Gjest Har jeg det, tro? Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Hei! Er det noen som vet hvordan man behandler hofteleddsdysplasi hos voksne? Vet dere hva som er symptomene hos voksne? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/51438-hofteleddsdysplasi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Min mor sa til meg at hvis man ikke ble behandlet som barn, ville man vugge frem og tilbake mens man gikk ganske kraftig. Det er derfor jeg ikke tror du har det i noen alvorlig grad ihvertfall(hvis det var du som hadde innlegg om dette nå nettopp). Husk at man ofte har hofteoperasjoner på eldre damer pga slitasje hvor jeg tror de skifter ut hele hofteleddet. Jeg tror derfor ikke du skal bekymre deg. I verste fall blir det vel en operasjon - kanskje kan du også trene opp en del muskler som kan støtte deg opp. Hvis du lurer veldig og du ikke vil vente til du får svar hos legen kan du sende spørsmål til legen her og betale 100 kr, da er du jo garantert svar i løpet av 24 timer. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/51438-hofteleddsdysplasi/#findComment-203390 Del på andre sider Flere delingsvalg…
HelgeM Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Lårbeinet ender i en kule som ligger i en slags skål i hoftebeinet. Ved hd er skålen i hoftebeinet for grunn til å holde lårbeinet skikkelig på plass. Da vil du oppleve smell i leddet av og til (som når du "knekker" fingrene). Tilstanden kan også være relativt smertefull til tider. Ved brå belastninger som hopp vil hoften kunne gå ut av ledd. Tilstanden kan bedres operativt. Helst før fylte 12 år men også etter at man er voksen. En lege kan foreta en enkel undersøkelse for å avgjøre om det er nødvendig med røntgen. Ultralyd kan også brukes. Røntgen vil bli brukt for å avgjøre graden av hd. Tror jeg... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/51438-hofteleddsdysplasi/#findComment-203514 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Boblymamma Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 hei Har jeg det tro ;-) Skal prøve å svare deg kontakt en ortoped og han vil finne det ut på røngenbildene.Det er som regel under utviklede hofteskåler og ledd.du kan si at de er for grunne.Nå i dag er legen flinke til å rette de opp med pute eller skinne som ungen må ligge i en stund.HD er meget smertefult pg smertene stråler innn mot lysken og bak i korsryggen.På voksne i 40 årene sttes det inn kunnstige ledd som er meget fine.jeg fikk min 1 hofte da jeg var 30 år og i dag har jeg to flotte hofter. Smertene er borte i det kubstige leddene men det kan være start problemer om morgenen .Hilsen en som er glad for sine proteser hilsen :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/51438-hofteleddsdysplasi/#findComment-203522 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Boblymamma Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 hei Har jeg det tro ;-) Skal prøve å svare deg kontakt en ortoped og han vil finne det ut på røngenbildene.Det er som regel under utviklede hofteskåler og ledd.du kan si at de er for grunne.Nå i dag er legen flinke til å rette de opp med pute eller skinne som ungen må ligge i en stund.HD er meget smertefult pg smertene stråler innn mot lysken og bak i korsryggen.På voksne i 40 årene sttes det inn kunnstige ledd som er meget fine.jeg fikk min 1 hofte da jeg var 30 år og i dag har jeg to flotte hofter. Smertene er borte i det kubstige leddene men det kan være start problemer om morgenen .Hilsen en som er glad for sine proteser hilsen :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/51438-hofteleddsdysplasi/#findComment-203525 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Har jeg det, tro? Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 hei Har jeg det tro ;-) Skal prøve å svare deg kontakt en ortoped og han vil finne det ut på røngenbildene.Det er som regel under utviklede hofteskåler og ledd.du kan si at de er for grunne.Nå i dag er legen flinke til å rette de opp med pute eller skinne som ungen må ligge i en stund.HD er meget smertefult pg smertene stråler innn mot lysken og bak i korsryggen.På voksne i 40 årene sttes det inn kunnstige ledd som er meget fine.jeg fikk min 1 hofte da jeg var 30 år og i dag har jeg to flotte hofter. Smertene er borte i det kubstige leddene men det kan være start problemer om morgenen .Hilsen en som er glad for sine proteser hilsen :-) Lurer på om jeg forsto deg rett? Har du hofteleddsdysplasi selv, og fikk satt inn en kunstig hofte på grunn av dette som 30-åring? Hva slags operasjon var i så fall det? Hva ble skiftet ut (de skifter vel ikke ut hele bekkenet?) Hvor lenge måtte du ligge på sykehus? Var det grusomt vondt? Hvor lenge måtte du bruke gips/bandasje el.? Hvor lenge måtte du gå på krykker? Hvor lenge var du sykemeldt? Fungere du normalt nå med nye hofter? Høres mine symptomer ut som de du hadde? Kan legge til at jeg har mye vondt i korsryggen, men har alltid trodd at det kommer av at jeg har skjev rygg. Kjempefint hvis du svarer meg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/51438-hofteleddsdysplasi/#findComment-203538 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Lurer på om jeg forsto deg rett? Har du hofteleddsdysplasi selv, og fikk satt inn en kunstig hofte på grunn av dette som 30-åring? Hva slags operasjon var i så fall det? Hva ble skiftet ut (de skifter vel ikke ut hele bekkenet?) Hvor lenge måtte du ligge på sykehus? Var det grusomt vondt? Hvor lenge måtte du bruke gips/bandasje el.? Hvor lenge måtte du gå på krykker? Hvor lenge var du sykemeldt? Fungere du normalt nå med nye hofter? Høres mine symptomer ut som de du hadde? Kan legge til at jeg har mye vondt i korsryggen, men har alltid trodd at det kommer av at jeg har skjev rygg. Kjempefint hvis du svarer meg! Jeg svarte deg på barnemedisin,ville bare legge til at jeg også har skjev rygg (scoliose). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/51438-hofteleddsdysplasi/#findComment-204848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Boblymamma Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Lurer på om jeg forsto deg rett? Har du hofteleddsdysplasi selv, og fikk satt inn en kunstig hofte på grunn av dette som 30-åring? Hva slags operasjon var i så fall det? Hva ble skiftet ut (de skifter vel ikke ut hele bekkenet?) Hvor lenge måtte du ligge på sykehus? Var det grusomt vondt? Hvor lenge måtte du bruke gips/bandasje el.? Hvor lenge måtte du gå på krykker? Hvor lenge var du sykemeldt? Fungere du normalt nå med nye hofter? Høres mine symptomer ut som de du hadde? Kan legge til at jeg har mye vondt i korsryggen, men har alltid trodd at det kommer av at jeg har skjev rygg. Kjempefint hvis du svarer meg! Lurer på om jeg forsto deg rett? Har du hofteleddsdysplasi selv, og fikk satt inn en kunstig hofte på grunn av dette som 30-åring? Ja du har forstått meg rett ,1 hofte fikk jeg i en alder av 30.det var ikke noe hofte igjen alt var smuldret bort.Operasjonen foregår slik at de kutter av hoftekulen og slår ned protesen i lårbeinet.Koppen skrur de fast til i der hvor di har hoftekoppen.De skifter ikke ut bekenet,trenger ikke være redd for det.. Hva slags operasjon var i så fall det? Hva ble skiftet ut (de skifter vel ikke ut hele bekkenet?) Hvor lenge måtte du ligge på sykehus? Var det grusomt vondt? Lå på sykehuset i 14 dager,det var ut og gå allerede dagen etter opperasjonen.Jeg vil si at de smertene jeg hadde før operasjonen var mye verre,de smetene etter på forvinner dag for dag.Du får bandasje på ikke gibs og du må være flink å trene.Du blir sendt på et opptreningssenter etter de 14 dagene på sykehuset.Der er du i 3 måneder trygdekontoret betaler for oppholdet s¨å du får ingen økonomiske tap. Hvor lenge måtte du bruke gips/bandasje el.? Hvor lenge måtte du gå på krykker? Hvor lenge var du sykemeldt? Fungere du normalt nå med nye hofter? Ja jeg fungerer normalt etter oprasjonen svømmer og sykler. Mange er redd for å trene og derfor ser noen ut som Donald Duck i gangen.Du må trene litt og litt ikke gi opp du får igjen får det senere . Høres mine symptomer ut som de du hadde? Kan legge til at jeg har mye vondt i korsryggen, men har alltid trodd at det kommer av at jeg har skjev rygg. De retter opp hele kroppen etter en slik operason,jeg ble rett i ryggen selv og det var litt slitsomt fordi jeg ble fort sliten i ryggen av å være rett. Er det noe mer du lurer på kan du maile meg på [email protected] Kjempefint hvis du svarer meg! - Har jeg det, tro? Det kan hende men jeg er ingen ortoped. hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/51438-hofteleddsdysplasi/#findComment-205315 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.