Gå til innhold

Vet noen dette?

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Er det som med psykotiske med demente? At pårørende har ingenting de skulle ha sagt hvis personen blir alvorlig syk? Mener er det helsevesenet som overtar ansvaret da? Det er vel lover for sånt? 

Videoannonse
Annonse
stjernestøv
Skrevet

En sykepleier sa til meg at min mor hadde ikke noe valg, hun kunne ikke si ja eller nei i den tilstanden hun var i og at det var legen som bestemte. Hva med pårørende? Er så oppgitt. 

Skrevet

Det er helsepersonell/legen som kan avgi erklæring om at hun ikke er samtykkekompetent. Det er dette som kreves for å sette inn helsehjelp mot hennes vilje.

Jeg tenker pårørende skal være glad for at de slipper å ta disse vanskelige avgjørelsene.

PS: Fra 1. juni heter det vedtakskompetent.

Skrevet
nachnoo skrev (10 minutter siden):

Det er helsepersonell/legen som kan avgi erklæring om at hun ikke er samtykkekompetent. Det er dette som kreves for å sette inn helsehjelp mot hennes vilje.

Jeg tenker pårørende skal være glad for at de slipper å ta disse vanskelige avgjørelsene.

PS: Fra 1. juni heter det vedtakskompetent.

Ok det var jo nedslående, da kan de jo pine henne med smertefulle undersøkelser til hun dør. 

Skrevet

Fet må fysiske undersøkelser til før de evt. kan gi palliativ behandling. Legen  har ikke anledning til å bestemme dette uten. 

Vær litt tålmodig, så stabiliseres hun nok. 

Skrevet
Trinity80 skrev (3 minutter siden):

Fet må fysiske undersøkelser til før de evt. kan gi palliativ behandling. Legen  har ikke anledning til å bestemme dette uten. 

Vær litt tålmodig, så stabiliseres hun nok. 

Hun er fysisk undersøkt fra før med rektroskopi og da fant de tumor og det var før hun var dement, hun nektet å reise til et annet sykehus for biopsi. Det er jo to tre år siden så den kreften har nok spredd seg, ikke kan hun operere og ikke kan hun ta cellegift. Hun skriker i smerte ved undersøkelser og hun forstår jo ingenting, kan hun ikke få fred på sykehjemmet og smertelindring og være med mannen? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...