Gå til innhold

FU: Hva skal jeg skrive om?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

"Hva ville du jeg skulle skrevet om i en bok du skulle lese?"

Dette er etter min mening et helt feil utgangspunkt.

Cluet er å skrive en bok DU ville likt å lese.

Jeg vet ikke om jeg har forstått deg rett SDD, men jeg mener iallefall at:

Du "skal" føle at historien MÅ dø etter å bli fortalt, den må drive seg selv frem - kluet er å finne en måte å fortelle den på. Alt kan fortelles, alt kan skrives om - men det er måten du vinkler det på som gjør historien til noe dødt eller noe levende. Det er ikke leseren som skal styre den prosessen hvor kunst blir til - det er kunstneren selv.

Man er ingen forfattersprire hvis man ikke har noe å formidle.

Jeg vet ikke om jeg har forstått deg rett SDD, men jeg mener iallefall at:

Du "skal" føle at historien MÅ dø etter å bli fortalt, den må drive seg selv frem - kluet er å finne en måte å fortelle den på. Alt kan fortelles, alt kan skrives om - men det er måten du vinkler det på som gjør historien til noe dødt eller noe levende. Det er ikke leseren som skal styre den prosessen hvor kunst blir til - det er kunstneren selv.

Man er ingen forfattersprire hvis man ikke har noe å formidle.

Jeg er helt enig.

Når man sitter å skriver en bok, bør man, i hvertfall etter min mening, la handling gå av seg selv, dvs, man trenger ikke engang å ha handlinga klar når man setter seg ned for å skrive, men en ramme rundt det hele er nødvendig. Deretter skal det gå av seg selv.

Det hjelper ikke å bare ha en god historie, det er måten den skrives på som gjør at lesern nyter hver side som er skrevet, og det er skrivemåten som vil gjøre han til en god forfatter.

En god historie alene vil aldri gjøre noen til en god forfatter, en god forfatter bør kunne skrive en god historie ut av ingenting.

Jeg vet hva jeg vil fram til, men jeg får det ikke helt ned på papiret akkurat nå :)

Jeg er helt enig.

Når man sitter å skriver en bok, bør man, i hvertfall etter min mening, la handling gå av seg selv, dvs, man trenger ikke engang å ha handlinga klar når man setter seg ned for å skrive, men en ramme rundt det hele er nødvendig. Deretter skal det gå av seg selv.

Det hjelper ikke å bare ha en god historie, det er måten den skrives på som gjør at lesern nyter hver side som er skrevet, og det er skrivemåten som vil gjøre han til en god forfatter.

En god historie alene vil aldri gjøre noen til en god forfatter, en god forfatter bør kunne skrive en god historie ut av ingenting.

Jeg vet hva jeg vil fram til, men jeg får det ikke helt ned på papiret akkurat nå :)

Jeg forstår hva du vil frem til.

Kunstnere har nok mange ulike måter å jobbe på, men felles for alle de dyktige er at de har noe å formidle og de MÅ formidle.

God natt :)

Å skrive er ikke som å strikke votter. Du kan ikke først finne ut om det er behov for novellene dine for så å skrive dem.

Du skriver og hvis du er heldig og dyktig nok så rører du ved noe i noen mennesker. Om du klarer det, gjenstår og se, men du må nok legge mer sjel i det enn hva du gjør nå (mener ikke å fornærme deg)

Du ser etter en fasit, men beklager - den finnes ikke.

Det er ikke hva du skriver om, men HVORDAN du skriver som betyr noe.

Alle kan skrive om en type som stikker av og reiser rundt i verden - men det blir ikke Peer Gynt av det.....

Det blir vel heller ikke Romeo og Julie selv om du skriver om to forelskede tenåringer...

Lykke til !

Gjest forfatterspiren

Å skrive er ikke som å strikke votter. Du kan ikke først finne ut om det er behov for novellene dine for så å skrive dem.

Du skriver og hvis du er heldig og dyktig nok så rører du ved noe i noen mennesker. Om du klarer det, gjenstår og se, men du må nok legge mer sjel i det enn hva du gjør nå (mener ikke å fornærme deg)

Du ser etter en fasit, men beklager - den finnes ikke.

Antakeligvis er det inspirasjon jeg leter etter - en fasit er vel noe helt annet....

hilsen

Antakeligvis er det inspirasjon jeg leter etter - en fasit er vel noe helt annet....

hilsen

Hvis du sender meg en mail, så skal jeg sende deg masse linker til kreative forum som du kan ta en kikk på hvis du vil [email protected]

Jeg har ikke løsningen, men foreslår at du tenker på hva som inspirerer deg i hverdagen, som IKKE har med skriving å gjøre. Oppsøk det du liker - kanskje musikk, mennesker, museum - oppsøk også ting som provoserer deg. Sett deg på en kafe, se på mennesker - og da mener jeg SE - forestill deg hvem de er, hvordan de tenker - se for deg livene deres. Slipp tankene løs. Kanskje kommer det noe ut av det - men det må komme gjennom deg.

Lykke til :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...