Gå til innhold

seriøs behandler?


nora36

Anbefalte innlegg

Hvordan skal jeg vite at jeg går til en alternativ behandler som virkelig KAN sakene sine? At jeg ikke havner hos en "kvakksalver"? Har dere noen i Tromsø å anbefale - her er flust av alternative sentre, har jeg inntrykk av. Jeg var på ett engang, med så mye tørkablomster, underlig musikk, stearinlys og røkelse at jeg ble lattermild og kvalm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan spørre behandleren hva slags utdanning vedkommende har. Du kan også spørre om han/hun er medlem i fagorganisasjonen.

En homeopat bør for eksempel være medlem i Norske homeopaters landsforbund eller i Klassiske Homeopaters Forening. Begge disse stiller som krav at homeopaten skal ha gjennomgått grundig utdanning med et minimum av medisinsk opplæring i tillegg til homeopatiutdannelsen.

Slike foreninger finnes for de fleste yrkesgrupper innen alternativ medisin. Du kan gjerne kontakte foreningen direkte og få liste over godkjente medlemmer i ditt distrikt. Du finner også en del av disse foreningene på nett, f.eks. her: http://classicalhomoeopathy.homestead.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære nora 36.

Alternative utøvere er en uhomogen gruppe. Noen er svært alternative/økologiske i sin livsførsel, mens andre er mere alminnelige mennesker. Du har en ekstra trygghet hvis utøveren er medlem av en seriøs forening som for eksempel Norske Homøopaters Landsforbund (NHL), NAHO (Norske Akupunktørers Hovedorganisasjon eller NFKA (Norsk Forening for Klassisk Akupunktur). Foreningene har minimumskrav vedr. utdannelse, et etisk råd, forsikringsordninger og veiledende priser. Med andre ord kan du klage hvis du ikke er fornøyd. Det finnes selvfølgelig flinke og ærlige utøvere som ikke er medlemmer av disse organisasjonene og da må du spørre om referanser eller bli anbefalt av noen du stoler på. Ved universitetet i Tromsø er det opprettet et forskningsinstitutt for alternativ behandling. Du kan også ringe dit og spørre om råd.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...