Gå til innhold

FU: Misbruker du egenmeldinger?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Vel, det har hendt at jeg har benyttet meg av egenmelding når jeg har følt meg sliten eller småsyk, men egentlig kunne klart å gå på jobb om jeg måtte.

Men jeg har _aldri_ gjort det uten å være sikker på at jeg har levert det jeg skal på forhånd, slik at andre slipper å lide for mitt fravær. Dessuten sitter jeg ofte en time overtid uten å levere timeliste for det, så jeg tror det går sånn ca opp i opp.

Annonse

Nei det har jeg aldri gjort. I løpet av de ti siste årene har jeg nesten ikke hatt fravær, kanskje 3 dager tilsammen eller noe.

Sist var for to uker siden, var borte 1 dag på grunn av kraftig forkjølelse, men utover dette husker jeg ikke sist jeg var borte, men jeg er jo nesten aldri syk heller:-))

Som regel er det andre som lider når enn arbeidstager er borte, så det er dårlig moral å ha fravær uten å være syk.

Det gjør jeg med stor glede og null dårlig samvittighet! Om det er vanlig eller ikke... Jo, jeg trur det er ganske vanlig.

Hvordan definere "syk" ?

Jeg mener man godt kan være mentalt "syk" en dag og derfor bør ta denne dahen hjemme, selv om man ikke er fysisk syk. Hvis noen av mine ansatte er sure og gretne en dag - sender jeg dem hjem i senga igjen - dårig humør er nemlig veldig smittsomt ! Selv tar jeg også en dag en sjelden gang hvis jeg føler meg ekstremt nede og er umotivert og uengasjerende.

Gjest Basseluska

Spørs hva en mener med misbruk. Det har hendt jeg har vært sliten, trøtt, dritlei og deppa (på en gang), og blitt hjemme av den grunn en dag eller to.

Men jeg har aldri skulket jobben i den forstand at jeg har brukt en egenmelding for å dra på shopping e.l.

Hvordan definere "syk" ?

Jeg mener man godt kan være mentalt "syk" en dag og derfor bør ta denne dahen hjemme, selv om man ikke er fysisk syk. Hvis noen av mine ansatte er sure og gretne en dag - sender jeg dem hjem i senga igjen - dårig humør er nemlig veldig smittsomt ! Selv tar jeg også en dag en sjelden gang hvis jeg føler meg ekstremt nede og er umotivert og uengasjerende.

Helt riktig. Det er vel det jeg mener også, enkelte dager har jeg rett og slett ikke lyst til å gå på jobb, og sjøl om jeg ikke er sjuk i ordets rette forstand, så holder jeg meg hjemme. Og når jeg først har tatt en dag tar jeg gjerne et par til:-)

Er du sjef sier du? Har du bruk for en smart og kreativ kar?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...