Gå til innhold

svangerskapsdepresjon -hvordan få hjelp

Anbefalte innlegg

Gjest noraaa

Har vært igjennom en traumatisk fødsel og vet ikke om ungen min kommer til å bli "normal". Har fått store problemer med meg selv etterpå (3 uker siden fødsel).

Blir kvalm av å se min egen unge og har lyst til å gjøre ting som jeg ikke engang tør å skrive her.

Søkte legevakta om hjelp i går, men der kunne de ikke hjelpe før etter helga. Fikk beskjed om å reise inn dit jeg hadde fødd og snakke med dem der. Men turen dit tar 3 timer hver vei og i min tilstand føler jeg meg ikke i stand til å klare noe slikt.

Jeg er redd og har vanvittig hjertebank og tror ikke jeg klarer stort mer........ikke får jeg til å sove heller.

Fortsetter under...

Gjest pollyanna

Hei

Jeg hadde store problemer etter min første fødsel. Helsesøster hjalp meg med å finne en dyktig psykolog og det gikk bra med meg tilslutt. Men det var tøft når angsten og panikken var som verst.

Se på PULS på nrk i morgen om fødselsdepresjoner.

Ønsker deg alt godt og lykke til !

Gjest en jordmor

Kjære deg

Det var trist å lese om hvordan du har det. Hvis du trenger å snakke med noen på fødeavdelingen og ikke orker å reise, så ring dem. Det bør være forståelig for avdelingen at du trenger å snakke med noen som har vært involvert etter en traumatisk fødsel.

Sørg også for mest mulig avlastning - det er slitsomt i seg selv å ha et nyfødt spedbarn om en ikke sliter med angst og depresjon i tillegg. Be partner, familie eller venner om hjelp - du trenger det. Jeg synes ikke det er en unormal reaksjon du har i fht. barnet ditt - h*n minner deg nok om det du opplevde, samtidig som du kan være redd for hva som skjer i fremtiden.

Be om hjelp fra helsevesen og familie, gi deg selv tid og vær raus med deg selv. Håper det ordner seg for deg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...