steder, og nei det er ikke det dere tror det er, det er ganske dritt å bo i junglelen, bare prøv selv om du ikke tror meg ;) 

Vesten ble til basert på at vi ikke ga etter for våre drifter, vi fulgte et sett regler som var basert på samfunnets beste, ikke at alle individer skulle ha det best mulig. Det ledet til samfunnet vi var for 50 år siden, så har det gradvis forfalt jo mer denne nye ideologien har fått innpass.

At folk gjør det som er best for samfunnet, gjør at alle individene får det bedre, at alle individene prøver å få det bedre gjør at alle i samfunnet får det dårligere. - Anonym Doler 2026

AnonymBruker
Skrevet

* Bare må fikse ordlyden siden sitatet vel vil bli verdenskjent om 50 år når galskapen slutter :P 

At folk gjør det som er best for samfunnet, gjør at alle individene får det bedre, at folk gjør det som er best for seg selv, gjør at alle individene får det dårligere. - Anonym Doler 2026

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Alle disse ideene er basert på den samme grunnteorien, unngå at folk skal føle "skam", for det skal lede til bedre ting for samfunnet. Og jada, jeg vet at bare deler av ideologien brukes på barnehagebarn, resten kommer senere, men det er samme "greia"/ideologi bak.

Mine observasjoner (og ren logikk) er motsatt, fjerningen av skam leder til samfunn som kollapser, og forvirrede mennesker uten mål og mening ut over å tilfredstille primitive lyster

Vesten ble til basert på at vi ikke ga etter for våre drifter, vi fulgte et sett regler som var basert på samfunnets beste, ikke at alle individer skulle ha det best mulig. Det ledet til samfunnet vi var for 50 år siden, så har det gradvis forfalt jo mer denne nye ideologien har fått innpass.

Jeg gidder egentlig ikke diskutere denne avsporingen, men siden jeg var nesten voksen for 50 år siden, tar jeg følgende replikk: 
Samfunnets beste var stort sett definert av menn, og den skamfølelsen du framhever, ble derfor i stor grad påført kvinner. F.eks. var graviditet utenfor ekteskap noe som lettlivede kvinner stelte i stand helt på egen hånd og derfor måtte ta følgene av. Jeg har også lest opptil flere historier av mannlige skribenter med scener fra barndommen der de med stor realisme (saks og det hele) ble truet av familiemedlemmer med å få tissen klippet av, etter å ha vist nysgjerrig interesse for nærkontakt med det de hadde mellom beina. Jeg tror ikke det er avviklingen av slik skam som fører til samfunnskollaps. 

Jeg synes det er positivt at tidligere "hemmelige" tema som menstruasjon, prevensjon, abort, kjønnssykdommer, voldtekt, homoseksualitet, spiseforstyrrelser, alkohol- og spilleavhengighet osv., nå anerkjennes som reelle og som kan omtales og få/gis kunnskap om. Når det er sagt: Jeg synes ikke vi skal gå til den motsatte ytterligheten og liksom rive ned tabuer ved å snakke om alt mulig privat med utestemme hele tiden. Det har jeg også skrevet her flere ganger tidligere, senest i debatter om overgangsalder. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Folk uten mål og mening ut over å tilfredstille primitive drifter, er det du finner i jungelen, eller i Somalia og andre steder, og nei det er ikke det dere tror det er, det er ganske dritt å bo i junglelen, bare prøv selv om du ikke tror meg ;) 

At folk gjør det som er best for samfunnet, gjør at alle individene får det bedre, at alle individene prøver å få det bedre gjør at alle i samfunnet får det dårligere. - Anonym Doler 2026

«Det ledet til samfunnet vi var for 50 år siden»

For 50 år siden, altså i 1976, året du higer etter, kom det ny abortlov, nyfeminismen var på sitt mest aktive (de kjempet for alt fra selvbestemt abort til utbygging av barnehager, noe som var direkte knyttet til kvinners mulighet til å kontrollere egen reproduksjon og delta i arbeidslivet), 
likestillingsrådet ble opprettet. Samboerskap ble mer vanlig enn tidligere. Undervisning innenfor seksuell helse markerte seg ganske drastisk på denne tiden og ble langt mer direkte og ærlig, mye takket være Medisinstudentenes seksualopplysning. 1976 var på mange måter et gjennombruddsår for kvinnekamp og selvbestemmelse i Norge.

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, XbellaX said:

For 50 år siden, altså i 1976, året du higer etter, kom det ny abortlov, nyfeminismen var på sitt mest aktive 

Det er en grense mellom gode ting, og samfunnets overlevelse/helse

Ditt poeng virker være, jeg sier at for mye kake er ille vi bør gå tilbake 50 år, men for 50 år siden spiste vi også kake og prosessen med  å overspise kake var godt i gang så det er et dårlig forslag. Det er korrekt, men vi spiste ikke så mye kake at vi døde av overvekt for 50 år siden var poenget.

Jeg er ikke imot kake. Jeg sier bare at det kan bli for mye kake. Og det er blitt alt for mye kake. Jeg er ikke "for" onde ting, og "imot" gode ting, jeg sier en trenger en balanse i verden, og det klarer ikke nordmenn forstå, hvordan kan noe som alene er godt, ikke være bra, jo fordi en må se på helheten. Jeg vil ha så mye kake som mulig, uten at samfunnet kollapser. Dersom det blir så mye kake at samfunnet kollapser, vil jeg ha mindre kake.

Tenk en ukrainske mann, som får 2 valg, dra til krigen og du vil trolig ikke komme tilbake i live men dersom du gjør det er det trolig fordi du er hardt skadet for livet, eller dra til Norge og lev et godt liv. Det er ingen som er "for" at mennesker ikke skal få leve gode liv, selv ikke jeg er for det, problemet er dersom du gjør det så attraktivt å dra til Norge isteden for å kjrempe for landet sitt, vil færre og færre dra til fronten for å kjempe for landet sitt, og det blir en spiral nedover, hvis menn ser andre menn dra til Norge isteden for å krige for å kjempe for landet sitt, vil de også tenke hvis mine landsmenn holder på slik hvorfor skal jeg ofre meg for landet, og til slutt er det ingen ukrainske soldater og russland vant krigen. Våre "isolert sett" gode handlinger (aka kake) "refugees welcome", som å muliggjøre gode liv for flyktninger, endte med at Russerne erobret Ukraina i det eksempelet. En nordmann med "refugees welcome" skilt, kan være en av den mest effektive soldaten i Putins hær, men nordmannen vil ikke forstå det, for han er jo en av de gode og er bare for kake. Han er for gode ting og imot onde ting, så hvordan kan det være galt, tenker han.

Altså, for mange gode ting = dårlige utfall = gode ting var egentlig ikke gode ting. Så gode ting må ha grenser.

Alt jeg ber om, er en balanse, ja gjør gode ting, men ikke så mange gode ting at samfunnet kollapser.

Problemet er dere nekter, dere ønsker uendelig gode ting og dere vil aldir stanse, selv om alle faresignalene blinker rødt, dere nekter å analysere og sette grenser for godhet. Godhet er bare godt, uansett. Men verden er ikke sånn.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er en grense mellom gode ting, og samfunnets overlevelse/helse

Og du har ikke peiling på noen av dem, anonymtroll. Hopp ned i grøften din igjen og bli værende der.

Skrevet

Folk ikke er særlig kritiske til fortellinger som bekrefter fordommene deres.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutes ago, psykedeliker said:

Og du har ikke peiling på noen av dem, anonymtroll. Hopp ned i grøften din igjen og bli værende der.

Bra argument. 🤦‍♂️

• 3 uker senere...
Skrevet

Husker godt dette. Jobbet i barnehage da, og jeg husker at vi nesten ikke torde å gå på jobb etter at Dagbladet-overskriften kom. Foreldre som hadde lest tre ord og konkludert.

Det som faktisk ble sagt, var noe enhver erfaren ansatt allerede visste av erfaring: barn utforsker kroppen, det skjer, og det er bedre å ha tenkt gjennom hvordan man håndterer det enn å overlate det til tilfeldig magefølelse hos den som tilfeldigvis var i nærheten.

Det verste er ikke at folk husker feil — det er at noen aktivt bruker det feil. Det er ikke lenger snakk om dårlig journalistikk som lever videre, men folk som vet hva de gjør og gjør det likevel. Og det funker jo, dessverre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...