Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
munchin skrev (1 time siden):

Hard styrketrening har hjulpet meg litt. Finnes det ikke andre medisiner du kan prøve?

Jo, men må til psykiater for det. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
13 minutes ago, Angstlei said:

Må du? Fastlegen må da kunne klare det, eventuelt i samarbeid med en psykiater.

Anonymkode: 64137...c8f

Skrevet
Angstlei skrev (26 minutter siden):

Fastlegen tar kontakt med psykiater ved DPS ved behov.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Må du? Fastlegen må da kunne klare det, eventuelt i samarbeid med en psykiater.

Anonymkode: 64137...c8f

Ikke i følge han. 

Skrevet
Angstlei skrev (2 minutter siden):

Ikke i følge han. 

Har du vurdert å bytte fastlege?

Anonymkode: 246e4...064

Skrevet
munchin skrev (13 timer siden):

Fastlegen tar kontakt med psykiater ved DPS ved behov.

Tror ikke det går. Siden jeg har fått avslag på behandling der. Problemet er at fastleger i helse sør øst ikke har kunnet henvise direkte til psykiatere siden 2024. Er DPS som må henvise til psykiatere med avtale. Er derfor han har søkt om de kan henvise meg videre uten behandling hos dem. Rotete og tungvint 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du vurdert å bytte fastlege?

Ja, er lang greie det der. Har ikke villet bytte i frykt for at ny vil seponere benzo umiddelbart.  

Skrevet
Angstlei skrev (9 minutter siden):

Ja, er lang greie det der. Har ikke villet bytte i frykt for at ny vil seponere benzo umiddelbart.  

Åja, jeg forstår. Bruker du det mye og i høy dose?

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Åja, jeg forstår. Bruker du det mye og i høy dose?

Brukt daglig i 20år, så er litt omfattende å slutte brått. 

Skrevet
Angstlei skrev (1 minutt siden):

Det skjønner jeg da ja. Jeg håper du får positivt svar på søknaden.

Skrevet
Angstlei skrev (2 timer siden):

Angstlei skrev (1 time siden):

Tror at det er bruken av benzo egentlig er det største problemet for videre behandling. Det som i utgangspunktet skulle være til hjelp har nå blitt et hinder. Før eller siden må du få hjelp til og trappe ned på bruken. Nå er du litt stuck hos denne fastlegen fordi han skriver ut benzo, samtidig virker det som om han ikke bryr seg spesielt mye. 

Anonymkode: 599de...777

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tror at det er bruken av benzo egentlig er det største problemet for videre behandling. Det som i utgangspunktet skulle være til hjelp har nå blitt et hinder. Før eller siden må du få hjelp til og trappe ned på bruken. Nå er du litt stuck hos denne fastlegen fordi han skriver ut benzo, samtidig virker det som om han ikke bryr seg spesielt mye. 

Er det samme lege du har gått til i alle disse årene?

Anonymkode: 4e33e...0a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei, har hatt flere på samme legekontor 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nei, har hatt flere

AnonymBruker
Skrevet
Angstlei skrev (På 17.6.2026 den 15.58):

Hvis du har brukt daglig i 20år har du da stått på same dose eller har du økt etterhvert som virkningen avtar. Hvis du har stått på samme dose er den psykiske avhengighet kanskje større enn den fysiske. 

Skrevet

Fikk avslag på søknad til fastlegen med begrunnelsen under. Når jeg har sittet ansikt til ansikt med dem og sagt jeg ikke ønsker å leve lengre og har selvmordstanker så kvalifiserer ikke det til moderat psykisk lidelse.  Er kravet at du må være til trussel for andre?
Synes dette er drøyt. Har bedt legen om å få se søknaden. 

Vurdering:
I henvisningen beskrives ikke symptomer på moderat til alvorlig psykisk lidelse eller funksjonsfall pgadette som tilsier utredning eller behandling i spesialisthelsetjenesten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du har brukt daglig i 20år har du da stått på same dose eller har du økt etterhvert som virkningen avtar. Hvis du har stått på samme dose er den psykiske avhengighet kanskje større enn den fysiske. 

Har økt opp igjennom årene, stått på samme dose i ca. 5 år 

AnonymBruker
Skrevet
Angstlei skrev (5 minutter siden):

Fikk avslag på søknad til fastlegen med begrunnelsen under. Når jeg har sittet ansikt til ansikt med dem og sagt jeg ikke ønsker å leve lengre og har selvmordstanker så kvalifiserer ikke det til moderat psykisk lidelse.  Er kravet at du må være til trussel for andre?

Vurdering:
I henvisningen beskrives ikke symptomer på moderat til alvorlig psykisk lidelse eller funksjonsfall pgadette som tilsier utredning eller behandling i spesialisthelsetjenesten.

Trist at du har fått avslag. 

Søknaden som fastlegen skriver har alt og si. Her må han ha skrevet en dårlig eller en ordinær søknad, og ikke lagt vekt på at dette er alvor og behovet for hjelp er stort.
Vet at du bekymrer deg for at bytte av fastlege innebærer at du ikke får skrevet ut benzo. Men du har vel ikke så mye og tape lenger, det kan hende du får bedre hjelp enn du får nå. 

Mist ikke motet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Trist at du har fått avslag. 

Søknaden som fastlegen skriver har alt og si. Her må han ha skrevet en dårlig eller en ordinær søknad, og ikke lagt vekt på at dette er alvor og behovet for hjelp er stort.
Vet at du bekymrer deg for at bytte av fastlege innebærer at du ikke får skrevet ut benzo. Men du har vel ikke så mye og tape lenger, det kan hende du får bedre hjelp enn du får nå. 

Mist ikke motet.

Nei, må høre på Fontenehuset om det er noen som kan anbefale en god lege, jeg driter om jeg må sepponere benzo, bare de blir gjort riktig. Vet ikke om det er innfor å spørre om her inne? Da i Oslo. Får håpe søknaden psykiateren skrev er bedre.

AnonymBruker
Skrevet
Angstlei skrev (27 minutter siden):

Vurdering:

Jeg tenker også at fastlegen nok har skrevet en dårlig søknad. Bra du har bedt om å se den. Kanskje er der mulighet for å sende en ny, bedre søknad?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...