Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
tilstede skrev (11 timer siden):

Jeg skal ikke påberope meg å vite hvordan det er for alle mennesker, men problemet når jeg gikk på høye doser sobril i ti år var jo det at jeg stadig ble dårligere psykisk de siste årene. Jeg skjønte og kjente på kroppen selv at for meg hadde det sammenheng med min sobrilbruk. Slik var det for meg i hvertfall. Det er jo slik at de sier at den angsten benzo hjelper for i starten slår gjerne tilbake på en ved langvarig bruk og høye doser. Det er en av grunnene til at de ikke skriver ut og vil at folk skal bli avhengige. Det er jo en grunn for at de er så restriktive med å skrive ut. Det er tøft å trappe ned, men det er ikke umulig. Tenk på hvor mange det er som har gjort det. Det kan kjennes umulig ut, og særlig i starten, men det er lys i tunnellen. Enten en gjør det hjemme eller innlagt. Så må en nesten kjenne på kroppen selv om en vil gjøre det veldig sakte eller litt raskere. Jeg foretrakk det siste, for jeg orket ikke seigpining, og opplevde at abstinensen var der okkesom. Men det må selvsagt være innenfor rimelighetens grenser og du går jo på et veldig potent benzo og høye doser. 

Du har det i hvert fall ikke bra nå. Da er situasjonen at du trenger en eller annen form for endring i livet ditt. Enten på medisiner eller livssituasjon. Jeg ønsker virkelig for deg at du skal få det bedre, og husker så godt hvordan jeg selv hadde det på den tiden. Det var en beintøff tid. Hvert minutt, dag og natt, var en prøvelse. Og en skulle prøve å fungere i forhold til livets aspekter, mennesker og situasjoner, i tillegg, på best måte. Og  på den tiden hadde jeg egentlig ingen forestillingsevne om at jeg kunne få det bedre. Men jeg hadde barn og forpliktelser, så jeg var nødt til å prøve. Av og til, når håpet ikke helt er der, må en bare gå på autopilot og se hva livet fører med seg. Jeg ønsker deg all lykke til.

Hvor lenge hadde du gått på sobril? På noen måter er den verre p.g.a den korte halveringstiden, Rivotril har veldig lang så konsentrasjonen i blodet vil alltid være der. 
Hadde det mye bedre i går så vet ikke hvor mye denne spiller inn, på den andre siden har jeg brukt den i 20 år så er på tide å slutte, men vil ikke gjøre det hjemme alene, det er en oppskrift på katastrofe. 
Kanskje man kunne tatt det litt raskere ved innleggelse og gjøre det i etapper. Men fastlegen vil nok sabotere dette 🙁
Prøver nå å finne en ny, men ikke så lett. Skulle gjerne kjent noen med en de kunne anbefale. Er vanskelig ved å bruke legelisten.no

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde gått på sobril rundt ti år. I starten var det litt sporadisk, men det ble snart fast. Så økte dosene. Jeg prøvde fortvilet å holde det nede, men etter hvert ble det vanskelig. Ja, jeg merket godt den korte halveringstiden. Det var mye den som gjorde at jeg levde i en evig sirkel av virkning og abstinens i løpet av et døgn. Og da ble jeg jo mer og mer ustabil. Og jeg tenkte jo på denne sobrilen mer eller mindre hele tiden. Når kan jeg ta, når kommer virkningen endelig, telle timer når abstinensen kom til neste pille. Prøve å ikke gå høyere opp i dose. Kanskje burde jeg trappet ned på vival. Men når jeg endelig bestemte meg, selv om jeg hadde sluttet og begynt igjen flere ganger, var det ingen vei tilbake. Jeg hadde abstinens lenge, og trodde det aldri skulle gå over, men så gjorde det jo det da. Sakte men sikkert slapp det taket, og jeg klarte mer og mer. Og det mest rare for meg som har hatt angst hele livet, og forsåvidt har det enda, er den roen jeg fikk i kroppen. Jeg ble jo ikke kurert for angstlidelsen jeg har, men alt ble mer stabilt. Men når det gjelder medisiner er der ingen fasit, mye er individuelt, så man kan bare snakke for seg selv. Jeg håper du kan få den innleggelsen du trenger. Selv om det tar litt tid, stå på for å bytte fastlege. 

Det er litt skummelt når jeg av og til leser om sobril som et lett benzo, som det liksom ikke er så farlig med, fordi det er det minst farlige kanskje av de ulike benzo. Når du først er avhengig, går på det lenge nok, høye doser, er det ikke mye lett å komme seg av. Jeg har trappet ned på 4.5 mg xanor over seks uker uten abstinens, etter bruk i to år. Det var før sobrilen. Så så forskjellig kan det av og til være. Man skal være forsiktig uansett. Jeg har tro på deg, fordi du har viljen. Man må ville det. Og være tålmodig.

Skrevet (endret)
tilstede skrev (43 minutter siden):

Det er litt skummelt når jeg av og til leser om sobril som et lett benzo, som det liksom ikke er så farlig med, fordi det er det minst farlige kanskje av de ulike benzo. Når du først er avhengig, går på det lenge nok, høye doser, er det ikke mye lett å komme seg av. Jeg har trappet ned på 4.5 mg xanor over seks uker uten abstinens, etter bruk i to år. Det var før sobrilen. Så så forskjellig kan det av og til være. Man skal være forsiktig uansett. Jeg har tro på deg, fordi du har viljen. Man må ville det. Og være tålmodig.

Ja, mitt inntrykk er at de med kort halveringstid er verst på mange måter. Er vel vanligst å gå over til valium når man slutter p.g.a den har lengst halveringstid. I fjor når jeg var jobb på slutten så tok jeg 1mg når jeg stod opp, kunne hende jeg ikke var hjemme før 18 og merket ingenting av abstinenser da. Nå når jeg har det dårlig merker jeg jo fortsatt at den virker. Nå ødelegger den sikker mye i hodet ellers også. Vil jo også gjerne ha lappen tilbake. Ideelt sett skulle jo vært på en antidepressiva før nedtrapping, men kommer jo ikke til psykiater. 

Endret av Angstlei

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...