Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal I bryllup på lørdag. Det er på den andre siden av landet så vi har en lang kjøretur foran oss.

Jeg er for tiden sengeliggende. Det vil si at jeg må bruke av krefter jeg ikke har.

Er det innafor å bare delta på deler av dagen? Jeg er usikker, men det er mulig jeg kan klare å delta på alt. Men da kommer jeg til å bli skamdårlig I etterkant.

Hvis jeg ikke skal delta på alt. Hva er viktigst å få med seg? Vielse? Middag? Fest? 

Jeg synes i utgangspunktet at om du er invitert i bryllup så deltar du uansett. Men akkurat nå er jeg veldig redusert så jeg gruer meg veldig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fru2020 skrev (1 minutt siden):

Vi skal I bryllup på lørdag. Det er på den andre siden av landet så vi har en lang kjøretur foran oss.

Jeg er for tiden sengeliggende. Det vil si at jeg må bruke av krefter jeg ikke har.

Er det innafor å bare delta på deler av dagen? Jeg er usikker, men det er mulig jeg kan klare å delta på alt. Men da kommer jeg til å bli skamdårlig I etterkant.

Hvis jeg ikke skal delta på alt. Hva er viktigst å få med seg? Vielse? Middag? Fest? 

Jeg synes i utgangspunktet at om du er invitert i bryllup så deltar du uansett. Men akkurat nå er jeg veldig redusert så jeg gruer meg veldig.

Ja, det er helt innenfor🙂jeg tenker vielsen og middagen er fint og delta på🙂

Skrevet (endret)

Jeg ville ha prioritert vielsen, og så delta f.eks en time av middagen hvis du er sliten da. Det beste hadde jo vært om du kunne hatt et rom i samme bygg som middagen er, der du kunne ha trukket deg tilbake og hvilt litt. Ville ha droppet festen.

Endret av påskelilje
Skrevet

Er innafor å måtte redusere deltakelsen. Jeg ville prioritert middagen siden det er bestilt mat og satt av plass til deg. 

Anonymkode: 5f2d5...e0c

Skrevet

Jeg synes ikke du skal presse deg for enhver pris for å gå.

Min mor har langt fremskreden MS. Da vi giftet oss så var hun med i vielsen og middagen og så var det noen som kjørte henne hjem. Jeg var bare glad hun klarte begge deler, det var ikke gitt.

Skrevet
Fru2020 skrev (9 timer siden):

Her er jeg enig i de som sier vielsen og det du klarer av middagen. Festen er underordnet.

Nicklusheletida
Skrevet

Som brud ville jeg ha lagt mer merke til hvem som manglet under middagen enn hvem som manglet i kirka. 

Skrevet (endret)

Vielsen, hvis du selv har lyst til å se den. Jeg tror ikke det betyr så mye fra eller til for brudeparet hvem som er der da, det blir helt sikkert mange nok.

Deretter - eller bare - så mye av middagen du orker. Det er kanskje på den delen det betyr mest for partneren din at du deltar også?

Endret av laban
Skrevet (endret)

Ville prioritert middagen, kanskje vielsen om du orker men det er ikke et must for det er nok av andre folk der. Jeg var i en middag en gang men måtte bare gå å legge meg i hytten og fikk ikke smakt på noe, det viktigste er at du gjør det du klarer. 

Endret av stjernestøv
Skrevet

Takk for svar❤️

Jeg kjenner knapt brudeparet så det er ikke viktig for meg å se vielsen. Men det er jo liksom det som er selve bryllupet.

Hvis jeg blir vekke fra middagen så står jo stolen min med navnet mitt der. Og så blir kjæresten sittende alene. Han kjenner knapt noen der han heller.

Jeg gruer meg veldig. Men kanskje er det avledning jeg trenger nå. Er bare så redd for å miste enda mer funksjon. 

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (11 minutter siden):

Takk for svar❤️

Jeg kjenner knapt brudeparet så det er ikke viktig for meg å se vielsen. Men det er jo liksom det som er selve bryllupet.

Hvis jeg blir vekke fra middagen så står jo stolen min med navnet mitt der. Og så blir kjæresten sittende alene. Han kjenner knapt noen der han heller.

Jeg gruer meg veldig. Men kanskje er det avledning jeg trenger nå. Er bare så redd for å miste enda mer funksjon. 

Herlighet! Skal du virkelig dra? Du er jo svært langt nede nå og denne anstrengelsen er det siste du trenger, tenker jeg.

Anonymkode: 7c8fb...4a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Herlighet! Skal du virkelig dra? Du er jo svært langt nede nå og denne anstrengelsen er det siste du trenger, tenker jeg.

Huff ja. Jeg er redd jeg skal bli virkelig dårlig.

Men jeg føler at når man er bedt i bryllup så møter man opp. Brudeparet ønsker deg der på en av de viktigste dagene i livet deres. Da stiller man opp.

Og så vil jeg jo ikke at kjæresten skal måtte reise vekk en helg alene. Jeg føler jeg må være der for han. 

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (1 minutt siden):

Men jeg føler at når man er bedt i bryllup så møter man opp. Brudeparet ønsker deg der på en av de viktigste dagene i livet deres. Da stiller man opp.

Og så vil jeg jo ikke at kjæresten skal måtte reise vekk en helg alene. Jeg føler jeg må være der for han. 

Jeg er ikke enig. Kjæresten din klarer seg utmerket uten deg en helg, kanskje det også kan bli godt for dere med litt avstand. Klart brudeparet ønsker deg der, men du er jo alvorlig syk. Sett deg selv først!

Ikkeanonymnok
Skrevet
Fru2020 skrev (5 minutter siden):

Han er en voksen mann. Det du må er å ta vare på deg selv sånn at du kan være den beste versjonen av deg selv sammen med han i hverdagen. Det har ingen hensikt at du skal slite deg fullstendig ut for mennesker du knapt kjenner. 

Meld avbud. La han reise alene. Stolen blir fjernet så det vil ikke stå en tom stol ved siden av han. Og han klarer fint å reise alene. Kanskje han til og med synes det er fint å reise på guttetur. Så kan du være hjemme og fokusere på kun deg selv og prøve å samle krefter til han kommer hjem igjen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er ikke enig. Kjæresten din klarer seg utmerket uten deg en helg, kanskje det også kan bli godt for dere med litt avstand. Klart brudeparet ønsker deg der, men du er jo alvorlig syk. Sett deg selv først!

Ikkeanonymnok skrev (1 minutt siden):

Han er en voksen mann. Det du må er å ta vare på deg selv sånn at du kan være den beste versjonen av deg selv sammen med han i hverdagen. Det har ingen hensikt at du skal slite deg fullstendig ut for mennesker du knapt kjenner. 

Meld avbud. La han reise alene. Stolen blir fjernet så det vil ikke stå en tom stol ved siden av han. Og han klarer fint å reise alene. Kanskje han til og med synes det er fint å reise på guttetur. Så kan du være hjemme og fokusere på kun deg selv og prøve å samle krefter til han kommer hjem igjen.

Jeg forstår hvor dere vil hen. Og vi har diskutert det her hjemme også.

Tingen er at jeg er alltid alvorlig syk. Hvis jeg skal melde avbud fra ting som gjør meg dårlig, så måtte jeg melde meg ut av livet. Alt gjør meg dårlig. En av hovedgrunnene til at jeg er så syk nå er trolig at jeg dro på ferie i sommer. Jeg var klar over det da jeg dro at dette blir jeg syk av. Men jeg dro likevel.

Hvis jeg skal leve så må jeg gjøre ting som man gjør når man lever. Det har en verdi for meg å være der for andre. Og møte opp når folk ønsker deg der. Jeg hadde et liv hvor jeg kunne bidra med masse til samfunnet og menneskene rundt meg. Nå kan jeg knapt bidra med noe. Da er det viktig for meg å gjøre det lille jeg kan. Som å møte opp i et bryllup. 

Skrevet
Fru2020 skrev (46 minutter siden):

Takk for svar❤️

Du kjenner knapt brudeparet og mannen din kjenner heller ingen? 

Skrevet
Lillemus skrev (4 minutter siden):

Du kjenner knapt brudeparet og mannen din kjenner heller ingen? 

Ja. Fordi vi bor på andre siden av landet er vi ikke en del av deres hverdagsgjeng. Vi treffes somregel på denne siden av landet, men vi er de eneste av vennegjengen herfra som er invitert i bryllupet. Samboeren min og brudgommen er nære venner. 

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (20 minutter siden):

Tingen er at jeg er alltid alvorlig syk. Hvis jeg skal melde avbud fra ting som gjør meg dårlig, så måtte jeg melde meg ut av livet. Alt gjør meg dårlig. En av hovedgrunnene til at jeg er så syk nå er trolig at jeg dro på ferie i sommer. Jeg var klar over det da jeg dro at dette blir jeg syk av. Men jeg dro likevel.

Hvis jeg skal leve så må jeg gjøre ting som man gjør når man lever. Det har en verdi for meg å være der for andre. Og møte opp når folk ønsker deg der. Jeg hadde et liv hvor jeg kunne bidra med masse til samfunnet og menneskene rundt meg. Nå kan jeg knapt bidra med noe. Da er det viktig for meg å gjøre det lille jeg kan. Som å møte opp i et bryllup. 

Vet du, akkurat det du skriver har jeg tenkt på. Jeg stusset veldig over at du dro på ferie når du visste at du ble veldig syk av det etterpå. Det er helt utrolig å tenke hvilken livssituasjon du lever i. Jeg føler sånn med deg!

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (3 minutter siden):

Ja. Fordi vi bor på andre siden av landet er vi ikke en del av deres hverdagsgjeng. Vi treffes somregel på denne siden av landet, men vi er de eneste av vennegjengen herfra som er invitert i bryllupet. Samboeren min og brudgommen er nære venner. 

Avlys!

Ikkeanonymnok
Skrevet (endret)
Fru2020 skrev (30 minutter siden):

Jeg har sett flere ganger at du skriver lignende ting som de setningen jeg har uthevet. Jeg forstår deg, for vi er nok flere her som i en eller annen grad har levd et helt annet liv tidligere men som er blitt syk og som nå ikke er i stand til det samme lenger. Så har du dessverre fått en sykdom som gjør deg svært sengeliggende i motsetning til mange andre. 

Jeg tror derimot at du motarbeider deg selv noe og at du burde jobbe med å innse at det gamle livet du levde før er fortid. Det livet du har nå er her og nå og hva som skjer i framtiden vet du ikke. Det du vet (av erfaring) er at mye aktivitet (som ferie, reiser etc) gjør deg veldig dårlig i en lang periode i ettertid. Det går ikke kun utover deg men også de du bor sammen med. At du nå når du fortsatt er dårlig etter sommeren i det hele tatt vurderer å reise bort «for å leve litt også» er for meg helt meningsløst og vitner om svært lite selvinnsikt. 

Jeg er helt sikker på at det finnes andre måter å leve litt på som ikke krever så mye av deg og sekundært familien din som det det gjør når du velger å reise bort på ting. 

Endret av Ikkeanonymnok

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...