Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Nicklusheletida skrev (6 timer siden):

Jeg skal skaffe med et slikt donorkort som den ene datteren min går med i lommeboka si. Inntil videre har jeg sagt i fra til alle ungene pluss samboeren om at de skal svare JA hvis de skulle få et slikt spørsmål. 

Du kan laste ned donorkort som app og ha på mobilen.

Anonymkode: a63a7...921

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For eksempel Frankrike og Spania har såkalt opt-out, dvs, et nei-register i stedet for ja. Er dette aktuelt i Norge? 

https://organdonasjon.no/sporsmal/hva-med-et-nei-register/

Etter min mening finnes det gode argumenter både for og i mot. Et viktig argument for et nei-register i stedet for vår nåværende ordning er at pårørende slipper å ta stilling til organdonasjon i en situasjon der de er i sjokk og sorg. Det er jo ikke alle som har skaffet seg donorkort, og i mange tilfeller vet man ikke hva den avdøde selv ville ønsket.

Skrevet
Vendi skrev (22 timer siden):

Tenker at organene ikke kan brukes til noe fordi jeg tar så mange medisiner. Kan det stemme? 

Budskapet er at alle bør melde seg og så blir det opp til legene å vurdere om det er aktuelt. Det er for eksempelt ikke aktuelt å bruke organene til en som dør av kreft. 

Skrevet
Musikk skrev (15 timer siden):

Ok. Er dette noe staten dekker?  

Lillemus skrev (15 timer siden):

Ja.

Legger til: Staten dekker dette for alle som står på liste fór organdonasjon. 

AnonymBruker
Skrevet
Musikk skrev (18 timer siden):

Mette-Marit vil komme først i den lange køen så klart hun er kongelig👸

Det hjelper ikke hun noe. Jeg er donor, men om jeg stryker med i morra kan hun ikke få mine da jeg er feil blodtype for hun. 

Anonymkode: c09ae...8ed

AnonymBruker
Skrevet
Babette skrev (7 timer siden):

For eksempel Frankrike og Spania har såkalt opt-out, dvs, et nei-register i stedet for ja. Er dette aktuelt i Norge? 

https://organdonasjon.no/sporsmal/hva-med-et-nei-register/

Etter min mening finnes det gode argumenter både for og i mot. Et viktig argument for et nei-register i stedet for vår nåværende ordning er at pårørende slipper å ta stilling til organdonasjon i en situasjon der de er i sjokk og sorg. Det er jo ikke alle som har skaffet seg donorkort, og i mange tilfeller vet man ikke hva den avdøde selv ville ønsket.

Et godt innspill.

Anonymkode: bbc75...98c

Skrevet

Jeg er ikke organdonor. Det eneste er hornhinnene eller andre ting på øynene, det kan de ta. 

Skrevet

Syns det er usmakelig at dette ble en greie etter at fru høyhet ble satt på «lista»

Skrevet
Osten skrev (4 minutter siden):

Syns det er usmakelig at dette ble en greie etter at fru høyhet ble satt på «lista»

Det har da virkelig ikke blitt "en greie" nå, det har vært i vinden i mange, mange år!

Skrevet
Lillemus skrev (Akkurat nå):

Det har da virkelig ikke blitt "en greie" nå, det har vært i vinden i mange, mange år!

Nei, ikke sånn som nå. Ærlig talt , les nettavisene. Det begynner å bli kvalmt

Skrevet (endret)

Så Vg i dag, eller var det i går?  Finner det ikke igjen, der sto det hvor mange timer donorlunger  kunne holde seg fra høsting til innsetting. Det har aldri vært sånn fokus før. 

Endret av Osten
Nicklusheletida
Skrevet
Osten skrev (3 minutter siden):

Så Vg i dag, eller var det i går?  Finner det ikke igjen, der sto det hvor mange timer donorlunger  kunne holde seg fra høsting til innsetting. Det har aldri vært sånn fokus før. 

Det må du skylde journalistene for.

Skrevet
Nicklusheletida skrev (Akkurat nå):

Det må du skylde journalistene for.

Nja, folk klikker jo så det holder, det ser de nok. Og dermed fortsetter dette, stakkars lille pjuskepjusk som er så syk og som plutselig ble bare snill og god. Syk eller ikke syk, hun passer bare ikke som dronning uansett. Men det er rart med det, når noen har en dødelig sykdom, da blir de bare snille, pene og gode.
Som om ikke dette har vært kjent og dobbeltkjent kjempelenge, alle har visst at dette skulle komme… og oops. Der forandret liksom personen seg helt og ble bare lysegul glorie

Nicklusheletida
Skrevet
Osten skrev (1 time siden):

Nja, folk klikker jo så det holder, det ser de nok. Og dermed fortsetter dette, stakkars lille pjuskepjusk som er så syk og som plutselig ble bare snill og god. Syk eller ikke syk, hun passer bare ikke som dronning uansett. Men det er rart med det, når noen har en dødelig sykdom, da blir de bare snille, pene og gode.
Som om ikke dette har vært kjent og dobbeltkjent kjempelenge, alle har visst at dette skulle komme… og oops. Der forandret liksom personen seg helt og ble bare lysegul glorie

Det må være vondt å ha så mye hat og bitterhet i seg som det du viser. Det er ikke bra for deg. 

Skrevet (endret)
Osten skrev (2 timer siden):

Hun vil komme først i køen, selv om noen her mener nei pga lunge størrelse osv. Jeg vil ikke påstå jeg har rett altså. 

Endret av Musikk
Worrisome_plenty
Skrevet

Jeg ville føle like mye sympati for alle som har slike utsikter som MM.

Jeg er ikke monarkist, eller glad i kongelige nyheter. 

Men det er lov å ha to tanker i hodet samtidig.

Skrevet
Musikk skrev (6 timer siden):

Hun vil komme først i køen, selv om noen her mener nei pga lunge størrelse osv. Jeg vil ikke påstå jeg har rett altså. 

Du har ikke rett. Det er ikke som å skulle arve et par sko og stå først i køen for dem. Det er utrolig mange ting som må klaffe for at et par lunger skal passe, det er ikke snakk om en kø, det er 8 stk (var det ikke det?) i Norge som venter på nye lunger og den som passer best og har best utsikter til å kunne overleve etterpå får dem. Det er ikke sånn at MM får et par lunger som passer bedre for noen andre og ikke helt for henne, bare fordi hun er kronprinsesse.

Skrevet
Musikk skrev (8 timer siden):

Det er ingen magi i transplantasjon, organet må passe til pasienten. Det er meningsløst å gå gjennom en stor operasjon hvis den bare fører til komplikasjoner og frastøting. Ingen, uansett hvem de er, har noe å vinne på det. Organene er også for verdifulle til at man vil gi dem til noen som ikke kan 

Det må først finnes tilgjengelige organer - noe som ikke skjer hver dag - og så må det finnes en i køen som de passer for. Hvis det er flere som kan bruke dem, prioriteres den som trenger dem mest og som vil tåle operasjonen der og da. 

Det dør folk i transplantasjonskø fordi det ikke er så stor tilgang på organer at man finner noe som passer til alle, mens det ennå er mulig å gjennomføre et så stort inngrep. 

Er en transplantasjon vellykket, noe det ikke finnes garantier for, kan det bety mange ekstra leveår med forbedret livskvalitet. De som trenger nye lunger, rekker ofte å oppleve stor bedring sammenliknet med tilstanden de var i på forhånd, dersom de kommer gjennom den første kritiske fasen.   

Skrevet
laban skrev (56 minutter siden):

Det er ingen magi i transplantasjon, organet må passe til pasienten. Det er meningsløst å gå gjennom en stor operasjon hvis den bare fører til komplikasjoner og frastøting. Ingen, uansett hvem de er, har noe å vinne på det. Organene er også for verdifulle til at man vil gi dem til noen som ikke kan 

Det må først finnes tilgjengelige organer - noe som ikke skjer hver dag - og så må det finnes en i køen som de passer for. Hvis det er flere som kan bruke dem, prioriteres den som trenger dem mest og som vil tåle operasjonen der og da. 

Det dør folk i transplantasjonskø fordi det ikke er så stor tilgang på organer at man finner noe som passer til alle, mens det ennå er mulig å gjennomføre et så stort inngrep. 

Er en transplantasjon vellykket, noe det ikke finnes garantier for, kan det bety mange ekstra leveår med forbedret livskvalitet. De som trenger nye lunger, rekker ofte å oppleve stor bedring sammenliknet med tilstanden de var i på forhånd, dersom de kommer gjennom den første kritiske fasen.   

Ja min farmor fikk 21 ekstra år etter lungetransplantasjon. Hun var første i Danmark som fikk det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...