Gå til innhold

jogging


Gjest tjomsern

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at man må jogge i minimum 30 min. for å starte fettforbrenningen.

Jeg greier ikke jogge mere enn 30 min. med litt gå pauser, da er jeg helt tom.Da er det ingen vits for meg å jogge, hvis jeg ikke forbrenner fett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres kanskje ut som om du ville ha vel så god effekt forbrenningsmessig ved rask, energisk gange! Dermed ville du holde ut lenger, og den totale "outputen" evt. øke tilsvarende.

Dersom du er overvektig (gjetter bare, pga. nicket..) er det dessuten snillere for kroppen (spes. knær) å gå enn å jogge. Sykling kan også være et alternativ, men jfr. egen erfaring er det lettere å henfalle til turtempo på en sykkel.. Svømming er dessuten god trening!

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hvis du ikke greier mer enn 30 minutter og er tom, har du satt igang maksimal fettforbrenning og vel så det. 30 minutter er ikke relevant. Det er graden av din innsats som er avgjørende. Du kan brenne mer fett av å spurte 3-4 minutter (til du er utslitt), enn av å jogge lett 2-3 kilometer og stanse uten å være sliten.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke greier mer enn 30 minutter og er tom, har du satt igang maksimal fettforbrenning og vel så det. 30 minutter er ikke relevant. Det er graden av din innsats som er avgjørende. Du kan brenne mer fett av å spurte 3-4 minutter (til du er utslitt), enn av å jogge lett 2-3 kilometer og stanse uten å være sliten.

Vennlig hilsen

Nå blir det et regnestykke på sammenligningen til JGO, og jeg tror ikke man bruker 10 ganger så mye energi på å spurte 3-4 minutter i forhold til å jogge rolig i 30 minutter.

30 minutters-ideen stammer fra forsøk fra 80-tallet, men forsøket viste bare at andelen av forbrenningen var høyest etter 30 minutter. Den sa ikke noe om mengden som ble forbrent. 60%fett av 100 er 60, men 40% fett av 200 er 80. Dermed kan man ikke si at man forbrenner mer fett etter slike forsøk. Dessverre ble det tatt for mange forhastede slutninger ut fra disse forsøkene, noe som henger igjen nesten overalt.

-----------------------------

Når glykogen-tanken er tom (1-1,5 timer hard intensitet) vil man uansett måtte benytte et annet drivstoff. Det som er synd er at man ikke kan drive på samme nivå med det andre drivstoffet. Dermed opplever man at tempo går dramatisk ned når man fullstendig møter veggen og går tom. Da er det fettforbrenning for alle penga, men ikke særlig artig å holde på.

Maraton passerer denne grensen slik at man ofte opplever kjempesprekker siste mila.

-----------------

ULTRA-maraton og andre lange konkurranser fører til helt annen energibruk, slik at gode 30 km løpere på ski ofte ikke har en sjanse i Vasaloppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Høres kanskje ut som om du ville ha vel så god effekt forbrenningsmessig ved rask, energisk gange! Dermed ville du holde ut lenger, og den totale "outputen" evt. øke tilsvarende.

Dersom du er overvektig (gjetter bare, pga. nicket..) er det dessuten snillere for kroppen (spes. knær) å gå enn å jogge. Sykling kan også være et alternativ, men jfr. egen erfaring er det lettere å henfalle til turtempo på en sykkel.. Svømming er dessuten god trening!

;-)

Hei, birdie!

Har du en epostaddresse jeg kan nå deg på?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...