Gå til innhold

Hvordan ta valget om at selvmord ikke lenger er et alternativ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Samtidig finnes de der, og de er der når depresjonen slipper taket.
Tror at de som har noen i livet sitt ikke fult ut forstår hva det vil si og stå helt alene. Både under sykdom og ellers.

Anonymkode: c7df3...a8b

De tar også hand om alt det praktiske, regninger blir betalt, hus og klær blir vasket, mat blir kjøpt inn. Osv.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Samtidig finnes de der, og de er der når depresjonen slipper taket.
Tror at de som har noen i livet sitt ikke fult ut forstår hva det vil si og stå helt alene. Både under sykdom og ellers.

Det er jeg enig i. Trist at mange er ensomme.

Anonymkode: 13576...99e

Skrevet

En kan føle seg ensom med både en familie og gode venner,ikke bare de som lever alene som kjenner på dette. 

Skrevet
Sakura skrev (3 timer siden):

Suicidale er en sykdom en kan ikke styre de tankene og følelsene som kommer. Men hjelp kan en få der ute. Rart spørsmål du kom med nå Sjø.  

Hvorfor synes du spørsmålet er rart?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For meg måtte det Litium til for å komme dit. Er du fortsatt under ketamin-behandling? Hvordan går det?

Jeg bruker også litium, men skulle kanskje økt dose. Og ja, jeg er fortsatt under ketamin behanling. Har minst to behandlinger til også skal jeg kanskje få vedlikeholdsbehandling også en stund etter det. Det går heldigvis bedre.

Fru2020 skrev (1 time siden):

På sett og vis har jeg kommet til den avgjørelsen. Bestemte meg i 2022 om at nå skulle jeg ikke gjøre meg selv noe. Har ikke hatt noen selvmordsforsøk etter det. Men det hender at jeg ikke stoler på meg selv og avgjørelsen jeg har tatt og har da bedt om innleggelse. Selv om jeg når ting roer seg kjenner at ja, avgjørelsen om å ikke gjøre meg noe ligger der.

Jeg vet ikke hvordan du kan komme til den avgjørelsen. For meg var det bare noe som vokste seg frem. Plutselig så bare visste jeg det.

Så godt å høre at det har hjulpet deg. 

nachnoo skrev (1 time siden):

Hvis du e deprimert nå, vil jeg anbefale at du setter spørsmålet om suicid på vent f.eks i 3 måneder. Så lar du deg selv ta det opp til diskusjon med deg selv igjen om 3 mnd. Da kan du f.eks. bestemme deg for tre nye måneder.

Jeg er på vei ut av depresjon nå i alle fall. Kan jeg spørre om det er en spesiell grunn for at man skal bestemme seg i f.eks 3 måneder om gangen og ikke "for alltid"?

Skrevet (endret)
Sjø skrev (7 minutter siden):

Jeg bruker også litium, men skulle kanskje økt dose. Og ja, jeg er fortsatt under ketamin behanling. Har minst to behandlinger til også skal jeg kanskje få vedlikeholdsbehandling også en stund etter det. Det går heldigvis bedre.

Jeg er på vei ut av depresjon nå i alle fall. Kan jeg spørre om det er en spesiell grunn for at man skal bestemme seg i f.eks 3 måneder om gangen og ikke "for alltid"?

Du stilte det så direkte men jeg kan fint diskutere dette tema og🙂medisinene dine kan jeg ingen ting om. Det kan andre her. 

Endret av Sakura
AnonymBruker
Skrevet
Sakura skrev (9 minutter siden):

En kan føle seg ensom med både en familie og gode venner,ikke bare de som lever alene som kjenner på dette. 

Ja det kan man.
Men og føle seg ensom og være totalt alene er to forskjellige ting.

AnonymBruker
Skrevet
Sjø skrev (9 minutter siden):

Så ketamin-behandlingen har ført til bedring av depresjon?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så ketamin-behandlingen har ført til bedring av depresjon?

Ja.

AnonymBruker
Skrevet
Sjø skrev (Akkurat nå):

Ja.

Det er fantastisk bra. Hva sier forskning om varighet av bedring ved denne behandlingen? Jeg tok 5 behandlinger uten nevneverdig behandling.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja det kan man.
Men og føle seg ensom og være totalt alene er to forskjellige ting.

Ja og nei. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er fantastisk bra. Hva sier forskning om varighet av bedring ved denne behandlingen? Jeg tok 5 behandlinger uten nevneverdig behandling.

Ja, det er det. Jeg aner ingenting om det dessverre, men det er et godt spørsmål og jeg skal forsøke å huske å spørre psykiater om det neste samtale. Hvis jeg husker det kan jeg oppdatere deg om svaret her.

Skrevet
Sjø skrev (12 minutter siden):

Ja, det er det. Jeg aner ingenting om det dessverre, men det er et godt spørsmål og jeg skal forsøke å huske å spørre psykiater om det neste samtale. Hvis jeg husker det kan jeg oppdatere deg om svaret her.

Takk! Jeg vet og har opplevd at  ved behandling med ECT må man enten ta vedlikeholdsbehandling /bruke medisiner i fortsettelsen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk! Jeg vet og har opplevd at  ved behandling med ECT må man enten ta vedlikeholdsbehandling /bruke medisiner i fortsettelsen. 

Bare hyggelig og hvis jeg glemmer å oppdatere kan du godt minne meg på det altså. Jeg har forsøkt å google litt og i en artikkel sto det i alle fall at de fleste avslutter behandlingen etter 6 behandlinger, men hva forskningen sier om varigheten av bedring fant jeg ikke så mye om så håper kanskje psykiater er mer oppdatert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...