Gjest maiken Skrevet 5. mai 2002 Del Skrevet 5. mai 2002 Med følgende symptomer, hvilken diagnose er det da nærliggende å gi personen(x)? : Impulsiv på den måten at X ser ikke alltid konsekvenser av handlinger, glemsom, distrè, legger fort skyld på den/de nærmeste(projisering),små provokasjoner skal til for at X utagerer/blir sint, lett irritert, enormt dårlig selvbilde, avbrutt skolegang i oppvekst, hatt mange forskjellige jobber -og har i noen tilfeller blitt værende kun 3 dager før X har gått fra jobben, sliter med å forholde seg til sjefer/autoriteter, svært selvforsvarende(verbalt), prater mye og detaljert, kan ved utagering ta hardt tak i sine nærmeste(ikke slag), sparke inn dører, knuse ting, svært selvmedlidende, ser ikke andres følelser når X selv utagerer, men kan angre rett etterpå, kritisk til samfunnet.Har stort behov for kjærlighet/omsorg.Ustabilt humør. Det foreligger IKKE: depresjon, angst, tvangshandlinger, isolering, alkoholmisbruk,stoffmisbruk. Men X har tidligere "medisinert" seg selv med amfetamin. Vært stoff-fri nå i over 5 år.Sluttet med dette på egenhånd. X bruker ingen medisiner, men går jevnlig i terapi. Alle symptomer har vært tilstede siden 5-års alder. X var et svært aggressivt barn, og er vokst opp i et splittet, turbulent hjem. Positive trekk(når X er fullt og helt "seg selv" over lengre perioder): Har testet intelligens og ligger langt over gjennomsnitt, er følsom og omsorgsfull, snill som et lam, generøs, forståelsesfull, kjærlig, glad, engasjert, hjelpsom, ærlig, åpen, imøtekommende, høflig, sympatisk, blir godt likt av andre, morsom, tullete, reflektert, dyp. X svinger i humør. Han har lange perioder der alt er slik som beskrevet rett ovenfor. Så skjer det "ett eller annet" i hodet , og x blir som et såret, utagerende barn.Tåler ingenting da. Utifra dette, er det mulig å si noe om enevt diagnose? X har fått en diagnose, men jeg er i tvil om den er korrekt. Blir svært takknemlig for et svar!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/52033-hvilken-diagnosefeildiagnostisering-nhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 5. mai 2002 Del Skrevet 5. mai 2002 Her er mange diagnoser aktuelle. Husk også at det ikke trenger å være kun 1-en diagnose, men at flere samtidige diagnoser er fullt mulig (komorbiditet). De diagnoser du har nevnt i et annet spørsmål, er alle mulige: Dyssosial pf, borderline og ADHD. Dyssosiale kjennetegnes ved kriminalitet, aggressivitet, manglemde empati, uansvarlighet, hensynsløshet osv. Svært mange med ADHD utvikler dyssosial pf. Findiagnostikk er i dette tilfellet ikke mulig over nettet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/52033-hvilken-diagnosefeildiagnostisering-nhd/#findComment-207307 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maiken Skrevet 6. mai 2002 Del Skrevet 6. mai 2002 Her er mange diagnoser aktuelle. Husk også at det ikke trenger å være kun 1-en diagnose, men at flere samtidige diagnoser er fullt mulig (komorbiditet). De diagnoser du har nevnt i et annet spørsmål, er alle mulige: Dyssosial pf, borderline og ADHD. Dyssosiale kjennetegnes ved kriminalitet, aggressivitet, manglemde empati, uansvarlighet, hensynsløshet osv. Svært mange med ADHD utvikler dyssosial pf. Findiagnostikk er i dette tilfellet ikke mulig over nettet. Så du skjønte at jeg har boltret meg med flere innlegg her, ja ;-) Og ja, jeg har der nevnt tre diagnoser jeg er i tvil om - som du og nevner. Personen jeg skriver om her fikk diagnosen ADHD i barndom, samt ny utredning i tidlig 20-årene. Det er min egen frykt som gjør at jeg lurer på om han kanskje kan ha dyssosial lidelse i stedet. Det som fikk meg til å tenke på det, er hans sinne. Men han har aldri vært kriminell, ei heller mangler han emapti og evnen til å ta hensyn. Jeg leste i et innlegg på "bokstavbarn" at hovedforskjellen på ADHD og dyssosial lidelse, er at ADHD'ere aldri gjør sine handlinger med overlegg. Dyssosiale kan derimot ha onde hensikter. Stemmer dette? Uff, jeg bør vel slå meg til ro med den diagnose han har fått, og ikke frykte alt mulig annet. Takk for svar, da :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/52033-hvilken-diagnosefeildiagnostisering-nhd/#findComment-207792 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maiken Skrevet 6. mai 2002 Del Skrevet 6. mai 2002 Så du skjønte at jeg har boltret meg med flere innlegg her, ja ;-) Og ja, jeg har der nevnt tre diagnoser jeg er i tvil om - som du og nevner. Personen jeg skriver om her fikk diagnosen ADHD i barndom, samt ny utredning i tidlig 20-årene. Det er min egen frykt som gjør at jeg lurer på om han kanskje kan ha dyssosial lidelse i stedet. Det som fikk meg til å tenke på det, er hans sinne. Men han har aldri vært kriminell, ei heller mangler han emapti og evnen til å ta hensyn. Jeg leste i et innlegg på "bokstavbarn" at hovedforskjellen på ADHD og dyssosial lidelse, er at ADHD'ere aldri gjør sine handlinger med overlegg. Dyssosiale kan derimot ha onde hensikter. Stemmer dette? Uff, jeg bør vel slå meg til ro med den diagnose han har fått, og ikke frykte alt mulig annet. Takk for svar, da :-) ...og etter å ha lest alle linker, og alt mulig rart om Borderline, så er denne utelukket. Borderline er Ikke i nærheten av hvordan han er...Takk for at du hjalp meg å i hvertfall slå meg til ro meg dèt ! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/52033-hvilken-diagnosefeildiagnostisering-nhd/#findComment-207809 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.