Gå til innhold

NHD: Vrangforestillinger

Anbefalte innlegg

gjemeghandadi

Kjære NHD

Håper du vil svare meg på dette, jeg begynner å bli uholdbart frustrert.

Tror jeg holder på å bli gal. I to år har jeg vært mer eller mindre ''rar'', som min mor kaller det. Jeg har lukket meg inne i megselv, og skjøvet andre mennesker fra meg. Har aldri villet være sammen med noen; verken nære venner eller familie eller noen.

Etter hvert har det blitt verre. Jeg har hatt store problemer med bare det å forlate huset, og blitt mer og mer deprimert.

For en måned siden ble jeg innlagt på akuttavdeling med diagnosen alvorlig depresjon. Jeg følte etter tvangsinnleggelses-paragrafen var gått ut, at jeg ikke ville være der lengre. Følte jeg ikke fikk noe hjelp.

Nå er jeg ute. Depresjonen og sinnsstemningen min har forandret seg totalt. Jeg innbiller meg ting. Jeg innbiller meg at ting som skjer ikke skjer og at ting som ikke skjer faktisk skjer. Jeg tror at selv mine nærmeste venner (og særlig dem) vil det verste, og at de og alle jobber bak ryggen min og at ingen er den de utgir seg for å være. Dette opplever jeg hele tiden. Men allikevel har jeg en slags splittet oppfatning av det. I perioder (alt fra 15 sekunder til flere timer eller en dag), kan jeg gå helt inn i megselv og bli fullstendig handlings-lammet og helt og totalt TRO at denne sammensvergelsen finner sted. I andre perioder (dette skifter ubehagelig kjapt), kan jeg være helt utadvendt og handle-kraftig. Men fortsatt tenker jeg at slike ting finner sted.

Jeg tror jeg holder på å bli gal. Jeg kan ikke lenger stole på det jeg tenker, og det jeg gjør/sier/tenker går ut over alle jeg omgås fordi jeg innbiller meg ting som ikke er. Det er ofte når de veldig bestemt forteller meg at det ikke eksisterer, at jeg skifter sinnsstemning. Men så forsvinner jeg tilbake igjen. Dette er utrolig frustrerende, og de gangene jeg ''forsvinner'', har jeg seriøse suicidaltanker. Jeg vet akkurat hvordan det skal foregå, og jeg har alt tilrettelagt i tilfelle.

Jeg tror jeg holder på å bli gal. Og jeg vet ikke engang hva dette er for noe. NHD -kan du hjelpe meg med fortelle hva jeg kan gjøre? Har problemene mine et navn? Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre... Er så redd for neste gang jeg forsvinner fullstendig. Har null kontroll. Jeg er så redd for megselv og alle andre og for hva som kan skje...

Vær så snill og hjelp meg?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/51838-nhd-vrangforestillinger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke sikker du begynner å bli "gal". Jeg har også til tider hatt paranoide vrangforestillinger. De er der ennå men samtidig har jeg fornuften ved siden av. I tillegg tar jeg trilafon.

Ikke la disse vrangforstillingene styre deg. Snakk med fornuften og gi fornuften mest oppmerksomhet. Klem fra meg :-))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...