Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som skal bli donor? noen her som har allerede bestemt seg? for hva som skal skje med kroppen etter døden🙂

Videoannonse
Annonse
Skrevet
27 minutes ago, Musikk said:

Er det noen her som skal bli donor? noen her som har allerede bestemt seg? for hva som skal skje med kroppen etter døden🙂

Nei. 
Tror også det er dårlig kvalitet på varene.

Anonymkode: 71ac0...4b4

Ikkeanonymnok
Skrevet

Nei, jeg skal ikke være organdonor og nekter også å være blodgiver. 

Kroppen sendes derimot til forskning hos NTNU eller et annet universitetssykehus som har behov for den. Når de er ferdig å tukle, kremeres kroppen og sendes tilbake dit den kom fra.

Skrevet
Musikk skrev (4 timer siden):

Bruk det som brukes kan når jeg har gått bort, det vet mine pårørende. Men jeg har tenkt å bli så gammel at det ikke er noe brukbart igjen da. 😉

Skrevet

Ja er donor, men vet ikke om de vil bruke dem siden jeg har noen år med rusing i historikken. 

Skrevet

Jeg er blodgiver og organdonor. 

Noen som vet om det holder at det ligger i HelseNorge + at de nærmeste vet det, eller må man ha den appen nå?

Skrevet
Lillemus skrev (54 minutter siden):

Bruk det som brukes kan når jeg har gått bort, det vet mine pårørende. Men jeg har tenkt å bli så gammel at det ikke er noe brukbart igjen da. 😉

Nøyaktig slik har jeg det også.

Skrevet
Lillemus skrev (3 timer siden):

Jeg tenker også slik. Hvis det kan hjelpe noen må de bare forsyne seg.

Skrevet

Jeg er også donor.  Det er bare å gå inn på Helsenorge og melde seg digitalt.

Worrisome_plenty
Skrevet (endret)

Jeg tviler på att det er noe de vil ha. Da jeg har rundet 50 og går på en rekke medisiner. Jeg får  ikke gitt blod.

Dessuten er det jo de færreste som blir organdonor. Det er mest aktuelt  for de som får en akutt hjerneskade og blir hjernedøde. Eller har en slektning som trenger ny nyre.

Tipper at langt under 1% av de som er registrert som donor faktisk blir det.

Endret av Worrisome_plenty
Skrevet

Tenker at organene ikke kan brukes til noe fordi jeg tar så mange medisiner. Kan det stemme? 

Nicklusheletida
Skrevet

Jeg skal skaffe med et slikt donorkort som den ene datteren min går med i lommeboka si. Inntil videre har jeg sagt i fra til alle ungene pluss samboeren om at de skal svare JA hvis de skulle få et slikt spørsmål. 

Skrevet
Worrisome_plenty skrev (1 time siden):

Jeg tviler på att det er noe de vil ha. Da jeg har rundet 50 og går på en rekke medisiner. Jeg får  ikke gitt blod.

Dessuten er det jo de færreste som blir organdonor. Det er mest aktuelt  for de som får en akutt hjerneskade og blir hjernedøde. Eller har en slektning som trenger ny nyre.

Tipper at langt under 1% av de som er registrert som donor faktisk blir det.

0,2-0,25% ifølge Gemini.

Skrevet
Lillemus skrev (51 minutter siden):

0,2-0,25% ifølge Gemini.

Desto viktigere at mange (helst alle) sier «ja» til å donere sine organer!

Skrevet

Mette-Marit vil komme først i den lange køen så klart hun er kongelig👸

Skrevet
Musikk skrev (15 minutter siden):

I det øyeblikket det finnes tilgjengelige organer, går de til den sykeste av de pasientene som kan nyttiggjøre seg dem. 

Worrisome_plenty
Skrevet
Musikk skrev (1 time siden):

Helt feil. Det er ikke en vanlig kø. For det er ikke alle organer som passer alle. Vevstype, blodtype og størrelse på lungene spiller inn. Det er den som organene passer best som får først. Det er langt fra hvem som helst sine lunger som passer.

Skrevet
Worrisome_plenty skrev (1 time siden):

Helt feil. Det er ikke en vanlig kø. For det er ikke alle organer som passer alle. Vevstype, blodtype og størrelse på lungene spiller inn. Det er den som organene passer best som får først. Det er langt fra hvem som helst sine lunger som passer.

Ok. Er dette noe staten dekker?  

Skrevet
Musikk skrev (6 minutter siden):

Ok. Er dette noe staten dekker?  

Ja.

Skrevet

Nei pga sykdom. Men også fordi legene havner i et etisk dilemma, da de må avgjøre når en donors respirator skal slås av. Det kan fort skje at de gjør det  før det er etisk forsvarlig,  for å levere ut organer med best mulig kvalitet. Har vært skrevet endel om dette for noen år tilbake. Så synes det er etisk betenkelig uten å konkludere. Dessuten, hvor mye skal man tukle med naturen? Er ikke religiøs, men føler en slags instinktiv aversjon. Men det er no berre mæ.

Anonymkode: bbc75...98c

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...