Gå til innhold

"Alle" snakker om at det kastes diagnoser ut i hytt og pinevær

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det stemmer. Du kan gjerne lett "lure" noen ved at du er så velartikulert, reflektert og samtidig strever du (som du selv beskriver) slik med det sosiale. Klarer du å sette ord på hva eksakt som er utfordrende ved det sosiale? Jeg har unnvikende pf, så jeg trekker meg dessverre lett når det blir for nært. 

Anonymkode: 8b333...fe9

Ja, jeg er trygg på nett. Jeg strever med small talk så samtalen stopper opp. Liker ikke å ha så mye øyekontakt, blir fort sliten. Da svir det i hjernen min. 

Åja. Jeg ønsker at relasjonene skal være nære. Overfladiske vennskap gir meg ikke noe særlig. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg er trygg på nett. Jeg strever med small talk så samtalen stopper opp. Liker ikke å ha så mye øyekontakt, blir fort sliten. Da svir det i hjernen min. 

Åja. Jeg ønsker at relasjonene skal være nære. Overfladiske vennskap gir meg ikke noe særlig. 

Jeg vil også ha (og har) nære vennskap. Det er godt og på en måte skremmende da jeg strever med å slippe mennesker helt inn. Må du ha så mye small-talk? Heller prate om tema dere interesserer dere for/relasjonen?

AnonymBruker
Skrevet

Det er utrolig mange netteksperter på diagnoser. Særlig ADHD. 

Anonymkode: 31244...028

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg vil også ha (og har) nære vennskap. Det er godt og på en måte skremmende da jeg strever med å slippe mennesker helt inn. Må du ha så mye small-talk? Heller prate om tema dere interesserer dere for/relasjonen?

Må jo prate om litt variertr ting..

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (24 minutter siden):

Må jo prate om litt variertr ting..

Joda, det er sant. Kan jeg spørre om hvor det stokker seg til med ordene? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Joda, det er sant. Kan jeg spørre om hvor det stokker seg til med ordene? 

Hva mener du?

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (19 minutter siden):

Hva mener du?

Jeg mente spesifikt hva som er vanskelig med small-talk? At du ikke vet hva du skal si etc?

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg mente spesifikt hva som er vanskelig med small-talk? At du ikke vet hva du skal si etc?

Ja kommer ikke på noe å snakke om. 

Skrevet
nachnoo skrev (2 timer siden):

Først på 1990-tallet ble vi klar over seksuelt misbruk av barn. Plutselig hadde "Gud og hverkvinne" vært utsatt for incest. Hadde ikke dette skjedd tidligere?  Først på 2000-tallet ble BP2 beskrevet. Plutselig hadde G&H BP2. Var det en nyoppstått sykdom, eller fantes den tidligere også.

Da jeg studerte, lærte vi at ADHD (MBD) var en sykdom som kunne kalenderen. Når personen fylte 18 år, forsvant den. Det var den korrekte læren i hele den medisinske verden. Inntil en kvinnelig, norsk nevrolog begynte å hevde at hun så sykdommen hos voksne også. Etter hvert ble det anerkjent at også voksne kunne ha sykdommen. Hadde ingen voksne hatt den tidligere.

Det har lenge vært fokusert på H i ADHD - hyperaktivitet. Men vi har nå blitt klar over at svært mange, særlig kvinner, ikke har hyperaktivitet, men de lider svært under sin ADD. Og det er disse som nå bidrar til at flere får diagnosen (og det forbedrer deres livskvalitet i stor grad).

En ting som gjør meg forbannet, er at det virker som at enhver føler seg kompetent til å ha en mening om ADHD og skrive om det på nett selv om vedkommende ikke har lest en eneste faglig artikkel om sykdommen.

Adhd har vel også vært underdiagnostisert i følge Kristin Leer, som er psykolog eller psykiater om jeg ikke husker feil. Men har også inntrykk av at enkelte får diagnosen der det åpenbart er andre ting som burde vært sjekket først men det blir bare spekulasjoner fra min side. Fikk selv diagnose i en alder av over 30 selv om symptomer hadde vært dokumentert lenge men fikk høre at jeg bare var sånn og da kunne man ikke medisinere det. Er vell litt det som er greia med ADHD, man bare er sånn/født sånn så bruker man medisiner pga symptomene.

Har lest tidligere at du omtaler ADHD som sykdom og det er jeg egentlig enig i siden man faktisk behandler det med medisiner, men fleste virker å si at det er en tilstand. Hva er egentlig forskjellen?

Drømmeautomat
Skrevet
nachnoo skrev (2 timer siden):

En ting som gjør meg forbannet, er at det virker som at enhver føler seg kompetent til å ha en mening om ADHD og skrive om det på nett selv om vedkommende ikke har lest en eneste faglig artikkel om sykdommen.

ADHD står i særstilling fordi det er en av de få psykiatriske diagnosene folk gjerne vil ha, hvilket jeg tror skyldes at:

1. Diagnosen ikke har det samme stigmaet som andre psykiatriske diagnoser som schizofreni. Tvert imot assosieres diagnosen gjerne med kreativitet og handlekraft.

2. Medisinene som gis for diagnosen er noe de aller fleste ville likt å bruke og følt seg mer produktive av, uavhenging av diagnose. (Ja, jeg har prøvd dem selv.)

Vi lever i ei tid hvor vi alle er distraherbare og ville blitt mer produktive og følt oss bedre på lave doser amfetamin.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og hvorfor har plutselig gud og hvermann ADHD nå?

Jeg er en av disse som har fått ADHD diagnosen nylig. Ikke fordi jeg ikke alltid har hatt den, men fordi kunnskap rundt ADHD blant unge jenter og kvinner har vært forferdelig lav. Først når jeg fant psykologer, psykiatere og andre terapeuter som snakket om ADHD blant kvinner på tiktok begynte jeg å undersøke selv. Jeg har lest gjennom flere bøker, sett flere foredrag og likheten blant de alle er at de beskriver barndommen min til detaljer. Alle tingene jeg fikk forklart som at jeg var lat, gadd ikke, bare surret og rotet bort tiden min var ting som tikket boks etter boks i tegne på ADHD blant unge jenter. Men når jeg vokste opp var ADHD kun for meget utagerende og hyperaktive gutter, selv om de fleste ble puttet i spesialklasser for "problembarn" den gangen også. Ikke sjokkerende har de fleste av disse fått barn som har fått diagnosen og dermed også fått den selv. 

Jeg har vært igjennom mye terapi når det gjelder depresjon og dystymi, og jeg plukker opp kursene på null komma niks, og jeg skjønner systemet og praktiserer det langt fortere enn andre, men ingen effekt. Begynte på ADHD medisiner i fjor og ikke overraskende har mange av de depressive symptomene forsvunnet ganske raskt etter oppstart av disse. Noe ikke engang utallige anti depressiv og andre medisiner har hjulpet på. 

Man må heller ikke glemme at mye av forskningen som blir gjort er hovedsakelig på mannlige eksempler, og har basert seg på hvordan menn opplever noe. Det er først i senere tid at man har tenkt at kanskje kvinner opplever noe annerledes og det har utviklet seg voldsomt når det gjelder medisinbruk, symptomer og annet. Enda er f.eks sikkerhetsfunksjoner i biler hovedsakelig rettet mot menn. Både setebelter, plassering av airbager o.l. er myntet på hvite menn og de er også de som oftest kommer best ut av bilulykker. 

Anonymkode: 56278...380

Skrevet
Drømmeautomat skrev (38 minutter siden):

ADHD står i særstilling fordi det er en av de få psykiatriske diagnosene folk gjerne vil ha, hvilket jeg tror skyldes at:

1. Diagnosen ikke har det samme stigmaet som andre psykiatriske diagnoser som schizofreni. Tvert imot assosieres diagnosen gjerne med kreativitet og handlekraft.

2. Medisinene som gis for diagnosen er noe de aller fleste ville likt å bruke og følt seg mer produktive av, uavhenging av diagnose. (Ja, jeg har prøvd dem selv.)

Vi lever i ei tid hvor vi alle er distraherbare og ville blitt mer produktive og følt oss bedre på lave doser amfetamin.

Med all teknologien vi har mtp telefon som alltid er med oss så har vi kanskje blitt veldig lett å distrahere som også kan være med på å gi symptomer sånn sett. Det er vel også kjent at man kan få dopamin osv gjennom scrolling etc og personlig tror jeg vi kommer til å bli ødelagt av den slags på sikt.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Problemet er at så mange ikke gidder å jobbe og vil være på Nav.

Nei, problemet er at arbeidsplassene primært har blitt "sosiale arenaer" istedenfor steder der det skapes verdier. Da må de som ønsker å skape verdier defineres som syke for at samfunnsløgnen skal kunne opprettholdes.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (12 minutter siden):

Nei, problemet er at arbeidsplassene primært har blitt "sosiale arenaer" istedenfor steder der det skapes verdier. Da må de som ønsker å skape verdier defineres som syke for at samfunnsløgnen skal kunne opprettholdes.

Hva mener du er "Samfunnsløgnen"?

Anonymkode: f3ccf...602

Worrisome_plenty
Skrevet

Schizofreni er ikke noe populært. Ingen kjendiser som står frem å forteller om hvordan alt falt på plass når man fikk den diagnosen. Tror ikke det er økning heller.

Bipolar 2 og ADHD virker det som det er mye snakk om. Og ikke noe skam å stå frem med heller.

Nå er jeg fullstendig klar over grunnen til at ikke fler står frem med schizofreni. Det er få kjendiser som har det, det ligger i sykdommens natur å ikke være kjendis.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Psykiske sykdommer som i feks?

Jeg skjønner at du vil ha meg til å stemple konkrete psykiske diagnoser som "tullediagnoser", men det er ikke det jeg mener. Jeg tror fullt og fast på at alle diagnoser er reelle diagnoser, jeg tror bare det er flere som får disse diagnosene, enn de som rent faktisk har dem.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva mener du er "Samfunnsløgnen"?

Samfunnsløgnen er alle premissene som må være tilstede for at det å konsumere for konsumets skyld skal kunne kalles bærekraftig og samfunnsnyttig. Da må "sosiale hensyn" gå foran fakta, vitenskap og kritisk tenkning, og de som representerer sistnevnte må defineres som syke.

AnonymBruker
Skrevet
Lady HM skrev (41 minutter siden):

Jeg skjønner at du vil ha meg til å stemple konkrete psykiske diagnoser som "tullediagnoser", men det er ikke det jeg mener. Jeg tror fullt og fast på at alle diagnoser er reelle diagnoser, jeg tror bare det er flere som får disse diagnosene, enn de som rent faktisk har dem.

Hva kommer det av, tenker du?

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hva kommer det av, tenker du?

Det svarte jeg vel på første gangen jeg skrev i denne tråden. Vi tåler mindre, og alt skal sykeliggjøres!

AnonymBruker
Skrevet
Lady HM skrev (16 minutter siden):

Det svarte jeg vel på første gangen jeg skrev i denne tråden. Vi tåler mindre, og alt skal sykeliggjøres!

Sorry, leste ikke grundig nok. Men feks bp2-diagnosen. Er det sykeliggjøring og ikke reelle symptomer?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...