Gå til innhold

spsm. ang journalføring NHD

Anbefalte innlegg

Gjest pi@-m@rtine

Jeg har nå fått (endelig!) en kopi av journal (journalnotat) fra VPP. Jeg ser at de to siste behandlerne (som jeg har hatt siden feb. 99) har skrevet journalnotat fra hver time, evt. at de har "samlet opp" 3-4 samtaletimer , og skrevet et "referat" fra disse timene samlet. Så langt er alt greit.

Det jeg imidlertidig ikke skjønner noe av, er at den første behandleren kun har skrevet 37 linjer fra 115 samtaletimer, et samlenotat skrevet 1 år (!!!????) etter at jeg skiftet behandler i feb. -99. Da hadde jeg altså gått til denne psykologen i 3 år .

Jeg startet i behandling hos denne psykologen i mai -95 og avsluttet i -99 (bodde ca. 1 år i en annen kommune/landsdel)

Så kommer spørsmålene:

1.Var det ingen "krav" om at det skulle skrives journalnotat fra timene, den gangen fra årene -95 til -99???

2.Hun satt og skrev flere A4- sider i hver time. Kan jeg kreve å få se hva hun har skrevet ang. plan for behandling, hva hun har ment om diagnose ol ?

3. De 37 linjene ref. over, inneholdt kun faktaopplysninger om hvor jeg var født, hvor mange barn jeg hadde osv. osv, ingen diagnostiske vurderinger, ingenting blir nevnt om hvilken "plan" hun hadde for terapien osv. Dette kunne jo naboen ha klart å skrive...............er /var dette vanlig praksis på andre poliklinikker?

4. Psykologen har for ca. 1 år siden gått av ved alderspensjon. Jeg er ikke ute etter å ramme vedkommende (selv om jeg faktisk mener hun var inkompetent!!!)

NHD: Jeg håper virkelig du vil svare på dette. For min egen sjelefred, er det faktisk av stor betydning å komme til "bunns" i dette.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/51105-spsm-ang-journalf%C3%B8ring-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg henviser deg direkte til lovteksten i Lov om helsepersnell kap. 8 og forskrift om pasientjournal:

http://www.lovdata.no/all/nl-19990702-064.html

http://www.lovdata.no/for/sf/hd/hd-20001221-1385.html

Slik jeg ser det, var eneste forskjellen før disse lovene trådte i kraft at en var mer liberal med å skrive "samlenotat" ca en gang i måneden. Nå kreves det notat for hver samtale/konsultasjon.

Fine1365379966

Jeg henviser deg direkte til lovteksten i Lov om helsepersnell kap. 8 og forskrift om pasientjournal:

http://www.lovdata.no/all/nl-19990702-064.html

http://www.lovdata.no/for/sf/hd/hd-20001221-1385.html

Slik jeg ser det, var eneste forskjellen før disse lovene trådte i kraft at en var mer liberal med å skrive "samlenotat" ca en gang i måneden. Nå kreves det notat for hver samtale/konsultasjon.

Du sier det skal føres journal for hver samtale/konsultasjon.

Gjelder dette for Voksenpsykiatrisk avdeling også?

Jeg var innlagt i 7 uker ved en slik avdeling ved et sykehus.

Jeg ba om å få kopi av journal og epikrise. Det gikk lang tid, over en måned . Jeg ringte på nytt. "Ja, du skulle ha epikrisen, " sa legen. "Og journal-notater", sa jeg.

Han sendte omgående epikrisen, men ikke journal-notater.

Jeg må få nevne at det var en kjempefin avdeling. Både legen og personalet var helt utrolig kompetente,koselige, engasjerte og inderlige.

Er alle psyk. avdelinger slik, har ingen noe å frykte!

PS:

Jeg har ikke diagnosen "paranoid", men jeg lurer jo på om noen (Avd. overleg eller Sektorsjef eller andre "Sjefer" kikker behandlende lege over skuldra og bestemmer hva som skal skrives.

Er det slik, NHD?

Du sier det skal føres journal for hver samtale/konsultasjon.

Gjelder dette for Voksenpsykiatrisk avdeling også?

Jeg var innlagt i 7 uker ved en slik avdeling ved et sykehus.

Jeg ba om å få kopi av journal og epikrise. Det gikk lang tid, over en måned . Jeg ringte på nytt. "Ja, du skulle ha epikrisen, " sa legen. "Og journal-notater", sa jeg.

Han sendte omgående epikrisen, men ikke journal-notater.

Jeg må få nevne at det var en kjempefin avdeling. Både legen og personalet var helt utrolig kompetente,koselige, engasjerte og inderlige.

Er alle psyk. avdelinger slik, har ingen noe å frykte!

PS:

Jeg har ikke diagnosen "paranoid", men jeg lurer jo på om noen (Avd. overleg eller Sektorsjef eller andre "Sjefer" kikker behandlende lege over skuldra og bestemmer hva som skal skrives.

Er det slik, NHD?

Kravet om journalnotat for hver konsultasjon gjelder for polikliniske konsultasjoner.

Det gjelder ikke hver gang en snakker med en innlagt pasient.

Hos innlagte skriver en journalnotat med "passe" mellomrom. Noen ganger i uka i starten når det er rask utvikling/mye utredning. Etterhvert sjeldnere, kanskje en gang i uka eller hver annen uke.

Ved svært lange opphold kan en kanskje nøye seg med et notat hver fjerde uke.

Overordnede blander seg ikke inn i journalføringen med mindre den inneholder opplagte feil eller mangler.

Å bli veiledet i journalføring er en del av utdannelsen for nye terapeuter.

Fine1365379966

Kravet om journalnotat for hver konsultasjon gjelder for polikliniske konsultasjoner.

Det gjelder ikke hver gang en snakker med en innlagt pasient.

Hos innlagte skriver en journalnotat med "passe" mellomrom. Noen ganger i uka i starten når det er rask utvikling/mye utredning. Etterhvert sjeldnere, kanskje en gang i uka eller hver annen uke.

Ved svært lange opphold kan en kanskje nøye seg med et notat hver fjerde uke.

Overordnede blander seg ikke inn i journalføringen med mindre den inneholder opplagte feil eller mangler.

Å bli veiledet i journalføring er en del av utdannelsen for nye terapeuter.

Da forstår jeg jo.

Legen var ass.lege, så da har sjefen "kikket over skuldra", tenker jeg!

Og så eksisterer det altså journalnotater som jeg ikke har fått til tross for purriger.

Jeg får sende en skriftlig forspørsel,da.

I epikrisen står det :

Tentativ diagnose: Tilbakevendende depressiv lidelse.

(Hva betyr tentativ ?)

Jeg ble jo skikkelig diagnostisert på Modum;--to ganger til og med (fordi jeg var med psykiateren i en undervisningssituasjon der de lærte å bruke diagnose-skjemaet for Bipolar lidelse)

Diagnosen var der Bipolar affektiv lidelse.

Psykiateren jeg bruker nå operer alltid med denne diagnosen.

Det virker som sykehuset på død og liv vil holde fast ved det som ble skrevet for 2 1/2 år siden: Tilbakevendende depressiv lidelse og Personlighetsforstyrrelse Det siste ble krafig tilbakevist på Modum)

Jaja.

Da forstår jeg jo.

Legen var ass.lege, så da har sjefen "kikket over skuldra", tenker jeg!

Og så eksisterer det altså journalnotater som jeg ikke har fått til tross for purriger.

Jeg får sende en skriftlig forspørsel,da.

I epikrisen står det :

Tentativ diagnose: Tilbakevendende depressiv lidelse.

(Hva betyr tentativ ?)

Jeg ble jo skikkelig diagnostisert på Modum;--to ganger til og med (fordi jeg var med psykiateren i en undervisningssituasjon der de lærte å bruke diagnose-skjemaet for Bipolar lidelse)

Diagnosen var der Bipolar affektiv lidelse.

Psykiateren jeg bruker nå operer alltid med denne diagnosen.

Det virker som sykehuset på død og liv vil holde fast ved det som ble skrevet for 2 1/2 år siden: Tilbakevendende depressiv lidelse og Personlighetsforstyrrelse Det siste ble krafig tilbakevist på Modum)

Jaja.

Tentativ betyr foreløpig.

Den tentative diagnosen skal erstattes av en endelig diagnose etter en tids observasjon.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...