Gå til innhold

Norges minst sexy dialekt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• BettyBlue

13

• musikeren

11

• grublings

6

• Line

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nesten hodeløse nick

Jeg er en jævel på dialekter skal jeg si deg! Jeg var for eksempel tre måneder i Harstad, og da snakka jeg flytende Harstadværing, ikke engang lokalbefolkninga klarte å høre at jeg egentlig var fra et heeelt annet sted. Og trøndersk er jo barnemat:-) Enkelt å etterligne. Dessuten så jeg jo på trønderbataljonen:-) Gi meg en måned på et hvilket som helst sted i Norge, og jeg skal klare å ta dialekta uten prob. Musikalitet og språkøre henger nemlig ofte sammen serru:-) Så skreiv jeg hovedfagsoppgave om dialekter også da.

I hvilket år tok du hovedfag, musiker? Og - ikke minst hvor?

Fnis

Universitetet i Bergen og Oslo. Jeg begynte i Bergen, men så kom jeg i krangel med securitas-vakta på skolen, og dett var dett. Ferdig i -97.

Så gjorde du det ferdig i Oslo? I 97?

Hvilken dialekt skrev du hovedfagsoppgave på??

Annonse

Vestfolddialekta. Den jeg pratær sjæl. Så på åssen den har forandra seg fra 1814 til idag. Sammenligna med nynorsk blant annet. Meget interessant.

Rart at du kaller det vestfolddialekta, du har vel nyansert det mer enn som så?? Så du er fra Vestfold? Hvor?

Rart at du kaller det vestfolddialekta, du har vel nyansert det mer enn som så?? Så du er fra Vestfold? Hvor?

Det har du helt rett i. Vestfold har selvfølgelig flere dialekter, men det som kalles vestfolddialekt er sånn de i hovedsak prater i Sandefjord, og delvis Larvik. I Tønsberg til dømes, har de en egen variant som er ganske lik beste vestkant i Oslo, bare med litt spesielt tonefall, og en merkelig nasal uttale på enkelte vokaler. Drar du ut på bøgda blir det mer itte, og til og med inte. I Høyjord for eksempel, sier de Hijol, med tjukk l, om stedet sitt.

Jeg kommer fra Bruaåsen.

Si fra hvis det er mer du lurær på.

Det har du helt rett i. Vestfold har selvfølgelig flere dialekter, men det som kalles vestfolddialekt er sånn de i hovedsak prater i Sandefjord, og delvis Larvik. I Tønsberg til dømes, har de en egen variant som er ganske lik beste vestkant i Oslo, bare med litt spesielt tonefall, og en merkelig nasal uttale på enkelte vokaler. Drar du ut på bøgda blir det mer itte, og til og med inte. I Høyjord for eksempel, sier de Hijol, med tjukk l, om stedet sitt.

Jeg kommer fra Bruaåsen.

Si fra hvis det er mer du lurær på.

Digresjon: har ei venninne fra Svarstad som er dødsflau hver gang Gunnar Pettersen er sidekommentator på tv-sporten. "INGEN snakker så bred Larviksdialekt!" presser hun fram da. Hun ville nok helst vært født og oppvokst i Oslo3, den der.. ;o)

Tror vel egentlig jeg kunne ha vent meg til både det ene og det andre så lenge han som uttalte ordene hadde det som skulle til, jeg da. Og så kommer det jo veeeldig an på hva samtaleemnet er.. Men det er klart, er man fra Østfold så stiller man med et lite språklig handikapp, ja.

Men jeg vet hvilken jeg synes er MEST sexy, og det er Kristiansands! Det bløde språge' uttalt av en dyp baryton eller no' med smil og sol i røsten - ja takk! Æ'ndals er faktisk ikke så verst, det heller.. :o)

Også sånn Brimisk, tror jeg. Dersom jeg hadde skjønt noe, da.

Kristiansandsk, ja! *sukk*

Annonse

Jeg er en jævel på dialekter skal jeg si deg! Jeg var for eksempel tre måneder i Harstad, og da snakka jeg flytende Harstadværing, ikke engang lokalbefolkninga klarte å høre at jeg egentlig var fra et heeelt annet sted. Og trøndersk er jo barnemat:-) Enkelt å etterligne. Dessuten så jeg jo på trønderbataljonen:-) Gi meg en måned på et hvilket som helst sted i Norge, og jeg skal klare å ta dialekta uten prob. Musikalitet og språkøre henger nemlig ofte sammen serru:-) Så skreiv jeg hovedfagsoppgave om dialekter også da.

Hehe...jeg bodde tre ÅR i Narvik jeg, men det var bare litt av tonefallet som hang igjen ei lita stund etterpå. Nå er jeg nok kav trønder igjen, men snakker heldigvis ikke så bredt som foreldrene mine...

Synes det blir for drøyt når de sier "bærrføtt", "Galan" (gjerde), "Grøut" (grøt) og sånn...hehe...og så "pø:sj" (pølse). For ikke å snakke om "kakskiv"...fyttirakker'n.

Oh, well...du har nå hørt meg prate, så da har du vel en egen oppfatning om dialekten jeg er "velsignet" med ;))

Gjest Batman

Jeg fikk min første gjedde i Akersvannet, så hold kjeft sjøl. Dessuten, hvis du virkelig er fra Seljord så burde du i all hovedsak holde kjeft i det store og hele.

Jeg er fra Gotham, din tosk! Utenom den gangen jeg fiska sik i Seljordsvatnet, har jeg aldri vært der. Akersvannet suger forresten balle. Så hold kjeft.

Gjest Batman

Jeg fikk min første gjedde i Akersvannet, så hold kjeft sjøl. Dessuten, hvis du virkelig er fra Seljord så burde du i all hovedsak holde kjeft i det store og hele.

Jeg er fra Gotham, din tosk! Utenom den gangen jeg fiska sik i Seljordsvatnet, har jeg aldri vært der. Akersvannet suger forresten balle. Så hold kjeft.

Hvem bryr seg om hva du mener? Jeg shaker ass og fiser deg og dine i trynet. Homofile fittetryner. Eller, du er vel neppe mann forresten. Du og lesbevennene dine ekler meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...