Gjest Malena Skrevet 2. mai 2002 Del Skrevet 2. mai 2002 Er det noen som har erfaring fra offentlig skifte i arveoppgjør? Trenger sårt noen råd! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/51599-offentlig-skifte-arv/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
andor Skrevet 2. mai 2002 Del Skrevet 2. mai 2002 Erfaring og erfaring, men for nokre år sidan dreiv nokre fjerne slektningar av meg og krangla om ein skarve arv på nokre hundretusen, og laut difor gå til offentleg skifte. Det var dyrt som faen, og enden på visa blei at kvar av idiotane sat att med nokre titusen istaden for det tidoble.. M.a.o. :offentleg skifte er dyrt, og bør unngåast dersom det er mogeoleg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/51599-offentlig-skifte-arv/#findComment-204216 Del på andre sider Flere delingsvalg…
andor Skrevet 2. mai 2002 Del Skrevet 2. mai 2002 Erfaring og erfaring, men for nokre år sidan dreiv nokre fjerne slektningar av meg og krangla om ein skarve arv på nokre hundretusen, og laut difor gå til offentleg skifte. Det var dyrt som faen, og enden på visa blei at kvar av idiotane sat att med nokre titusen istaden for det tidoble.. M.a.o. :offentleg skifte er dyrt, og bør unngåast dersom det er mogeoleg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/51599-offentlig-skifte-arv/#findComment-204218 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Doff Skrevet 2. mai 2002 Del Skrevet 2. mai 2002 Gjør hva du/dere kan for å unngå offentlig skifte. Det er, som Andor sier ;svindyrt, og bør for all del unngåes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/51599-offentlig-skifte-arv/#findComment-204232 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malena Skrevet 2. mai 2002 Del Skrevet 2. mai 2002 Erfaring og erfaring, men for nokre år sidan dreiv nokre fjerne slektningar av meg og krangla om ein skarve arv på nokre hundretusen, og laut difor gå til offentleg skifte. Det var dyrt som faen, og enden på visa blei at kvar av idiotane sat att med nokre titusen istaden for det tidoble.. M.a.o. :offentleg skifte er dyrt, og bør unngåast dersom det er mogeoleg. I dette tilfellet er offentlig skifte åpnet, etter grundige vurderinger. Risikoen var for arvingene å bli sittende igjen med gjeld. Pris for å åpne et offentlig skifte er ca 17000,- . Det blir da utnevnt en bobestyrer for boet som skal selges, og bobestyreren selger og betaler ned gjelden, slik at arvinger ikke sitter igjen med gjeld. Skifteretten er interessert i å få en så bra pris som mulig for boet. Om det fortsatt er gjeld etter alt er solgt, skal innbo også selges. Men om man får en ok pris for boet, slik at gjelden blir dekket, vil arvingene få evt. resterende beløp, og innbo. Slik fungerer det. Men jeg ønsker fortsatt å komme i kontakt med noen som har mer konkrete erfaringer på området. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/51599-offentlig-skifte-arv/#findComment-204277 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livia Skrevet 2. mai 2002 Del Skrevet 2. mai 2002 I dette tilfellet er offentlig skifte åpnet, etter grundige vurderinger. Risikoen var for arvingene å bli sittende igjen med gjeld. Pris for å åpne et offentlig skifte er ca 17000,- . Det blir da utnevnt en bobestyrer for boet som skal selges, og bobestyreren selger og betaler ned gjelden, slik at arvinger ikke sitter igjen med gjeld. Skifteretten er interessert i å få en så bra pris som mulig for boet. Om det fortsatt er gjeld etter alt er solgt, skal innbo også selges. Men om man får en ok pris for boet, slik at gjelden blir dekket, vil arvingene få evt. resterende beløp, og innbo. Slik fungerer det. Men jeg ønsker fortsatt å komme i kontakt med noen som har mer konkrete erfaringer på området. Ja, jeg har god erfaring med dette. Jeg var arving til et insolvent bo og her ble det offentlig skifte. Jeg åpnet ikke skifte selv, fordi jeg ville ikke betale 17.000 for å arve kr 0. Jeg måtte krangle med kommunen før de selv åpnet offentlig skifte. Jeg fraskrev meg all arv og ergo hadde boet bare blitt stående dersom ikke kommunen selv åpnet skifte. Jeg gikk igjennom papirer og skrev brev til banker og andre med krav i boet om at de måtte henvende seg til bobestyrer og bobestyrer sørget for å sette inn proklama i Norsk lysningsblad. Det var et par saker og ting i boet jeg gjerne ville ha til minne og da fikk jeg avtale om å vaske og rydde ut av leiligheten mot å få et par ting. Det syntes jeg var en fin ordning i stedet for å måtte kjøpe det av bobestyrer. Alt innbo ble selvfølgelig taksert av takstmann og solgt av bobestyrer til et firma som la inn bud på rubbel og bit. Det ble altså ingen auksjon på enkeltting. Deretter ble leiligheten solgt og kreditorene fikk sitt etter en fordelingsnøkkel. Det ble ikke overskudd i boet til meg. Men det var jeg fullstendig klar over. Ellers måtte jeg selvfølgelig bekoste begravelsen selv. Er det noe spesielt du lurer på? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/51599-offentlig-skifte-arv/#findComment-204421 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malena Skrevet 2. mai 2002 Del Skrevet 2. mai 2002 Ja, jeg har god erfaring med dette. Jeg var arving til et insolvent bo og her ble det offentlig skifte. Jeg åpnet ikke skifte selv, fordi jeg ville ikke betale 17.000 for å arve kr 0. Jeg måtte krangle med kommunen før de selv åpnet offentlig skifte. Jeg fraskrev meg all arv og ergo hadde boet bare blitt stående dersom ikke kommunen selv åpnet skifte. Jeg gikk igjennom papirer og skrev brev til banker og andre med krav i boet om at de måtte henvende seg til bobestyrer og bobestyrer sørget for å sette inn proklama i Norsk lysningsblad. Det var et par saker og ting i boet jeg gjerne ville ha til minne og da fikk jeg avtale om å vaske og rydde ut av leiligheten mot å få et par ting. Det syntes jeg var en fin ordning i stedet for å måtte kjøpe det av bobestyrer. Alt innbo ble selvfølgelig taksert av takstmann og solgt av bobestyrer til et firma som la inn bud på rubbel og bit. Det ble altså ingen auksjon på enkeltting. Deretter ble leiligheten solgt og kreditorene fikk sitt etter en fordelingsnøkkel. Det ble ikke overskudd i boet til meg. Men det var jeg fullstendig klar over. Ellers måtte jeg selvfølgelig bekoste begravelsen selv. Er det noe spesielt du lurer på? Måtte du betale begravelsesutgiftene selv? Det var vel 10-20.000,-? Jeg har fått høre at når offentlig skifte er opprettet, skal skifteretten betale alle regninger - inkludert regningen til begravelsesbyrået. Jeg har betalt kr 17000 for offentlig skifte, men da skal de også overta alle avdødes regninger (inkl begravelsesutgiftene). Jeg kunne valgt å ikke åpne off. skifte selv, men da måtte boligen gå til tvangsauksjon, og det syns jeg var litt uverdig, ettermælsmessig, for avdøde. Det blir jo publisert i avisen. Vel, det jeg lurte på var faktisk dette med begravelsesutgiftene - og om det fungerte greit med bobestyrer og arvinger. Hva med alle de personlige eiendeler i boet, som ikke hadde salgsverdi? Kunne du selv gjøre hva du ville med dem? Klær, vinlager osv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/51599-offentlig-skifte-arv/#findComment-204673 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livia Skrevet 2. mai 2002 Del Skrevet 2. mai 2002 Måtte du betale begravelsesutgiftene selv? Det var vel 10-20.000,-? Jeg har fått høre at når offentlig skifte er opprettet, skal skifteretten betale alle regninger - inkludert regningen til begravelsesbyrået. Jeg har betalt kr 17000 for offentlig skifte, men da skal de også overta alle avdødes regninger (inkl begravelsesutgiftene). Jeg kunne valgt å ikke åpne off. skifte selv, men da måtte boligen gå til tvangsauksjon, og det syns jeg var litt uverdig, ettermælsmessig, for avdøde. Det blir jo publisert i avisen. Vel, det jeg lurte på var faktisk dette med begravelsesutgiftene - og om det fungerte greit med bobestyrer og arvinger. Hva med alle de personlige eiendeler i boet, som ikke hadde salgsverdi? Kunne du selv gjøre hva du ville med dem? Klær, vinlager osv. For min del var det helt klart at boet jeg kunne arve hadde milliongjeld, så det var helt utelukket å betale offentlig skifte selv. Jeg måtte krangle mye med kommunen fordi de forsøkte å presse meg til selv å åpne skifte. Jeg tok derimot kontakt med Oslo kommune som har mange insolvente bo og fikk snakke med en erfaren saksbehandler der. Han ringte faktisk til min lille landsens kommune og lekset litt opp for dem. Da snudde de og åpnet skifte selv og jeg fikk avtale om å overta noen få ting uten salgsverdi mot å rydde ut og vaske ned boligen. Det var ingen auksjon på innbo fordi kommunen godtok et tilbud fra et firma som kjøper alt for en sum. Så hadde ikke jeg fått mine små ting - som en ring jeg selv hadde gitt i gave og et familealbum og slikt så hadde det også havnet hos dette firmaet. Boligen ble solgt på tvangsauksjon. Jeg hadde som sagt en bobestyrer fra helvete - så det kan jo hende du er mer heldig enn meg. Jeg må si det var tøffe tak midt i sorgen å bli både økonomisk og følelsesmessig presset av bobestyrer. Jeg vet ikke hvordan jeg hadde orket alt om det ikke hadde vært for de gode råd jeg fikk av den saksbehandleren i Oslo. Han fortjente virkelig den blomsterbuketten jeg sendte han. Kommunen/Bobestyrer betalte ikke for begravelse. Det måtte jeg betale selv, men fikk vanlig kommunetilskudd på 4000 som alle får. Jeg betalte vel ca 16.000 for begravelsen etter fradrag av støtte. Da fikk jeg en enkel og pen begravelse for ca 4 år siden. Jeg tror ingen som kom i begravelsen merket at dette var en "lavbudsjett-begravelse". Kondolerer, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/51599-offentlig-skifte-arv/#findComment-204765 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malena Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 For min del var det helt klart at boet jeg kunne arve hadde milliongjeld, så det var helt utelukket å betale offentlig skifte selv. Jeg måtte krangle mye med kommunen fordi de forsøkte å presse meg til selv å åpne skifte. Jeg tok derimot kontakt med Oslo kommune som har mange insolvente bo og fikk snakke med en erfaren saksbehandler der. Han ringte faktisk til min lille landsens kommune og lekset litt opp for dem. Da snudde de og åpnet skifte selv og jeg fikk avtale om å overta noen få ting uten salgsverdi mot å rydde ut og vaske ned boligen. Det var ingen auksjon på innbo fordi kommunen godtok et tilbud fra et firma som kjøper alt for en sum. Så hadde ikke jeg fått mine små ting - som en ring jeg selv hadde gitt i gave og et familealbum og slikt så hadde det også havnet hos dette firmaet. Boligen ble solgt på tvangsauksjon. Jeg hadde som sagt en bobestyrer fra helvete - så det kan jo hende du er mer heldig enn meg. Jeg må si det var tøffe tak midt i sorgen å bli både økonomisk og følelsesmessig presset av bobestyrer. Jeg vet ikke hvordan jeg hadde orket alt om det ikke hadde vært for de gode råd jeg fikk av den saksbehandleren i Oslo. Han fortjente virkelig den blomsterbuketten jeg sendte han. Kommunen/Bobestyrer betalte ikke for begravelse. Det måtte jeg betale selv, men fikk vanlig kommunetilskudd på 4000 som alle får. Jeg betalte vel ca 16.000 for begravelsen etter fradrag av støtte. Da fikk jeg en enkel og pen begravelse for ca 4 år siden. Jeg tror ingen som kom i begravelsen merket at dette var en "lavbudsjett-begravelse". Kondolerer, Hei Livia! Jeg har nettopp litt vanskelig for å innstille meg på å samarbeide med èn person fra nå av. Det er faktisk ganske viktig at det er en okei person, er litt redd for å bli lurt. Er redd for å få følelsen av at vi spiller på lag mot hverandre. Og det er som du sier, kjempetungt med slike bekymringer midt oppi en sorg. Det blir litt meningsløst. Men jeg skal vel ikke ta problemene på forskudd, men det er fint å ha litt bakgrunnskunnskaper. Jeg har snakket med en uavhengig advokat i min egen kommune (ikke den kommunen skiftet foregår), bl.a ang begravelsesutgiftene, hvem som dekker det. Jeg fikk da høre at dette skal bobestyrer også stå for, de skal jo betale alle regninger til avdøde. Jeg undrer meg fortsatt noe, fordi dette er jo min og medarvings regning, men siden nå både advokat og begravelsesbyrå mener at off. skifte skal dekke dette, så får jeg stole på dette. Selv om du ikke fikk det dekket. Jeg har også fått fradraget på kr 4000,-. Takk for at du deler din erfaring! Tok det lang tid fra off. skifte ble åpnet, til alt var solgt og i orden? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/51599-offentlig-skifte-arv/#findComment-205012 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livia Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Hei Livia! Jeg har nettopp litt vanskelig for å innstille meg på å samarbeide med èn person fra nå av. Det er faktisk ganske viktig at det er en okei person, er litt redd for å bli lurt. Er redd for å få følelsen av at vi spiller på lag mot hverandre. Og det er som du sier, kjempetungt med slike bekymringer midt oppi en sorg. Det blir litt meningsløst. Men jeg skal vel ikke ta problemene på forskudd, men det er fint å ha litt bakgrunnskunnskaper. Jeg har snakket med en uavhengig advokat i min egen kommune (ikke den kommunen skiftet foregår), bl.a ang begravelsesutgiftene, hvem som dekker det. Jeg fikk da høre at dette skal bobestyrer også stå for, de skal jo betale alle regninger til avdøde. Jeg undrer meg fortsatt noe, fordi dette er jo min og medarvings regning, men siden nå både advokat og begravelsesbyrå mener at off. skifte skal dekke dette, så får jeg stole på dette. Selv om du ikke fikk det dekket. Jeg har også fått fradraget på kr 4000,-. Takk for at du deler din erfaring! Tok det lang tid fra off. skifte ble åpnet, til alt var solgt og i orden? Etter at proklama er utlyst så er det en frist på 6 uker for innsendig av krav i boet. Da regner jeg med at du også sender inn ditt krav; nemlig begravelsesutgiftene. Du kan også sjekke om kirkevergen selger legat på gravstell og ta med dette også om du ikke skal stelle graven selv. Innbo ble solgt raskt men boligen måtte også selges, dette tok ca 4-5 måneder på grunn av treghet i boligmarkedet. Så alt i alt var alt oppgjort i løpet av et halvt år. Men her var det boligsalget som gjorde at det tok så lang tid. Ellers fikk jeg problemer med skattemyndighetene. De sendte krav ett år etter proklama og ville ha avdødes restskatt for årevis tilbake. Det var noen runder før de ga seg. Jeg hadde jo ikke arvet et øre - men tvertimot frasagt meg all arv. Jeg trodde ikke de hadde hørt om det før. Så sjekk med bobestyrer om skattemyndigheter virkelig kan sno seg unna et proklama. Lykke til med prosessen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/51599-offentlig-skifte-arv/#findComment-205292 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.