Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrev for noen dager siden et innlegg angående studiegjeld og sosial angst. Tok problemet opp med psykologen min i dag, og fikk beskjed om at jeg burde høre med lånekassen angående hvilke regler som eksisterte fra deres side. Fikk fra lånekassen vite at ettersom dette gjelder "gammel" sykdom vil jeg ikke få muligheten til å få omgjort lån til stipend. Er dette absolutt konsekvent? I mitt tilfelle isolerte jeg meg inne de tre årene jeg hadde det som verst. Klarte hverken å kontakte skolen eller støtteaparat, og lånet bare hopet seg opp mens jeg kun klarte å ta noen få vekttall i løpet av perioden. Da jeg endelig klarte å kontakte lege var jeg allerede litt på bedringens vei(jeg så iallefall at jeg led av noe jeg trengte hjelp til).Står saken min fast her, eller har jeg fortsatt mulighet til å få forståelse for min situasjon og hvorfor jeg ikke søkte om dette da jeg var rammet som hardest?

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/51753-l%C3%A5nekassen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tips

For de periodene legen(e) kan gi deg bekrefteles på sykdom, kan du få omgjort lånet.

Jeg forstår jo at Lånekassen ikke kan tilbakebetale uten en sykemelding / bekreftelse for at du hadde "gyldig" grunn til å ikke ta eksamen. Hvis ikke hadde vi vel alle helvdet vi var syke når vi ikke hadde lest nok et semester..

Du bør sette deg inn i (eller få hjelp av noen jus-kyndige) reglene til Lånekassen, hvis du har fått lån i tre år uten å vise til progresjon / beståtte eksamener, har de gjort feil i forhold til sine regler. Du kan ikke være tre år forsinket og allikevel få lån. Hvis Lånekassen har gjort feil, bær de rette opp dette.

For juridisk hjelp, søk på juss-buss, jurk og lignende gratistjenester, og kontakt disse.

Men du må nok uansett belage deg på at årene med sykdom har gitt deg mer studielån du må betale ned. Men hvis noe kan reduseres / fjernes, hadde det vært fint.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/51753-l%C3%A5nekassen/#findComment-205234
Del på andre sider

Lånekassen må forholde seg til sitt regelverk - og jeg tror ikke det gir rom for å ettergi lån i et slikt tilfelle dersom du ikke er blitt uføretrygdet.

Det står i regelverket at "Søknaden må vere innkommen seinast seks månader etter at undervisningsåret/kurset er avslutta" når det gjelder reglene om å få omgjort lån til sykestipend.

Ved minst 50 % uføretrygd kan hele eller deler av lånet ettergis hvis bruttoinntekten er mindre enn kr 18 400,- pr mnd.

Dersom du fortsatt er under utdanning og er sterkt forsinket i studiet, hender det at aetat kan gi attføringsstønad for avslutningen av studiet. Det er en del betingelser som i såfall må være oppfylt.

Kanskje det ville vært en ide å kontakte sosialkontoret og be om økonomisk rådgivning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/51753-l%C3%A5nekassen/#findComment-205359
Del på andre sider

For de periodene legen(e) kan gi deg bekrefteles på sykdom, kan du få omgjort lånet.

Jeg forstår jo at Lånekassen ikke kan tilbakebetale uten en sykemelding / bekreftelse for at du hadde "gyldig" grunn til å ikke ta eksamen. Hvis ikke hadde vi vel alle helvdet vi var syke når vi ikke hadde lest nok et semester..

Du bør sette deg inn i (eller få hjelp av noen jus-kyndige) reglene til Lånekassen, hvis du har fått lån i tre år uten å vise til progresjon / beståtte eksamener, har de gjort feil i forhold til sine regler. Du kan ikke være tre år forsinket og allikevel få lån. Hvis Lånekassen har gjort feil, bær de rette opp dette.

For juridisk hjelp, søk på juss-buss, jurk og lignende gratistjenester, og kontakt disse.

Men du må nok uansett belage deg på at årene med sykdom har gitt deg mer studielån du må betale ned. Men hvis noe kan reduseres / fjernes, hadde det vært fint.

Hvis du går på videregående skole kan du kontakte EO på 23159500. disse vil kunne gi deg juridisk hjelp og har flere personer som sitter i lånekassen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/51753-l%C3%A5nekassen/#findComment-205733
Del på andre sider

Gjest kantsji

jeg søkte om omgjøring av lån til stipend noen måneder etter fristen hadde gått ut, og fikk innviglet denne. tror det hadde litt med at legen min la med et brev der det sto at jeg ikke hadde vært i stand til å søke tidligere, på grunn av den tilstanden jeg da var i.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/51753-l%C3%A5nekassen/#findComment-205970
Del på andre sider

Annonse

Takk til alle som har tatt seg tid til å svare på dette innlegget:) Jeg er ikke uføretrygdet eller noe, så regner ikke med at det blir noe resultat av dette. Fikk først i fjor stilt "diagonosen" sosial angst med sterk depresjon. Og ettersom det var psykologen min som anbefalte meg å ta kontakt med lånekassen vil jeg ikke tro det vil være noe vanskelig å få legeerklæring på disse årene, kommer iallefall å prøve.. taper vel ingenting på det..

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/51753-l%C3%A5nekassen/#findComment-206096
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...