Gå til innhold

Konfirmasjonsgave - Penger

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Da ville jeg kjøpt en liten gave til 200-300 kr...

Men det er stor forskjell på hva som er vanlig i forskjellige familier. Da jeg stod til konfirmasjon hadde jeg rundt 50 gjester, og fikk ca 3000 kr... En jeg kjenner fikk 40 000 kroner, og hadde 15 gjester...

Uansett er det mye bedre å kjøpe gaver, konfirmasjon handler ikke om å få penger... Konfirmerer han seg i kirken ville jeg kjøpt en bibel, og skrevet inne i permen at det var godt han er sikker på at han vil tre inn i de kristnes rekker :P

Det var merkelig at mor til årets konfirmant (den første i fam. kanskje??) foreslo sum. Det hadde vært greit om noen andre gjorde det, men mor...sånn at hennes barn får mest mulig liksom.

Du skal gi hva du føler for. 500-1000 er passe hvis man har råd til det. Har du ikke råd til så mye, gir du mindre. du kan jo evnt gi en gave slik at prisen ikke vises.

På en annen side...det du gir første gang setter liksom lista for de videre gangene...

Gjest Skal i konfirmasjon

Der kan man se; motivene for konfirmasjon i et nøtteskall.

Jeg hadde gitt konfirmanten en tier - på pur faenskap! Det er på tide å legge denne tradisjonen død.

Enig med deg i at dette er en tradisjon som har utspilt sitt budskap. Slik jeg kjenner til, kan (heldige) konfirmanter velge blandt følgende:

Kirkelig

Borgerlig

Ingen - men mor og far gir en haug med penger som kompensasjon for det selskapet de slapp å holde + premie til fjortisen for sin "integritet" - liksom..!!

Uansett; å gi en ti'er blir vel det samme som å melde seg ut av slekta, da, en lav pris å betale...;-))

Annonse

Jeg ga mindre enn 1.000,- til min nevø for noen år siden, men min bror m/familie mener jeg ga 1.000,-. Den ene av grandtantene til konfirmanten ga også 1.000,-, selv om hun ikke var invitert. Det kommer vel an på hvor god økonomi hver enkelt har. Dessuten bør vel en familie på 5-6 som alle er i konfirmasjonen gi mer enn en singel tante.

Gjest (ikke undertegnet)

hmmm, vi skal ikonfirmasjon til helga. Den ene er broren til samboeren, han får 500 kr av oss, den andre er søskenbarnet til samboeren og han gir vi 250,- Mener dette holder i massevis, dagen skal jo ikke dreie seg om hvor dyr/mye penger man får....

Men jeg ser jo nå at vi blir sett på som gjerrige med så "lite" i gave..

Litt rart at moren i det hele tatt vil uttale seg om et bestemt beløp... Det hadde jeg aldri fått meg til, selv om flere faktisk har prøvd å få meg til det. Når noen spør hva vår konfirmant ønsker seg, sier jeg det som det er; hun ønsker seg penger og smykker. Så får det være opp til hver enkelt å avgjøre OM de vil gi penger, og evt størrelsen på beløpet.

I vår familie er det vanlig å ligge rundt 500 kroner til nieser og nevøer. Men ingen ser rart på de som gir 300 heller. Det er en privatsak hva man gir, og i hvilken størrelsesorden.

Så; om du ikke vil gi så mye penger (for det er jo mye med 1000 kr), så gir du noe annet, eller en lavere sum. Det skulle da virkelig bare mangle.

:o)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...