Gå til innhold

Hva er det som gjør at du syntes noen er for tynne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får veldig ofte høre at jeg er tynn. Jeg får heldigvis ikke kommentarer på det lenger, men jeg skjønner det utifra kroppsspråk osv. Kusina mi var nødt til å kommentere på det da. 

Jeg var mye tynnere før og har lagt på meg mye. Nå er bmien min i hvertfall nesten normal. Har en bmi på 17,2. 

Jeg er så lei av dette. 

Anonymkode: dd8a7...67f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når noen er så tynne at de ser syke ut. Jeg kommenterer det selvsagt ikke.

Skrevet

Jeg kommenterer selvfølgelig ikke det, men jeg synes folk er for tynne når de ser usunne ut. Når man ser litt for mange knokler og annet maskineri rett under huden.

Skrevet
Lillemus skrev (Akkurat nå):

Når noen er så tynne at de ser syke ut. Jeg kommenterer det selvsagt ikke.

Jeg så ikke innlegget ditt før jeg postet mitt, men her tenker vi helt likt. Da må det være noe i det 🙂

Skrevet

Kommenterer aldri. 

Anonymkode: 89529...cea

Skrevet

Jeg kommenter aldri kroppen til noen trist kusinen din gjør dette. 

Skrevet

Jeg var tynn i tenårene. Jeg spiste nesten ikke. Ikke pga anoreksi, men fordi jeg er ekstremt kresen og likte ikke maten hjemme. På det verste hadde jeg bmi på under 18.

Så ble jeg satt på medisiner og fikk egne penger og gikk raskt opp i vekt. Nå er jeg feit. Men det skjedde gradvis og sakte. Med unntak av akkurat ved oppstart av medisinering, da la jeg på meg voldsomt.

Jeg fikk kommentarer både som undervektig og overvektig.

Anonymkode: 68f20...eeb

Skrevet

sjeldne jeg ser noen jeg syns er for tynne, men det har dukket opp en del på tik tok som veier sånn 20 kg, det blir litt lite for å si det sånn, men jeg kommenterer aldri

Skrevet

Jeg kommenterer ikke kroppene til folk men fikk kommentaren da jeg selv var tynn, var syk men ei sa "Ja det er trening trening trening det". Lå bare på sofaen, noen sa at jeg var for tynn og noen mente at nå var jeg fin. 

Skrevet

Jeg er enig med Grendel og Lillemus.

Selv fikk jeg ofte høre i yngre år at jeg var for tynn. Det var til og med ei som sa: Det er ikke noe pent å være så tynn som du er. (!) Jeg kunne ikke annet enn å si meg enig med henne, og forklarte at jeg hadde gått betydelig ned i vekt på grunn av sykdom og slet med å legge på meg. Jeg så selv at det ikke var pent. Hun ble litt paff, siden hun tok det for gitt at jeg var så tynn med vilje. Og det var tydelig at hun ikke mente noe slemt med utsagnet sitt, selv om det hørtes brutalt ut. Hun ville bare hjelpe meg med å se, i fall jeg var blind selv.

Andre kommenterte også at jeg var for tynn, men det gjorde meg ingenting å få slike kommentarer. Faktisk skjer det fortsatt at jeg får høre det, men nå er det i alle fall ikke sant. 

Jeg er selvsagt enig i at man bør la være å kommentere folks kropp og vekt, men samtidig er jeg ikke enig i at det er like taktløst å kommentere undervekt som overvekt. 

Skrevet

Meget sjelden jeg ser noen som er for tynn. Den nye "normalen" er overvektige folk. Det har blitt mange som nå synes normalvektig på nedre delen av skalaen er for tynn.

Skrevet
Fionys skrev (47 minutter siden):

Meget sjelden jeg ser noen som er for tynn. Den nye "normalen" er overvektige folk. Det har blitt mange som nå synes normalvektig på nedre delen av skalaen er for tynn.

Joda, men det er ikke det vi snakker om her. TS har gått opp til BMI 17.2.

Selv om overvekt er et større problem så er undervekt vel så farlig. Du kan ha BMI på 30 uten særlig økt risiko for å dø. Går man særlig under BMI 17 så går risikoen for å dø gjennom taket. (Kurven under går ikke så langt, men du ser hvilken vei den peker)

image.thumb.jpeg.7f84be511be187b17315370851c35a02.jpeg

Skrevet
Grendel skrev (21 minutter siden):

Joda, men det er ikke det vi snakker om her. TS har gått opp til BMI 17.2.

Selv om overvekt er et større problem så er undervekt vel så farlig. Du kan ha BMI på 30 uten særlig økt risiko for å dø. Går man særlig under BMI 17 så går risikoen for å dø gjennom taket. (Kurven under går ikke så langt, men du ser hvilken vei den peker)

image.thumb.jpeg.7f84be511be187b17315370851c35a02.jpeg

Vet godt hva det vil si å være undervektig. Har vært det meste parten av mitt liv og fikk ofte mange rare kommentarer, var ikke undervektig pga. av for lite mat og legene var aldri bekymret. Har ved et uhell etter en operasjon hatt en bmi på 15 som ikke var skummelt og ikke ønskelig. 

TS sier ingenting om hva årsaken til lav bmi er. Jeg har ikke nevnt noe om risikoen for lav eller høy bmi. Er det pga. sykdom så må man søke hjelp.

Uansett så synes jeg ikke det er greit å kommentere folks vekt eller utseende. Mange synes av en eller annen grunn det er mer greit å kommentere undervekt enn overvekt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg får veldig ofte høre at jeg er tynn. Jeg får heldigvis ikke kommentarer på det lenger, men jeg skjønner det utifra kroppsspråk osv. Kusina mi var nødt til å kommentere på det da. 

Jeg var mye tynnere før og har lagt på meg mye. Nå er bmien min i hvertfall nesten normal. Har en bmi på 17,2. 

Jeg er så lei av dette. 

Anonymkode: dd8a7...67f

Jeg forstår du er lei, du er heldig som er tynn. 

UtakknemligDiva
Skrevet

de får et drag i ansiktet og du ser at det er unaturlig. Sånn som Ariana Grande, hun mener selv hun bare har en naturlig tynn kroppsbygning, men når jeg ser det ansiktet så lyser det sykdom lang vei.

UtakknemligDiva
Skrevet

Jeg ler litt når folk klager over at de får kommenterer på at de er tynne. Husker ei som var tynn, med min diagnose har man gjerne god langtidshukommelse, mange har kanskje glemt det. Men hun skryter altså av at hun kan spise ubehrenset uten at noe synes. Litt senere kommenterte hun at det er vondt når folk skal kommentere at man er for tynn… nei, de vil bare joine offer klikken.

Ligger selv på bmi 17. Anstrenger meg ikke for det. Jeg har spurt gemini hvorfor jeg ikke trenger å tenke på hva jeg spiser, mens resten av familien må kutte ut et måltid om de spiser et kakestykke, velge mellom brus eller kake eller ta en lang løpetur om de velger begge. Det skyldes at min kropp ikke tar opp kaloriene på lik linje med de andre. Hvor kildene kommer fra vet jeg ikke, kan hende den hentet en løs påstand fra reddit. 

Jeg har også erfart at det er greit å kommentere undervekt. Det er ikke vondt å høre at jeg er for tynn, men det er litt provoserende at det er greit å kommentere det, mens hvis du så mye som kritiserer noe om å være overvektig så er du en mobber. Har til og med hatt en sjef som sa jeg måtte passe på å spise nok så buksene ikke faller av. 

Hva hadde skjedd om jeg sa til noen; «pass på å ikke spis for mye så buksene blir for trange».

UtakknemligDiva
Skrevet
Fionys skrev (6 timer siden):

Vet godt hva det vil si å være undervektig. Har vært det meste parten av mitt liv og fikk ofte mange rare kommentarer, var ikke undervektig pga. av for lite mat og legene var aldri bekymret. Har ved et uhell etter en operasjon hatt en bmi på 15 som ikke var skummelt og ikke ønskelig. 

TS sier ingenting om hva årsaken til lav bmi er. Jeg har ikke nevnt noe om risikoen for lav eller høy bmi. Er det pga. sykdom så må man søke hjelp.

Tar ikke opp kaloriene.

Fionys skrev (6 timer siden):

Uansett så synes jeg ikke det er greit å kommentere folks vekt eller utseende. Mange synes av en eller annen grunn det er mer greit å kommentere undervekt enn overvekt. 

På samme måte som folk må si «du var høy!». Har aldri hørt noen si «du var liten!» og jeg har en følelse av at man ville bli sett stygt på om man sa det. 

Skrevet
UtakknemligDiva skrev (6 timer siden):

På samme måte som folk må si «du var høy!». Har aldri hørt noen si «du var liten!» og jeg har en følelse av at man ville bli sett stygt på om man sa det. 

Jeg har opplevd det. Mange ganger fra barn, men det er bare morsomt. Litt annerledes var det da vi satt rundt bordet i et familieselskap (ikke min biologiske familie) og en kvinne plutselig så på meg og sa høyt:"Hvor høy er du egentlig?!" Hun har truffet meg i tilsvarende selskaper flere ganger i året over 15 år... Jeg ble så paff at jeg dessverre ikke klarte å svare noe sånt som "Og hvor tung er du?" 

AnonymBruker
Skrevet

Å komme med slike kommentarer er utrolig korttenkt og idiotisk, som om alle bestemmer selv hvordan de ser ut. Etter min erfaring er bestemødre verst, spesielt det med tynn. Så er det de som sliter med å kontrollere egen vekt, de kommenterer for å forsvare seg selv. Folk bør få være som de er, og ønsker de å forsøke å endre på noe, så la de holde på uten å kommentere opp eller ned. Vi er mange som ønsker ta vare på oss selv, enten vi ønsker å gå opp eller ned i vekt. Ingen har noe med å blande seg inn i dette. 

Anonymkode: ce33a...22d

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...