Gå til innhold

NHD - Kombinasjonen ADD og vanskelig oppvekst

Anbefalte innlegg

Gjest Hvilken behandling?

Hei!

Jeg lurer på en ting som jeg håper du kan svare meg på.

Hvordan ville du ha behandlet en person som har diagnosen ADD ( og aldri fått hjelp for det)samt har masse vonde minner og sår fra barndom/oppvekst?

For å være litt mer konkret:

Personen har lav impulskontroll,dårlig selvbilde, er glemsom, problemer med regler og autoriteter, prater mye og lenge.

I tillegg har han liten frustrasjonstoleranse, og ting som går ham i mot tas ut i hissighet, trass og han kan ta hardt i sine nærmeste.(ikke slag, men dytting og "risting")

Han angrer umiddelbart rett etterpå.

I tillegg til dette er han barn av alkoholikere, og har opplevd foferdelig mye vondt i oppvekst/barndom.

Hvordan finne ut hvor mye som er genetisk, og hvor mye som er miljø?

I dette tilfellet mener jeg kun 30% er genetisk, resten miljø.

---

Jeg mener han trenger hjelp, men hva slags?

Hvor skal han henvende seg? Hva slags terapi?

Det som er tøffest for oss nærmeste, er hans sinne og trass. Samtidig som vi se han lider og har det vondt når det skjer.

Hva ville du gjort med en slik person?(voksen)

Håper på svar.

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

ADD - Ritalin

Vanskelig oppvekst - psykoterapi.

Psykoterapi forutsetter frivillighet og innsikt i at problemet finnes hos en selv.

I dette tilfelle forutsetter det også at vedkommende ikke har fått en antisosial pers.forst. som er relativt vanlig hos voksne med ADHD.

ADD - Ritalin

Psykoterapi forutsetter frivillighet og innsikt i at problemet finnes hos en selv.

I dette tilfelle forutsetter det også at vedkommende ikke har fått en antisosial pers.forst. som er relativt vanlig hos voksne med ADHD.

Brukes Ritalin hos voksne med ADD?

Og du, kan du være så snill å svare meg -

Personen jeg snakker om har slitt så kraftig,og aldri fått hjelp - og brukte i noen år amfetamin. Han har vært stoff-fri i 5 år nå.

Vil det være farlig å behandle ham med Ritalin (som jeg vet ligner på amfetamin)?

Psykoterapi - enig. Han har ikke en anti-sosial pers.forstyrrelse, nei. Han er tvert i mot veldig sosial om omgjengelig.

Håper du vil svare meg igjen?

Takk!

Gjest vil være anonym

ADD - Ritalin

Så du mener at det er ens egen feil at man blir mobbet og misbrukt på den mest brutale måten?Hvorfor er det alltid offrets fei,mens kjeltringene slipper unna?

Fagfolk med så lite respekt og medmenneskelighet kan ikke forvente å finne noen pasienter å kurere.

Så du mener at det er ens egen feil at man blir mobbet og misbrukt på den mest brutale måten?Hvorfor er det alltid offrets fei,mens kjeltringene slipper unna?

Fagfolk med så lite respekt og medmenneskelighet kan ikke forvente å finne noen pasienter å kurere.

Har jeg skrevet det?

Psykoterapi kan aldri endre "verden og de andre", bare en selv.

Singularity

Det er ikke din feil at du er mobbet og misbrukt - men når det har psykiske ettervirkninger hos deg er det dessverre ditt problem...

Annonse

Gjest vil være anonym

Det er ikke din feil at du er mobbet og misbrukt - men når det har psykiske ettervirkninger hos deg er det dessverre ditt problem...

Ergo har man ikke lov til å avreagere,man skal helst være kynisk og avstumpa i følelseslivet samt fortrenge virkeligheten.Så ender man opp som passiv og selvdestruktiv og det er jo bra ,for da går det ikke utover noen andre.

Gjest vil være anonym

Har jeg skrevet det?

Psykoterapi kan aldri endre "verden og de andre", bare en selv.

S å du mener jeg bør bare glemme alt som har skjedd meg,tenke positivt og se fremover som om det hjelper.Har ikke funnet den bryteren enda,dessuten omgås jeg kun folk som konsekvent har neg.syn på meg og da er det jo håpløst.

Gjest Z@pvir

S å du mener jeg bør bare glemme alt som har skjedd meg,tenke positivt og se fremover som om det hjelper.Har ikke funnet den bryteren enda,dessuten omgås jeg kun folk som konsekvent har neg.syn på meg og da er det jo håpløst.

...det er jo faktisk slike vanskelige følelser vi

kan få hjelp med i samtaleterapi.

Jeg tenker og sier ofte noe i likhet med det du har skrevet i innlegga her. Jeg heller møter ikke forståelse da. Slett ikke.

Men a l l i k e v e l ble jeg irritert på den negative tonen du har her. Og da gikk det opp for meg at slik har vel folk rundt meg det også. De synes det er plagsomt å møte klaginga og bitterheten min, for hva kan DE gjøre, egentlig.

Nei, det er nok sant at all endring begynner med oss selv. Verden er urettferdig noenganger, det er helt sikkert. Men vi får det ikke bedre ved å sutre over fortida og skjebnen.

Det skal jeg virkelig prøve å slutte med. Innlegget ditt gav meg en aha-opplevelse!

Klaging blir en form for negativ selv-hypnose. Jeg skal PRØVE å slutte med det.

Kanskje jeg klarer det noen ganger ihvertfall.

Jeg sakser fra det første innlegget/spørsmålet:

"Personen har lav impulskontroll,dårlig selvbilde, er glemsom, problemer med regler og autoriteter, prater mye og lenge. I tillegg har han liten frustrasjonstoleranse, og ting som går ham i mot tas ut i hissighet, trass og han kan ta hardt i sine nærmeste."

Det er dette som skaper problemene i forhold til andre, og som det må rettes på for å kunne få et normalt liv i forhold til omgivelsene.

Brukes Ritalin hos voksne med ADD?

Og du, kan du være så snill å svare meg -

Personen jeg snakker om har slitt så kraftig,og aldri fått hjelp - og brukte i noen år amfetamin. Han har vært stoff-fri i 5 år nå.

Vil det være farlig å behandle ham med Ritalin (som jeg vet ligner på amfetamin)?

Psykoterapi - enig. Han har ikke en anti-sosial pers.forstyrrelse, nei. Han er tvert i mot veldig sosial om omgjengelig.

Håper du vil svare meg igjen?

Takk!

Jeg har ingen problemer med å teste ut Ritalin på tidligere stoffmisbrukere så lenge ADHD-diagnosen er sikker.

Med antisosial pers.forst mener jeg ikke det å være sosial eller ikke, men hvorvidt vedkommende er psykopatisk/kriminell eller ikke.

Jeg har ingen problemer med å teste ut Ritalin på tidligere stoffmisbrukere så lenge ADHD-diagnosen er sikker.

Med antisosial pers.forst mener jeg ikke det å være sosial eller ikke, men hvorvidt vedkommende er psykopatisk/kriminell eller ikke.

Takk for svar igjen.

Ok, nei, han er ikke kriminell. Psykopatisk? Tja, jeg kan jommen lure i blant. Han innrømmer hvertfall aldri feil. det skal mye til....

Gjest vil være anonym

...det er jo faktisk slike vanskelige følelser vi

kan få hjelp med i samtaleterapi.

Jeg tenker og sier ofte noe i likhet med det du har skrevet i innlegga her. Jeg heller møter ikke forståelse da. Slett ikke.

Men a l l i k e v e l ble jeg irritert på den negative tonen du har her. Og da gikk det opp for meg at slik har vel folk rundt meg det også. De synes det er plagsomt å møte klaginga og bitterheten min, for hva kan DE gjøre, egentlig.

Nei, det er nok sant at all endring begynner med oss selv. Verden er urettferdig noenganger, det er helt sikkert. Men vi får det ikke bedre ved å sutre over fortida og skjebnen.

Det skal jeg virkelig prøve å slutte med. Innlegget ditt gav meg en aha-opplevelse!

Klaging blir en form for negativ selv-hypnose. Jeg skal PRØVE å slutte med det.

Kanskje jeg klarer det noen ganger ihvertfall.

I det minste har jeg en god grunn til å være bitter.Som om jeg er den som er negativ ,det er det jo andre som er mot meg innkludert du!!!

Hva andre kan gjøre,når ikke andre kan så kan vel ike jeg heller da,så hvorfor mase på meg slik.

Ingen sakl fortelle meg hvordan jeg skal reagere på ting bare jeg har opplevd.

Annonse

Gjest Z@pvir

I det minste har jeg en god grunn til å være bitter.Som om jeg er den som er negativ ,det er det jo andre som er mot meg innkludert du!!!

Hva andre kan gjøre,når ikke andre kan så kan vel ike jeg heller da,så hvorfor mase på meg slik.

Ingen sakl fortelle meg hvordan jeg skal reagere på ting bare jeg har opplevd.

Jeg sier ikke at du ikke har grunn til det. Jeg har også grunn til det, synes j e g.

Men jeg bare reflekterte over hvordan folk rundt meg må reagere på den negativiteten vi ofte pøser ut av oss.

Jeg tenkte, når j e g som selv er psyk kan reagere med lett irritasjon på andre psyke, så er det jamen ikke rart at de "friske" gjør det.

Bare litt filosofering - ikke noe å ta seg nær av. Var ikke ment slik. Beklager!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...