Gå til innhold

Mer hundeprat - Afghansk Mynde

Anbefalte innlegg

Har du kjennskap til denne rasen? Jeg er nemlig blitt sjarmert i senk av en afghaner-valp, og min faste bestemmelse om aldri å kjøpe hund har liksom begynt å slå sprekker... :o)

Har lest det som står på NKKs sider og litt i rasebøker, så jeg tenker mest på personlige erfaringer i henhold til gemytt, stell, dressur ol.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/50250-mer-hundeprat-afghansk-mynde/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal ikke si det for sikkert, men hundefolk jeg kjenner karakteriserer Afghaneren som litt "dum" :0)

Ganske så egenrådig også, og den langhårete krever masse pelsstell.

Men er elskelig og knytter seg tett til den som steller og stuller, vennlig innstilt til det meste og glad i å løpe. FORT! :0) Alikevel er det ikke et must å la den løpe i timesvis hver dag, den er glad i komfort og trives godt med å ligge til pynt i en sofa :0D

Etter det jeg vet.

Gjest Jurora

Afghanske Mynde er vakre hunder. De er elegante, spesielt i det rette miljøet.

Hva gemytt angår så er de ikke hva jeg vil kalle utpregede selskapshunder da de er en smule reserverte ovenfor fremmede. De har stort vaktinnstinkt, i forhold til andre mynder, men som mynder generelt har de den noe skeptiske holdningen til fremmede folk.

Det er ikke noe dressurhund. Den kan læres meget, men det kreves desto mer av deg som eier. En rikelig mengde tolmodighet, og litt til.

Rasen har stort jaktinnstinkt, og er ikke like godt egnet til å la gå løs dersom du ikke har innkallingen skikkelig i boks.

Den krever sitt av pelsstell for å holdes pen.

Jeg trives godt med rasen, jeg, men så er jeg sær og litt sta da,og skeptisk til fremmede.

Dersom du seriøst vurderer en Afghaner,velg den utfra andre ting enn kun utseende.Det er en hund som krever mye mosjon,og som krever den rette eier.Har du små barn og ser for deg en familiekosehund,ikke velg Afghaneren.

Ellers må du ta kontakt med raseklubben.De kan fortelle deg om positive og negative sider ved rasen.Det gjelder kjøp av hunder uansett at man skal kontakte klubbene for info.

Bare tenk deg godt om.Afghaner er ingen hund man skaffer seg og så omplasserer om man ikek får den til.De har en myndes følsomhet på slik.

Jeg skal ikke si det for sikkert, men hundefolk jeg kjenner karakteriserer Afghaneren som litt "dum" :0)

Ganske så egenrådig også, og den langhårete krever masse pelsstell.

Men er elskelig og knytter seg tett til den som steller og stuller, vennlig innstilt til det meste og glad i å løpe. FORT! :0) Alikevel er det ikke et must å la den løpe i timesvis hver dag, den er glad i komfort og trives godt med å ligge til pynt i en sofa :0D

Etter det jeg vet.

Å nei da, den er ikke dum! Den gidder bare ikke å høre etter :o)

he,he.... "Jeg skal ALDRI ha hund." Det har jeg sagt hele tiden ,og så dukker det opp verdens søteste tispe på kennelen ,og hun skal omplasseres. Så ramser jeg opp for meg selv ,alle de gode grunnene til at jeg ikke kan ha henne.

Se for deg MEG i stedet for Donald Duck. På den ene skulderen har jeg engelen ,på den andre har jeg djevelen ,og slik krangler de med meg inni hue mitt:

Engel: Du vet jo at den typen hund trenger masse mosjon ,og DU er ikke glad i gå tur.

Djevel: Men du kan jo SYKLE vettu ! Og ungene er også så store at de kan bidra med turer nå.

Engel:Husk at hun har drept en sau nå da,og at det er derfor hun er omplassert.

Djevel: Dumma ! Du skal jo ha henne i bånd !!!

Engel: Og hvor skulle hun liksom være når du er på campingvogna eller hytta ?

Djevel: haha , Da har hun fått tilbud om å stå på kennelen såh !!!

Engel: Du kan ikke ha en slik hund ,du som har tre katter !!

Djevel: Kattene er stort sett ute HELE tiden. Og de vil jo bli holdt øye med innendørs. Slutt å LAGE problemer !!!

Osv ,osv...... *sukk* Blir snart shizofren jeg !!! Men lykke til med mynden hvis du kjøper den :-)))

Annonse

http://www.nkk.no ==> rasestandarder ==> gruppe 10, Mynder ==> Afghansk mynde

Her finner du hvertfall rasestandarden. Etter min mening er det sære hunder som passer en sær eier ;-)

Og om den er dum eller bare ikke gidder å høre etter: i mitt hus vil jeg ikke ha denslags! Anbefaler fortsatt brun Labrador jeg :-)))

he,he.... "Jeg skal ALDRI ha hund." Det har jeg sagt hele tiden ,og så dukker det opp verdens søteste tispe på kennelen ,og hun skal omplasseres. Så ramser jeg opp for meg selv ,alle de gode grunnene til at jeg ikke kan ha henne.

Se for deg MEG i stedet for Donald Duck. På den ene skulderen har jeg engelen ,på den andre har jeg djevelen ,og slik krangler de med meg inni hue mitt:

Engel: Du vet jo at den typen hund trenger masse mosjon ,og DU er ikke glad i gå tur.

Djevel: Men du kan jo SYKLE vettu ! Og ungene er også så store at de kan bidra med turer nå.

Engel:Husk at hun har drept en sau nå da,og at det er derfor hun er omplassert.

Djevel: Dumma ! Du skal jo ha henne i bånd !!!

Engel: Og hvor skulle hun liksom være når du er på campingvogna eller hytta ?

Djevel: haha , Da har hun fått tilbud om å stå på kennelen såh !!!

Engel: Du kan ikke ha en slik hund ,du som har tre katter !!

Djevel: Kattene er stort sett ute HELE tiden. Og de vil jo bli holdt øye med innendørs. Slutt å LAGE problemer !!!

Osv ,osv...... *sukk* Blir snart shizofren jeg !!! Men lykke til med mynden hvis du kjøper den :-)))

Blir nok ikke noen hund med det første, har en pus med sosial angst...

Lykke til du også! :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...