Gå til innhold

Tenkt scenario; ville du gått for den unge, nyutdannede psykologen med helt oppdatert kunnskap eller den "eldre" erfarne psykologen/psykiateren?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle litt eldre enn meg.

Anonymkode: 98feb...981

Jeg har kommet i en alder hvor jeg som regel er eldre enn legene jeg møter, så sånne "krav" kan jeg ikke stille lenger 😅 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vendi skrev (8 minutter siden):

Jeg har kommet i en alder hvor jeg som regel er eldre enn legene jeg møter, så sånne "krav" kan jeg ikke stille lenger 😅 

Jeg er straks der jeg også😅men har funnet en behandler som er 6 år eldre enn meg🫣

Skrevet
nachnoo skrev (På 14.7.2026 den 21.29):

Definitivt den eldre. 

Forutsatt at en eldre og erfaren behandler holder seg oppdatert. Jeg mener å ha lest at det er ordninger som sørger for at psykologer må holde seg oppdatert ved jevne mellomrom, for å kunne beholde autorisasjonen. Om det eksisterte f.eks. for ca. 25 år siden, vet jeg ikke.

I gamledager under en langvarig innleggelse gikk jeg til en psykiater i 70-årene. Dyktig, ja, men jeg merket stor forskjell på forståelsen og måten behandlingen ble lagt opp på da jeg ble overført til en 35-40 år yngre kollega.

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (34 minutter siden):

Forutsatt at en eldre og erfaren behandler holder seg oppdatert. Jeg mener å ha lest at det er ordninger som sørger for at psykologer må holde seg oppdatert ved jevne mellomrom, for å kunne beholde autorisasjonen. Om det eksisterte f.eks. for ca. 25 år siden, vet jeg ikke.

I gamledager under en langvarig innleggelse gikk jeg til en psykiater i 70-årene. Dyktig, ja, men jeg merket stor forskjell på forståelsen og måten behandlingen ble lagt opp på da jeg ble overført til en 35-40 år yngre kollega.

Jeg gikk et par timer til privat psykiater i 70-årene. Han snakket ned DPS og behandlingen der. Da avbrøt jeg kontakten med han.

Skrevet

Når jeg svarte, tok jeg utgangspunkt i spørsmålet i overskriften. Der står det nyutdannet, og da tenker jeg en som kommer rett fra universitetet. Beklager å si det, men det er i spesialiseringen man lærer psykoterapi. Hadde spørsmålet vært eldre vs en nyutdannet psykiater eller psykologspesialist, ville jeg absolutt ikke vært så bastant i svaret.

Skrevet
nachnoo skrev (På 14.7.2026 den 22.37):

Nei, ikke alle problemer. men for de fleste problemer er det en stor fordel.

Du er vel kanskje unntaket, men er ikke risikoen stor for å få en psykodynamiker med divan hvis man velger en eldre psykolog?

Akkurat for psykolog tror jeg at jeg hadde valgt en yngre. 

Skrevet
ISW skrev (7 minutter siden):

Du er vel kanskje unntaket, men er ikke risikoen stor for å få en psykodynamiker med divan hvis man velger en eldre psykolog?

Akkurat for psykolog tror jeg at jeg hadde valgt en yngre. 

Jo, risikoen er stor.

Og enig - en yngre. Men ikke en nyutdannet rett fra universitetet.

I 1994 leste jeg en god artikkel av en av de store i norsk psykiatri. Et av de viktigste punktene i starten av en psykoterapiutdanning, var å fjerne alle de antiterapeutiske intervensjonene til de nyutdannede. Først når terapien inne holdt flere terapeutiske enn antiterapeutiske intervensjoner ville den være til nytte for pasienten.

Eller innen ditt fag: Først når inntektene er større enn utgiftene går bedriften med overskudd 🙂

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (2 timer siden):

Jo, risikoen er stor.

I 1994 leste jeg en god artikkel av en av de store i norsk psykiatri. Et av de viktigste punktene i starten av en psykoterapiutdanning, var å fjerne alle de antiterapeutiske intervensjonene til de nyutdannede. Først når terapien inne holdt flere terapeutiske enn antiterapeutiske intervensjoner ville den være til nytte for pasienten.

Eller innen ditt fag: Først når inntektene er større enn utgiftene går bedriften med overskudd 🙂

Hva betyr antiterapeutiske intervensjoner? Når noen sier psykoterapi sikter de til psykodynamisk terapi da? 

Skrevet (endret)
nachnoo skrev (3 timer siden):

Jo, risikoen er stor.

Bare fullstendig off topic egentlig, men ville vært nyttig å få svar på:

Jeg har gått til en meget dyktig (selv om hun er tidlig i 60-årene 😊 og forsåvidt visste hvem du var) privatpraktiserende metakognitiv terapeut (psykolog) siden jeg fikk angst igjen i februar. Jeg har fått god hjelp med angsten for angsten, men de siste par timene har hun villet se litt mer på livet mitt, forholdet mitt og relasjonene til familie. Det er jo ikke typisk metakognitiv terapi - ville du investert noen timer i det (ca 10.000 kroner) eller er det lite vits i? 

Endret av ISW
Skrevet
ISW skrev (6 minutter siden):

Bare fullstendig off topic egentlig, men ville vært nyttig å få svar på:

Jeg har gått til en meget dyktig (selv om hun er tidlig i 60-årene 😊 og forsåvidt visste hvem du var) privatpraktiserende metakognitiv terapeut (psykolog) siden jeg fikk angst igjen i februar. Jeg har fått god hjelp med angsten for angsten, men de siste par timene har hun villet se litt mer på livet mitt, forholdet mitt og relasjonene til familie. Det er jo ikke typisk metakognitiv terapi - ville du investert noen timer i det (ca 10.000 kroner) eller er det lite vits i? 

Hvis du har de pengene: Ja.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.7.2026 den 12.09):

Har hatt begge deler og de eldre hadde ett gammeldags synspunkt med at medisiner var den eneste løsningen og ville ikke se på andre hjelpemidler eller diagnoser.

Dette har nok mer med ideologi enn fagkunnskap å gjøre, uavhengig av alder.

FjellOgDalar
Skrevet

Jeg har blandede erfaringer her. Har vært borti godt voksne som har grodd fast i gamle tradisjoner og holdninger. De har framstått som lite interessert i å ta nye perspektiver, oppdatere seg, lytte og ta til seg det man sier. På den andre siden har jeg opplevd helt ferske som har overrasket meg positivt. 

Samtidig vil jeg nok si at jeg gjennomgående har foretrukket de som har en viss livserfaring i  tillegg til å ha jobbet i faget en stund.   

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (23 minutter siden):

Hvis du har de pengene: Ja.

Jeg har hørt om en overlege på en DPS som "ikke tror på" kognitiv terapi (versus pdykodynsmisk). Får man ikke jobbet grundigst og best med psykodynamisk terapi? Kognitiv terapi skraper kun på overflaten?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har hørt om en overlege på en DPS som "ikke tror på" kognitiv terapi (versus pdykodynsmisk). Får man ikke jobbet grundigst og best med psykodynamisk terapi? Kognitiv terapi skraper kun på overflaten?

Dette er bare gammel ideologi. Forsking ser på effekt, og effekten er bedre av kognitiv selv med mindre ressursinnsats. I en presset offentlig psykiatri er det en fordel om pasienten kan nå målet på 10 timer i stedet for 30 timer.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Dette er bare gammel ideologi. Forsking ser på effekt, og effekten er bedre av kognitiv selv med mindre ressursinnsats. I en presset offentlig psykiatri er det en fordel om pasienten kan nå målet på 10 timer i stedet for 30 timer.

Hvilken terapitype foretrekker du selv?

Anonymkode: f63d5...fed

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (3 minutter siden):

Det er vel slik at terapeuten må/vil jobbe med den terapiformen den er komfortabel med og har mest tro på for å få et interessant og spennende yrkeskarriere. 

Jeg gikk også til en privat psykiater; 70 +. Han sa til meg at DPS ofte setter diagnosen behandlingsresistent depresjon og unnvikende pf for å unnslippe videre ansvar. Er det noe i det? Jeg er litt "prippen " så jeg satt ikke pris på at han sa det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilken terapitype foretrekker du selv?

Man kommer ikke utenom å gjøre en individuell vurdering for hver pasient. I utgangspunktet har jeg størst tro på metakognitiv terapi ved de fleste angstlidelser. Ved rene forbier er eksponeringsterapi mest effektiv.

Generelt holder jeg meg til anerkjente, internasjonale behandlingsveiledere basert på behandlingsforskning. I den grad jeg har en ideologi, er det behandling basert på EBP (evidence-based practice) - a systematic approach to decision-making that integrates the best available scientific research, professional expertise, and the unique values and circumstances of the patient or client

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Man kommer ikke utenom å gjøre en individuell vurdering for hver pasient. I utgangspunktet har jeg størst tro på metakognitiv terapi ved de fleste angstlidelser. Ved rene forbier er eksponeringsterapi mest effektiv.

Generelt holder jeg meg til anerkjente, internasjonale behandlingsveiledere basert på behandlingsforskning. I den grad jeg har en ideologi, er det behandling basert på EBP (evidence-based practice) - a systematic approach to decision-making that integrates the best available scientific research, professional expertise, and the unique values and circumstances of the patient or client

Hva med personlighetsforstyrrelser? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han sa til meg at DPS ofte setter diagnosen behandlingsresistent depresjon og unnvikende pf for å unnslippe videre ansvar.

Uten at jeg kan bevise det, er det dessverre mitt klare inntrykk at DPS-er i dag er svært opptatt av å finne argumenter for å kunne avslå søknader evt avslutte behandlinger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva med personlighetsforstyrrelser? 

Også for de ulike pf finnes det anbefalte behandlngsformer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...