tie Skrevet 2. mai 2002 Del Skrevet 2. mai 2002 Kanskje et litt "spesialisert" innlegg, men jeg prøver her da ernæringsfysiologer jo stort sett har bedre kunnskaper om næringsdrikker etc. enn barneleger! Vi har en gutt på 2 1/2 år, som har div. trøbbel med mage. Han har matvareallergier (melk, hvete, soya, nøtter, egg etc.), refluks og er under utredning for annen type sykdom også i mage/tarm. Han har en mulig malabs. av fett, og det mistenkes sykdom primært i tynntarm. Han har det siste året vokst mindre enn forventet, 5,5 cm. på ett år. Hans vektøkning er ikke spesielt stor. Veide for ett år siden 12 kg. Ligger nå normalt mellom 12.6-13 kg., og har gjort det siden sommeren-01. Siste måling var 12.9 kg. Pga. smerter etc. i mage, spiser han svært dårlig i perioder. Han får ikke vondt av å drikke. Vi ønsker nå å prøve en næringsdrikk, og da helst også en fullverdig slik at vi slipper å være nødt til å få i ham mat. Legene er i utg.pkt helt enig, men de er bekymret for at han da vil slutte helt å spise. Deres forslag har vært en næringsdrikk som supplement til den kosten han har i dag, og at vi fortsette å lirke i ham mat når det går. Finnes det fullverdige ernæringsoppløsninger til så små barn? Og som ikke inneholder de ulike tingene han er allergisk mot? Kan slike ernæringsdrikker drikkes, eller må de sondes? Han har hatt nesesonde noen ganger, men har aldri fått mat/drikke via sonde. Vi er bekymret for at vekta nå nok en gang går ned, og er slitne av å lokke og lure i ham litt mat innimellom. Foruten et tykt lag med smør, olje i middagsmat og litt sukker i drikke etc., er det lite ekstra vi får i ham. Pga. sine allergier er det også en svært begrenset diett han lever på. Han spiser naturlig glutenfrie matvarer (brød, pasta etc.), ris, grønnsaker, kjøtt og kylling. Svært ensidig kost, og vi merker det godt på humøret hans at han har lite å gå på. Vi har selvfølgelig en ernæringsfysiolog som følger ham opp i tillegg til barnelege etc., men ernæringsfys. er så travel, at vi enda ikke har fått en avklaring på dette. Tenkte derfor å rådspørre meg her. Han har tidligere drukket en type næringsdrikk, men denne er ikke fullverdig (ProvideXtra). Håper noen her har kunnskaper om ulike typer næringsdrikker og fullverdige ernæringsdrikker. Svært takknemlig for svar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 6. mai 2002 Del Skrevet 6. mai 2002 Hei tie, Du har rett i at ernæringsfysiologer har god kunnskap om ernæringstilskudd. Men jeg bor ikke i Norge, og er dessverre ikke kjent med hvilke næringsdrikker som er tilgjengelige der. Her i USA ville jeg anbefalt EleCare fra Ross. Denne er veldig bra å bruke til barn som har tarmproblemer, alvorlige allergier, og malabsorpsjon. Den er veldig hypoallergenisk, godt tolerert, melkefri, laktosefri, glutenfri, soyafri, er fullverdig (den har vist at den støtter barnets vekst og utvikling når den er primærkilden til barnets næring). Alimentum fra Ross er en annen mulig drikk som er hypoallergenisk og godt tolerert av små allergikere. Men jeg vet dessverre ikke om noen av disse finnes i Norge. Jeg synes dere skal igjen prøve å få hjelp av deres lokale ernæringsfysiolog til dette. Lykke til! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.