Gå til innhold

Får så mye rart i mailboxen vår for tiden.....

Anbefalte innlegg

Snoopy_Syttifire

Nu har jeg akkuratt slettet 5 mail fra personer jeg ikke aner hvem er. Med alle disse mailene er det vedlegg. Hvor i alle dager får de vår adresse fra?

Jeg vil ikke ha slik møkk på maskinen vår. Jeg sletter konsekvent alt som kommer fra "folk" jeg ikke kjenner. Enkelte mailer har ingen tekst bare vedlegg, og jeg er livredd slikt. Får mange for uka og begynner å bli lei dette tullet.

Har scannet for virus og det så greit ut, men maskinen "henger" seg stadig vekk så jeg vet ikke jeg. Faktisk så har den en tendens til å "henge seg opp" når jeg går inn på DOL. Hva nå enn det måtte bety *ler*.

*irritert*

Fortsetter under...

Leste i Dagbladet i dag faktisk at det er mye virus ute og går. Et av dem spiser opp antivirusprogrammet ditt hvis dette ikke er oppdatert!

Ikke åpne mail eller vedlegg du ikke vet hvem er fra, og legg in filter på mailen mot såkalt søppelmail og reklame.

Hos oss hagler det inn med mail med ett virus som har fått holde på nå i hvertfall i en uke. Husker ikke navnet på viruset (noe med 32@mm i hvertfall), men no' dritt er det. Kommer gjerne flere mailer pr. dag, min sambo's mailadr. er pga. jobb spreds hos mange forskjellige, og da er det gjort. Det er visst mange virus ute å flyr for tiden...

Vi er nøye med å oppdater antivirusprogrammet vårt ofte, det er et must eller så renner maskina full. En skal aldri åpne vedlegg el.l en ikke har bedt om å få, og i hvertfall ikke fra ukjente personer.

Hvorfor maskina henger seg opp her på dol, vet jeg ikke. Jeg skulle inn på alle nye innlegg nå, og fikk alle nye innlegg fra 23/4...?! Gikk ut og prøvde en gang til, så var alt greit. Mystisk...

Annonse

Gjest (ikke undertegnet)

Ramlet inn slike mailer til meg oxo, og det endte med at maskinen blei full av virus, og virusene spredde seg til alle mailadresser jeg hadde lagret, og spredte dokumeter jeg aldri har sendt. Jeg ble smittet av det typsike KLEZ-viruset, som har herjet nå i flere uker. w32/klez heter det.

Mailene som er smittet av denne ormen inneholder ofte setninger: SOS, HI, how are U?, a----- game el.l.

Det hjelper ikke alltid å slette disse da det vil hagle inn sterkere ormer i dagene etterpå, og føre til at dine sensitive data kan bli spredd. Klez-ormen har vært som et mareritt de siste ukene, det sies at kun et fåtall heldige har unngått viruset. Du kan lese om viruset ved å søke deg fram på www.virii.no

eller forsøk

http://www.dinside.no/page/artf/30341.shtml?

Det dumme med disse virusene er at de spres uten at du åpner vedlegget, og gjør stor skade før du rekker sukke for deg. Les litt om virus på nett for å finne ut om det er det du kan ha fått, og reager før store dumme ting skjer, det skjedde med meg, fordi jeg først ikke skjønte hva det var. Virusene kommer ikke fra konkrete avsendere slik du tror, og også jeg trodde i begynnelsen. "Hvem er denne dusten her, han kjenner jeg ei? SLETT."

Det er ofte virus som har lagd seg navn, videresender seg selv, og sprer dokumentene dine til andre. Finner du ut at det er virus du har, forsøk en klezfix-renser som lastes ned fra nettadressen jeg gav deg ovenfor. Slett mailene fra mailprogrammet ditt. Om noen dager vil du, hvis det er virus, få mailer som i første øyekast ikke vil slettes. Dette kan løses ved å trykke øverst i toolen, og få trykket på "MERK ALLE" slik at absolutt alle blir merket, og så trykk slett.

Det kan være en fordel å slette adresseboka på mailen, fordi viruset sprer seg til alle der, og også kan sende dine filer til andre.

Jeg vil og anbefale deg å kjøpe et effektivt antivirusprogram, eller oppdatere det du allerede har, NORTON ANTIVIRUS 2002 fås kjøpt hos elkjøp, o.l, og sørger for at du ikke får sendt nye virus. Oppdateres seg selv.

Evt oppdater ditt gamle virusprogram.

Les litt på nett for å finne ut om mailene kan være virus. Som sagt, KLEZ-ormen sprer seg uten at du trenger røre mailene du får, og er skummel, men ok å fjerne.

Lykke til :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...