Gå til innhold

Hvordan skal jeg si det til onkelen min?

Anbefalte innlegg

Gjest vil ikke ha besøk

Nå, kvart over 11 ringer telefonen. Jeg hadde tilfeldigvis ikke lagt meg, og lurer så klart på hvem som ringer så sent.

Når jeg hører det er min skilte onkel som har bodd hjemme hos min bestemor i snart 20 år, så blir jeg jo litt bekymret for at noe har skjedd med henne.

Heldigvis var det ikke det. Han skulle på Oslo besøk til uka og lurte på om han kunne overnatte hos oss.

Sist gang han overnattet hos oss ringte han til lunsj en fredag og annonserte at han kom samme ettermiddag for å overnatte i helgen. Da ble jeg så forfjamset at jeg sa ja, selv om jeg syntes det var lovlig sent å gi beskjed. Men som om ikke det er nok, så overnatter han hos oss fordi han ikke har råd til å bo på hotell, og det er ikke snakk om å gi oss en liten blomsterkvast til takk... Tvert om så legger han ut om hvor mye penger han sparer på å sitte på med folk inn til Oslo og å slippe å bruke penger på hotell.

Men her kommer det som tok kaka og som fikk mannen min til å nekte å ha ham på besøk en gang til:

Søndag morgen da vi våknet hørte vi at han fikk på badet som ligger vegg-i-vegg med vårt rom. Vi hørte at han åpnet og lukket skapdører og funderte litt på hva han skulle i skapene våre å gjøre, men det kunne jo være han så etter en Q-tips så vi tenkte ikke mer over det. Men etter at han hadde reist (han reiste tidlig) så merket mannen min at han faktisk hadde brukt barbersakene hans! Og han ble skikkelig forbanna og kasta børsta i søpla... Og mannen min sa at det var siste gang han fikk overnatte hos oss.

Jeg hadde jo ikke hatt hjerte til å si rett til ham at vi aldri øsnker å ha ham på besøk igjen, (har heller ikke fortalt det til min mor eller bestemor, for de ville sikkert blitt så flaue på hans vegne), men nå ble jeg jo litt perpleks når han ringte for å komme inn igjen.

Klarte heldigvis å nøle og si at jeg måtte snakke med mannen min som har lagt seg, og at jeg hadde fryktelig mye å gjøre for tiden og at det ikke passet spesielt godt. Han tok ikke hintet men ringer vel igjen i morgen før å høre hvordan det blir...

Jeg må jo si til ham når jeg har fått snakket med mannen min at det ikke passer, men jeg får jo dårlig samvittighet også da. Det er så vanskelig å si ting rett ut, spesielt en sånn ting.

Hva ville dere ha gjort i min situasjon?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/50365-hvordan-skal-jeg-si-det-til-onkelen-min/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har 2 alternativer:

1. Fortell sannheten.

2. En nødløgn. Fortell at mannen din f.eks. allerede har invitert andre til middag eller lignende, med overnatting. Venner utenby's fra - som du hadde glemt skulle være denne helgen... eller noe helt annet.

Jeg ville ikke ønsket å ha denne personen boende hos meg igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...