Gå til innhold

Hvor vanlig er det å føle seg underdanig behandler?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (21 minutter siden):

Behandlere har ikke alt på stell for de er bare mennesker, alle har problemer med noe. Da jeg sa dette til barne psykologen på modum var hun ikke enig, hun strakte ut armene og ristet på hodet. Nei det blir for dumt, ingen har et perfekt liv. 

Behandler var ikke enig?

Anonymkode: 64e60...1d4

Videoannonse
Annonse
stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Behandler var ikke enig?

Nei hun påstod at hun hadde et perfekt liv, en eldre dame så hun fikk nok sine problemer hun og men noen er vel veldig heldig her i livet og det skal de få lov til å være. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (1 time siden):

Nei hun påstod at hun hadde et perfekt liv, en eldre dame så hun fikk nok sine problemer hun og men noen er vel veldig heldig her i livet og det skal de få lov til å være. 

Wow. Bare wow. Jaja, hun var vel på plass i livet sitt da.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Var hun ofte kritisk?

Ja. Eller det ble sånn, "sukk""akk" mimikk og oppførsel, når jeg ikke var helt enig, eller gjorde ting hun hadde en eller annen mening om. 

Jeg var i begynnelsen veldig positiv til min behandler. Men på slutten mente jeg hun var over kritisk og kontrollerende ovenfor meg. Ville bare bort. 

Anonymkode: 41eb0...b0c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja. Eller det ble sånn, "sukk""akk" mimikk og oppførsel, når jeg ikke var helt enig, eller gjorde ting hun hadde en eller annen mening om. 

Jeg var i begynnelsen veldig positiv til min behandler. Men på slutten mente jeg hun var over kritisk og kontrollerende ovenfor meg. Ville bare bort. 

Anonymkode: 41eb0...b0c

Huff, det er en vond erfaring i en sårbar situasjon.

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Wow. Bare wow. Jaja, hun var vel på plass i livet sitt da.

Ja må ha hatt det, jeg ble litt sjokkert over reaksjonen hennes og hun over min....at jeg trodde alle hadde problemer. De fleste i en storfamilie får jo det. 

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Om du har HBO Max, så vil jeg anbefale å se serien «In Treatment». Ikke fordi den nødvendigvis er så realistisk eller superbra forsåvidt, men jeg synes den likevel gir et godt bilde på at en person kan være psykolog og en god behandler, samtidig som han har nok av trøbbel egentlig. Du får se personen både på jobb (den versjonen klientene ser), og den mer private med problemer. Episodene i sesong 1 går i loop (mandag-tirsdag-onsdag-torsdag-fredag-repeat), der mandag-torsdag er terapitimer med 4 faste klienter, mens fredagen er hans time med egen terapeut. 

Evt lese «Kanskje du burde snakke med noen?» av Lori Gottlieb. Den er ikke fiksjon, men litt samme konsept i bokform, fra virkeligheten. Altså hun skriver både om sitt arbeid, og om sine egne terapitimer og relasjonen til psykologen sin. Den er knallbra! Og lettlest! (Måtte le høyt når hun skriver om hvordan hun har googlet psykologen sin, og plutselig sitter der og vet ting om både han og moren hans som hun ikke må avsløre at hun vet - og samtidig tenker på at hennes egne pasienter sikkert gjør det samme).

Anonymkode: 33334...1ef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om du har HBO Max, så vil jeg anbefale å se serien «In Treatment». Ikke fordi den nødvendigvis er så realistisk eller superbra forsåvidt, men jeg synes den likevel gir et godt bilde på at en person kan være psykolog og en god behandler, samtidig som han har nok av trøbbel egentlig. Du får se personen både på jobb (den versjonen klientene ser), og den mer private med problemer. Episodene i sesong 1 går i loop (mandag-tirsdag-onsdag-torsdag-fredag-repeat), der mandag-torsdag er terapitimer med 4 faste klienter, mens fredagen er hans time med egen terapeut. 

Evt lese «Kanskje du burde snakke med noen?» av Lori Gottlieb. Den er ikke fiksjon, men litt samme konsept i bokform, fra virkeligheten. Altså hun skriver både om sitt arbeid, og om sine egne terapitimer og relasjonen til psykologen sin. Den er knallbra! Og lettlest! (Måtte le høyt når hun skriver om hvordan hun har googlet psykologen sin, og plutselig sitter der og vet ting om både han og moren hans som hun ikke må avsløre at hun vet - og samtidig tenker på at hennes egne pasienter sikkert gjør det samme).

Anonymkode: 33334...1ef

Den skal jeg se! Takk!

• 2 uker senere...
Skrevet

Det er behandler som skal føle seg underdanig pasienten. Behandlere er de som har levd skjermede liv og har masse å lære av pasienten.

Skrevet
Everybody skrev (3 timer siden):

Det er behandler som skal føle seg underdanig pasienten. Behandlere er de som har levd skjermede liv og har masse å lære av pasienten.

Hvorfor tror du alle behandlere har levd skjermede liv? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.5.2026 den 11.42):

Jeg kjenner meg faktisk dum når jeg sitter der i stolen også er behandler så perfekt med livet på stell. Andre som kjenner på det samme?

Til spørsmålet i overskriften på tråden, så tror jeg det er vanlig å føle seg "underlegen" i relasjonen. Terapirelasjoner er i utgangspunktet klart asymmetriske, og de forblir til en viss grad det gjennom hele behandlingsforløpet. 

Men grunnlaget for asymmetrien ligger ikke i at behandler "er perfekt med livet på stell" - men i at rollene i behandlingsrommet er så ulike. 

psykedeliker
Skrevet
Everybody skrev (8 timer siden):

Det er behandler som skal føle seg underdanig pasienten.

Behandler skal ikke blande sine egne følelser, verdier eller meninger inn i jobben.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (2 timer siden):

Behandler skal ikke blande sine egne følelser, verdier eller meninger inn i jobben.

Det vil vel en behandler alltid tildels gjøre?

Skrevet

Nå er muligens mitt svar preget av at jeg betaler selv for behandlingen min (helprivat) men:

Jeg betrakter relasjonen til behandleren min som ganske transaksjonsbasert. Det er jeg som har pengene til å betale for behandlingen, og behandler vet nok at dersom vedkommende ikke "leverer", så finner jeg en annen behandler. Det gjør at behandleren mister en kunde. Samtidig vet jeg at jeg selv må levere på å gjøre sånn som vedkommende ber meg om, hvis ikke ender jeg opp med å kaste mye penger ut av vinduet. Jeg har full respekt og forståelse for at i denne konteksten er vedkommende eksperten. 

Så det er nok en faglig asymmetri der, men samtidig føler jeg meg på ingen måte mindreverdig. Det er nok andre fagområder hvor jeg kan vesentlig mer enn vedkommende, og jeg har en grunnholdning om at alle mennesker har en verdi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...